۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹

با ابلاغیه دیوان عدالت اداری به شهرداری منطقه ۱۲؛

خانه ثبتی «حسام لشگر» در بازار تهران تخریب می‌شود

خانه ثبتی «حسام لشگر» در بازار تهران تخریب می‌شود

خانه تاریخی حسام لشگر که سال ۹۴ از فهرست میراث ملی خارج شد، قرار است تخریب شود و شهرداری منطقه ۱۲ نیز درصدد است تا مجوز تخریب را به مالک بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی حشام لشگر از بناهای تاریخی بازار تهران است روز ۲۵ آبان سال ۸۴ به شماره ۱۳۷۳۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا دارای دو بخش غربی و شرقی است که هر کدام مالکیت جداگانه ای داشتند. بخش غربی خرداد سال ۱۳۹۳ به طور کامل ویران شد ولی بخش شرقی همچنان سالم است.

مالک بخش شرقی خانه حسام لشگر در همان سال ۹۳ در دیوان عدالت اداری طرح دعوی کرد و رای اولیه برای خروج این اثر از فهرست میراث ملی را گرفت. رای بدوی نیز در سال ۱۳۹۴، رای اولیه را تائید کرد و این اثر تاریخی از ثبت ملی خارج شد.

دیوان عدالت اداری در ابلاغیه سال ۹۵ به شهرداری منطقه ۱۲ اعلام کرد که این خانه از فهرست میراث ملی خارج شده است و شهرداری منطقه ملزم به صدور مجوز تخریب و نوسازی ملک است.

با این وجود پروانه نهایی برای تخریب بنا هنوز صادر نشده  و مالک نیز قصد دارد تا بنا را هر چه زودتر تخریب کند بنابراین شهرداری مجبور است به دلیل رای دیوان هر چه سریعتر این مجوز نهایی را صادر کند.

از سویی بازار تاریخی تهران در فهرست میراث ملی ثبت است و سازمان میراث فرهنگی باید درباره تک‌تک بناهای آن اظهارنظر کند اکنون باید دید که مدیرکل جدید میراث فرهنگی تهران نسبت به این موضوع سکوت اختیار می‌کند و یا واکنش نشان خواهد داد. شهرداری منطقه ۱۲ یک بار دراین باره از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام گرفته و نقشه‌های بنا را نیز فرستاده است اما این اداره کل پاسخ آن‌ها را بی جواب گذاشته است.

کد خبر 4284824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha