۲ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۴۰

مهر گزارش می دهد؛

بهشت تهران آماده استقبال ازمسافران/نگاهی به آداب نوروزی فیروزکوه

بهشت تهران آماده استقبال ازمسافران/نگاهی به آداب نوروزی فیروزکوه

فیروزکوه- شهرستان فیروزکوه که خنک ترین شهرستان استان تهران و بهشت این استان لقب گرفته است، در تعطیلات نوروز و آغاز بهار آماده استقبال از گردشگران نوروزی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- الهه آهنگر:  محمد ابن جریر طبری در قرن سوم و چهارم هجری قمری در کتاب «تاریخ الرسل و ملوک»  می نویسد: «فیروز ، پسر یزدگرد پسر بهرام بود و پادشاهی آن پس از آن بود، که برادر و سه تن از اقوام خویش را کشت، گویند در ملک وی هشت سال پیاپی قحط  شد و جوی و کاریز و چشمه  فرو شد  و درخت  و بیشه و ... خشکید و به دشت و کوه کشت و جنگل تباه  شد. در آن  دوران  سختی  و گرسنگی رعیت را چنان راه  برد که هیچکس از گرسنگی  جان  بدر نبرد، مگر  یکی.

و او به خداوند بنالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد. خداوند اجابت کرد و ولایت مانند پیش پر آب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را «فیروز» نام کرد و ما بین  گرگان و دربند  نیز  شهری  بساخت  و آن  را «روشن فیروز» نام  کرد. »

عده ای معتقد هستند، که این شهر که طبری از آن نام برده است، همان فیروزکوه امروزی است.

فیروزکوه با ۲۲۶۱ کیلومتر مربع وسعت در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در مرز استان های مازندران و سمنان با استان تهران واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی یگان حفاظت از محیط زیست استان تهران به شدت مورد حفاظت قرار دارد.

بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، اردک سرسبز، غاز، عروس غاز، کاکایی، حواصیل و گونه های دیگر پرندگان در دریاچه سد «نم رود» در این شهرستان شناسایی شده است، که همین امر اهمیت زیست محیطی دریاچه سد «نم رود» و نیز شهرستان فیروزکوه را بیش از پیش آشکار می سازد.

از گونه های مهم پرندگان این تالاب می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار مهر علت حضور و مهاجرت پرندگان در این دریاچه را یافتن غذا دانست و افزود: ارتفاع این دریاچه از سطج دریا ۲۰۲۰ متر است.

محمد فریدی اضافه کرد: این شهرستان بسیار زیبا و خوش آب و هوا است، که می تواند بهترین مقصد گردشگری برای مسافران نوروزی باشد.

حضور راهنمایان در مسیرهای ورودی مناطق گردشگری

یکی از گردشگران نوروزی که به این شهرستان سفر کرده بود، نیز در خصوص علت انتخاب فیروزکوه به عنوان مقصد سفر نوروزی خود، به خبرنگار مهر گفت: با فرارسیدن فصل بهار طراوات و شادابی زیبایی در فیروزکوه فراهم می شود که مسافران و گردشگران را به خود فرامی خواند و این امر فرصت مناسبی برای بهره مندی از بهار و طبیعت است.

علی مطلبی افزود: حضور راهنمایان در مسیرهای ورودی مناطق گردشگری سبب شده تا گردشگران در طبیعت بکر با امنیت و آرامش حضور یابند و از زیبایی های خدادادی این سرزمین بهره مند شوند.

وی افزود: این شهرستان به دلیل زیبایی های طبیعی و بکر به یکی از استراحتگاه ها و مقاصد بسیار مهم مسافران، به خصوص پایتخت نشینان تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از این گردشگران است، از طرفی دیگر نیز تعداد زیادی از مسافرین عبوری شمال کشور، ترجیح می دهند یک یا ۲ روز در فیروزکوه مانده و به گردش و استراحت بپردازند.

دهمین شهر پاک جهان انتظار مسافران را می کشد

فرماندار فیروزکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر این شهر را پاک ترین شهر کشور و دهمین شهر پاک جهان دانست و گفت: گردشگران و مسافران با سفر به فیروزکوه می توانند، از مواهب الهی این شهرستان بهره مند شوند.

مهدی یوسفی جمارانی ضمن تاکید بر حفظ محیط زیست فیروزکوه توسط گردشگران، ادامه داد: فیروزکوه ۵۲ روستای زیبا، جاذبه های طبیعی و تاریخی بکر مانند «تنگه واشی» ، «کتیبه سنگی» زمان فتحعلی شاه، غار «بورنیک» ، سد «نم رود» و ... دارد که هر کدام ظرفیت ایجاد یک نوروز استثنایی و جذاب را دارند.

وی گفت: تمهیدات لازم برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در  فیروزکوه مهیا شده است.

نوروزخوانی در فیروزکوه/شخصیت فیروز تحریف شده است

از جاذبه های تاریخی و طبیعی فیروزکوه که بگذریم، مراسم نوروز خوانی طبق آیین و سنن قدیم در این شهرستان یکی دیگر از جاذبه هایی است، که می تواند برای گردشگران و مسافران عبوری جذاب باشد، طراح و کارگردان نوروز خوانی در فیروزکوه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: همه ما موظفیم تا آیین و فرهنگ اصیل این مرز و بوم را پاس داشته و آن ها را به درستی به نسل های آینده منتقل کنیم، چرا که این سنت ها ریشه در فرهنگ و تمدن کشور متمدن ایران زمین دارد.

رامبد رفیعی اضافه کرد: در آیین نوروز خوانی که مورد استقبال مردمی و نیز مسافران و گردشگران قرار گرفته است، عمو نوروز، فیروز و ننه سرما در سطح خیابان های شهر به صورت کاروانی به راه افتاده و شعر می خوانند، متاسفانه طوری تداعی شده است، که شخصیت فیروز در کنار اجرای برنامه گدایی می کند، که این امر نادرست و تحریف شده است، متاسفانه عده ای در کوچه و خیابان، برای رسیدن به مقاصد خود، فیروز را نماد گدایی معرفی کرده اند.

وی گفت: فیروز شخصیتی بخشنده و شاد دارد و وظیفه او رساندن و پیام بهار است.

شهرستان فیروزکوه با داشتن اماکن تاریخی و گردشگری، مقصد مناسبی برای مسافران نوروزی است، تا از زیبایی های آن لذت ببرند.

کد خبر 4256314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha