۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۱

مردان روستای کریت برای احیای کاروانسرای زلزله زده آستین بالا زدند

مردان روستای کریت برای احیای کاروانسرای زلزله زده آستین بالا زدند

مردان روستای کریت به روستای آبا و اجدادیشان که سال ۵۷ با خاک یکسان شده بود ،برگشتند تا کاروانسرا و بناهای تاریخی دیگر این روستا را احیا کنند و این بار میزبان گردشگران باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل سال از زمانی که زلزله روستای کریت را با خاک یکسان کرد می گذرد زلزله ای که از روستی خشتی و گلی جز گنبد مسجد قدیمی  چیزی به جا نگذاشته بود مردم روستایی که حسابی زخم خورده بودند به جای دیگری کوچ کردند و هیچ وقت نه خانه هایشان را از یاد می برند و نه زلزله را. حالا بعد از چهل سال چند مرد به یاد گذشته وارد روستا شده اند و دوباره می خواهند جریان زندگی را در این روستا به راه بیندازند اما این بار به شکل دیگر.

گردشگری راه حل آنهاست. ۶ مرد از اول تا آخر کار پای هم ایستادند و در کنار کارشان در معدن زغالسنگ کاروانسرای روستای کریت را به دست گرفتند تا آن را مرمت کنند. خیلی از افراد حتی کارشناسان میراث فرهنگی آمدند و گفتند که این کاروانسرا در برخی جاها حدود ۲۰ و برخی جاها ۷۰ درصد آن ریخته است و کمتر از یک سال نمی توانید آن را مرمت کنید اما آنها عزمشان را جزم کردند تا عید سال ۹۵ آن را افتتاح کنند به همین دلیل حسابی کار کردند انقدر که حتی عید سال ۹۵ را ندیدند. وقت کارگران کاروانسرا ترک می کردند خودشان آستین بالا می زدند و حتی در برخی از روزها ۴۰ نفر کارگر همزمان با آنها کار می کرد تا بلاخره توانستند در مدت۶۹  روز در روز دوم عید ۹۵ آن را افتتاح کنند.

کریم ضرابی و جواد یزدانی دوست و همکار یکدیگر هستند که میزبان تیم ژئوپارک در کاروانسرا شده اند آنها می گویند که از وام سازمان میراث فرهنگی برای تبدیل کاروانسرا به مرکز بوم گردی روستا استفاده کرده اند و حالا چنان گرفتارشان کرده که از حقوقشان بازپرداخت آن را می دهند. تا زمانی که کاروانسرا از کنار پذیرش مهمان به سوددهی برسد.

روستای کریت قبل از زلزله

آنها خوشحالند از اینکه توانستند مردم را مشتاق کنند که به روستای ویران شده شان بکشانند و باعث شوند که حتی نیم روزی در آن گردش کنند حالا اما گردشگران خارجی از فرانسه و هلند و گردشگران داخلی زیادی به خصوص در روزهای تعطیل سال از شهرهای دیگر و تهران به این کاروانسرا می آیند تا دو سه روزی در آنجا اقامت کنند. این روستا شب های ساکتی دارد و اقامت در کاروانسرایی که همه چیز آن سنتی است برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است به همین دلیل است که گردشگران چند روزی را برای اقامت در آن اختصاص می دهند. هزینه اقامتشان در این جا هم بیشتر توافقی است تا از پیش تعیین شده. چون ضرابی و دوستانش بیشتر قصد دارند گردشگر به این جا مراجعه کند به همین دلی با هر قیمتی با مسافرشان کنار می آیند از شبی ۶۰هزار تومان گرفته تا ۱۰۰ هزار تومان با تمام وعده های غذایی.

روستای کریت قبل از زلزله ۵۷

ایده اولیه تبدیل کاروانسرا به اقامتگاه از روستای مصر گرفته شده بود وقتی برادر ضرابی به مصر رفته بود دیده بود که مردم بناهای قدیمی را احیا می کنند و در آن زندگی و یا مسافر می پذیرند همین باعث شد تا مردان روستا دست به کار شوند و آنها هم به روستای ابا و اجدادیشان روح ببخشند و در کنار احیای کاروانسرا به فکر احیای مسجد و قنات و حمام روستا هم برآیند.

آنها می گویند که تغییری در کاروانسرا نداند و همان شکلی که بود تنها مرمتش کردند مرمت کاروانسرا و حمام حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای آنها خرج برداشت. حالا در کنارش یکی از واحدهای کاروانسرا را به فروش صنایع دستی اختصاص داده اند صنایع دستی که باید روی آن بیشتر کار شوند و آن چیزی باشد که متعلق به مردم روستا بوده و یا مردم طبس آن را ساخته اند.

آنطور که ضرابی می گوید تاریخ دقیق این روستا هنوز مشخص نشده است اما می گویند که برای قبل از اسلام است. اما تقریبا از بیشتر دوره های تاریخی در این روستا اثر تاریخی وجود دارد به عنوان مثال آب انبار این روستا متعلق به دوره قاجاریه است مسجد روستا نیز در کتاب های تاریخی نوشته شده که متعلق به قرن 30 هجری است مکانی در روستاست که می گویند کله سیاه یا کلیسا بوده است. قلعه نیز شاید متعلق به دوره قبل از اسلام است. اما زلزله سال 57 بسیاری از این بناها را تخریب کرد. بعد از زلزله مردم می آمدند و خاک کهنه باقی مانده از خانه هایشان را با لودر برای کشاورزی می بردند شاید آن چیزی که الان در روستاست نصف بناهایی باش قبل از زلزله بوده است.

کد خبر 4260595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha