۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸

سازمان میراث و بنیاد مستضعفان درباره کاخ سعدآباد مذاکره می‌کنند

سازمان میراث و بنیاد مستضعفان درباره کاخ سعدآباد مذاکره می‌کنند

رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس بنیاد مستضعفان درباره اختلاف دو نهاد برای مالکیت کاخ سعدآباد مذاکره می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر از چند گاهی صدای اختلاف بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی برسر مالکیت کاخ های سعدآباد و نیاوران اوج می گیرد هر دو نهاد این کاخ ها را متعلق به خود می دانند اما هیچ گاه به نتیجه نمی رسد یک بار بنیاد مستضعفان نامه ای رو می کند و می گوید که بنا به استناد آن می بایست این کاخ در مالکیت بنیاد باشد چرا که این املاک به جا مانده از دوره پهلوی است و هر آنچه که متعلق به آن دوران بوده باید به این بنیاد واگذار شود و در پاسخ هم سازمان میراث فرهنگی ادله خود را می آورد. اما این بار بحثی که در فضاهای مجازی اوج گرفت این است که یکی از کامران عدل عکاس و برادر مرحوم پروفسور «شهریار عدل» متنی که چند سال پیش در فضای مجازی خود منتشر کرده بود و گویا دیده نشده بود را دوباره منتشر کرده است و برخی تصور کرده اند که اتفاق تازه ای برای مالکیت کاخ سعدآباد رخ داده و این بار بنیاد مستضعفان توانسته کاخ را از بنیاد بگیرد.

درحالی که عدل در  این مطلب توضیح داده که این متن را چند سال پیش نوشته و دوباره آن را بازنشر کرده است. با این وجود کاربران فضاهای مجازی برسر این موضوع اظهار نگرانی کرده اند. در این باره کیا پارسا مدیرکاخ سعدآباد به خبرنگار مهر گفت: هر بار بحثی درباره مالکیت این کاخ می شنویم که نشان می دهد این موضوع برای مردم حساسیت دارد ارزشی که مردم برای میراث فرهنگی کشور قایل هستند بسیار ارزشمند است اما خبر اینکه مالکیت کاخ به بنیاد مستضعفان داده شده ،صحت ندارد و این کاخ در اختیار سازمان میراث فرهنگی است.  

وی افزود: تنها اختلافی بین سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مستضعفان از چند سال پیش وجود دارد که دو بحث را مطرح می کند یکی اینکه کاخ سعدآباد دولتی است و باید به بنیاد تعلق بگیرد و یا اینکه جزو بیت المال است و باید در اختیار میراث فرهنگی باشد . رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال مذاکره پیرامون آن با آقای سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان است و این موضوع ختم به توفقات اولیه برای انجام این مذاکرات شده است. در این باره مباحثی مطرح است بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت کاخ را دارد و سازمان میراث فرهنگی نیز طبق قانون این کاخ را در اختیار داشته چون اینجا کاخ موزه است.

پارسا با تاکید بر اینکه هر دو نهاد در مرحله قانونی برای تعیین تکلیف هستند تا این موضوع ختم به خیر شود گفت: هیچ واگذاری و یا  مناقصه ای برای واگذاری کاخ سعدآباد انجام نشده است. 

فروردین سال گذشته، شکایت بنیاد مستضعفان برای گرفتن کاخ سعدآباد و نیاوران به صدور رأی بدوی به نفع این بنیاد منتهی شد. این درحالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی مستند به قانون میراث فرهنگی، فرمان امام (ره) و بحث‌های فنی مالکیت بنیاد مستضعفان بر این دو کاخ را رد می‌کنند و آن را متعلق به میراث فرهنگی می‌دانند.

«قاسم سعیدی» معاون حقوقی بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود: «بنیاد مستضعفان قصد تجمیع املاک خود را داشت و از سازمان میراث فرهنگی به دلیل این‌که از واگذاری این دو کاخ استنکاف می‌کرد، شکایت کرد و دادخواستی را به دادگاه بدوی ارائه داد. دادگاه هم در این زمینه رأی را به نفع بنیاد مستضعفان صادر کرد. مدیریت دو کاخ بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، اما باید مشخص شود که این دو کاخ و زمین‌ها و بناهای اطرافش در مالکیت بنیاد مستضفعان است نه سازمان میراث فرهنگی!»

کد خبر 4278624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha