۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴

این بار یک مقدونیه ای آمد؛

گزارش مهر از تاریخچه حضور مربیان خارجی در هندبال/ «زوران» هفتم شد

گزارش مهر از تاریخچه حضور مربیان خارجی در هندبال/ «زوران» هفتم شد

بالاخره پروسه پر فراز و نشیب انتخاب سرمربی تیم ملی هندبال ایران با معرفی «زوران کاستاراتویچ» به عنوان هفتمین مربی خارجی تیم ملی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، پروسه چند ماهه انتخاب سرمربی تیم ملی هندبال مردان ایران برای حضور در جدهین دوره بازیهای آسیایی جاکارتا عصر روز گذشته با معرفی «زوران کاستاراتویچ» مقدونیایی به سرانجام رسید. 

این مربی اهل مقدونیه متولد ۲۱ مارس سال ۱۹۶۶ بوده و ۵۶ سال سن دارد. در طی سالهای فعالیت حرفه ای اش به عنوان مربی در تیم های سه کشور مقدونیه، مونته نگرو و قطر مربیگری کرده است. زوران میانسال تیم هایی باشگاهی و ملی زیر را در طی این سالها همراهی کرده است : 

-  KOMETAL  در لیگ مقدونیه 
- RK SUTJESKA  در لیگ مونته نگرو 
- RK VARDAR  در لیگ مقدونیه 
- تیم ملی مونته نگرو 
- الجیش قطر در لیگ قطر و جام باشگاه های آسیا و جهان

و حالا قرار است مسئولیت تیم ملی هندبال ایران به عنوان دومین تیم قاره آسیا و دومین تجربه مربیگری اش در یک تیم ملی برعهده بگیرد. این مربی مقدونیایی همراه تیم الجیش قطر قهرمان آسیا شده و در رقابتهای جام باشگاه های جهان در رده چهارم قرار گرفت. 

زوران همراه تیم ملی مونته نگرو در سال ۲۰۱۳ جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد و این تیم را در رده بیست و دوم قرار داد و با همین تیم در مسابقات قهرمانی اروپا سال ۲۰۱۴ شانزدهم شد. وی حتی تیم ملی هندبال زنان این کشور را مربیگری کرده و همسر وی نیز یکی از تاپ های مربیگری هندبال اروپاست. 

البته وی تیم واردار مقدونیه ای را مربیگری کرده است که در سابقه این باشگاه دو بار عنوان قهرمانی اروپا و بارها کسب مقام قهرمانی و سکوی جام باشگاه های این کشور به چشم می خورد. 

« زوران کاستاراتویچ» در سابقه حضور مربیان خارجی تیم ملی هندبال مردان بزرگسال ایران هفتمین مربی است.

یوری کلیم اف روسیه ای اولین مربی هندبال مردان ایران است. وی در سال ۱۳۸۳ هدایت تیم ایران را برعهده گرفت. ایران همراه این مربی در این سال نایب قهرمان رقابتهای غرب اسیا شد و بعد از آن در سا ۸۶  در سیزدهمین دوره رقابتهای هندبال قهرمانی آسیا در اصفهان در رده چهارم قاره کهن قرار گرفت. تیم ملی هندبال ایران همراه این مربی با سابقه اولین مدال خود را در بازیهای آسیایی دوحه قطر سال ۲۰۰۶ به رنگ برنز کسب کردند. این مربی بعد از رفتن از تیم ملی همراه تیم ذوب آهن اصفهان قهرمان لیگ برتر باشگاه های ایران شد. 

بعد از رفتن این مربی و بعد از مدتها تعطیلی اردوی تیم ملی، اردوی ملی پوشان چند روزی با «زوفکو» یک مربی اهل کروات شروع شد اما این مربی بعد از تمرین به کشورش بازگشت تا فدراسیون برای ادامه کار به او اطلاع دهد اما در نهایت به فکر استخدام یک مربی دیگر افتاد. این بار «یوری کدیوف» روس که در بوندسلیگای آلمان مربیگری کرده بود مسئولیت تیم را برعهده گرفت. در رقابتهای قهرمانی آسیای لبنان استفان سیدروچک روسیه ای که هدایت تیم نوجوانان و جوانان را برعهده داشت به عنوان کمک مربی تیم ایران را در سال ۸۸  همراهی کرد اما در نهایت این تیم با حضور یک مربی و کمک مربی خارجی در رده هفتم آسیا قرار گرفت و نتیجه در خور توجهی کسب نکرد. 

بروت ماچک اسلوونیایی در سال ۲۰۱۰ سرمربی تیم ملی هندبال ایران شد که همراه این تیم در بازیهای آسیایی صاحب مدال نقره شد. 

ایویکا ریمانیچ مربی نروژی ساکن کرواسی نیز در سال ۹۰ به ایران آمد اما به دلیل اختلاف با بازیکنان مدت زیادی نماند چرا که بازیکنان هم قسم شدند تا او هست به تیم ملی نیایند و همین مسئله روزهای بدی را برای این رشته رقم زد. روزهایی که باعث شد تا در انتخابی المپیک لندن موفق نبوده و نتوانیم در رقابتهای قهرمانی آسیا نیز نتیجه قابل قبولی بگیریم. در اسفند ماه سال ۹۱ کاستلر رافائل اسپانیایی که مربی تیم هندبال سبزوار بود به عنوان مربی تیم ملی معرفی شد. مربی که با انتقادهای فراوان به واسطه حضورش در تیم ثامن الحجج سبزوار به تیم ملی ورود پیدا کرد و هیچ کس فکر نمی کرد که این مربی پرانتقاد بتواند تیم ملی ایران را صاحب پیروزی های متعدد کرده و بعد از سالها تیم ایران را در رقابتهای قهرمانی آسیا روی سکو ببرد. تیم ایران در سال ۲۰۱۴ توانست همراه این مربی در رده سوم آسیا قرار بگیرد و برای اولین بار جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند. اما در عین ناباوری فدراسیون هندبال بعد از این موفقیت خوب با رافائل قطع همکاری کرد.

بعد از این اتفاق با وجود مخالفت بازیکنان، کوزه گیری رئیس وقت فدراسیون با شعار عدم بازیکن سالاری ماچک اسلوونیایی را دوباره بر راس تیم ملی قرارداد. تیم ملی همراه این مربی در بازیهای آسیایی اینچئون چهارم شد و در مسابقات قهرمانی جهان بیست و دوم. 

بعد از آن عرفان اسماعیلاوویچ کرواسی الاصل هدایت تیم را در رقابتهای انتخابی المپیک برزیل برعهده گرفت اما تیم ملی هندبال ایران موفق به کسب این سهمیه همراه وی نشد و در مسابقات قهرمانی آسیا هم ناکام ماند.

در اواخر سالهای ۲۰۱۶ و  اوایل سال ۲۰۱۷ نیز محسن طاهری سرمربی تیم هندبال فولاد و مدیرعامل این باشگاه و علیرضا حبیبی مدرس بین المللی هندبال و کمک مربی مربیان خارجی در سالهای گذشته هدایت ملی پوشان را برای رقابتهای تدارکاتی و اردوهای داخلی و چند تورنمنت بین المللی برعهده گرفتند. 

در اواخر سال ۲۰۱۷ و ابتدای سال ۲۰۱۸ فدراسیون هندبال کشورمان برای سومین بار و بنابر دلایلی همچون عدم فرصت زمانی کم بروت ماچک اسلوونیایی را به استخدام در آورد اما همراه با این مربی نتوانست نتیجه دلچسبی را در مسابقات قهرمانی آسیا بدست آورد به طوریکه علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون هندبال به صراحت در این باره گفت: « در انتخاب دوباره ماچک اشتباه کردم و مسئولیت آن را می پذیرم».

در حالیکه فدراسیون هندبال زمانی نزدیک به سه ماه تا بازیهای آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ پیش رو دارد، بعد از طی کردن هفت خان رستمی چون بررسی مربیان خارجی شاغل و بیکار در اروپا، انتخاب مربی در شان ملی پوشان لژیونر ایران، وضعیت دستمزد و افزایش بی سابقه قیمت دلار و فرصت اندک و ... به نام « زوران استراتوویچ» مقدونیه ای برای هدایت ملی پوشان رسید.

هندبال با انتخاب مربی هرچند دیر، اما یک گام را به جلو برداشت. حالا باید دید این مربی در این فرصت کم با شاگردان توانمندش به چه حد از آمادگی می رسد و آیا می تواند یک بار دیگر هندبال ایران را با ستارهدهایش در آسیا به روی سکو ببرد.

این مربی اهل مقدونیه در سابقه کاری اش یک بار در شرایطی که تیم ملی مونته نگرو و یک بار باشگاهی از مقدونیه را مربیگری می کرده و حتی نتایج خوبی چون تساوی با بارسلونای افسانه ای بدست آورده بود از سوی مسئولین کنار گذاشته و با تیمش قطع همکاری کرده است. در ادامه باید دید این مربی اهل مقدونیه می تواند توقعات را برآورده سازد توقعاتی که به طور قطع در صورت عدم رضایت خانواده هندبال می تواند برای علیرضا رحیمی که یک بار به دست همین خانواده پرتوقع و کم صبر دست از صندلی ریاست این فدراسیون برداشت دردسرآفرین شود. 

کد خبر 4288543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha