۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۱

رحمانی فضلی در همایش «تحزب و توسعه»:

هدف ما برگزاری انتخابات حزبی بود/قانون انتخابات در دستور کار دولت

هدف ما برگزاری انتخابات حزبی بود/قانون انتخابات در دستور کار دولت

وزیر کشور گفت:در تدوین قانون انتخابات جدید، هدف مان این بود که بتوانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امروز (پنج شنبه) در اختتامیه همایش "تحزب و توسعه" اظهار داشت: در این ۴ سال و نیم، تمام تلاش مان این بود که در عرصه فعال سازی احزاب تا جایی که قوانین اجازه می دهد، در خدمت دوستان باشیم.

حزبی نداریم که در انتظار دریافت مجوز باشد

وی افزود: جلسات متعددی را با چندین احزاب گذاشتیم. تلاش کردیم تا در کمترین زمان ممکن، مجوزها را صادر کنیم. حزبی نداریم که در انتظار دریافت مجوز باشد. مشکل خانه احزاب هم برطرف شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شوراها، به خوبی و با شکوه و قانونی برگزار شد. با بسیاری از صاحب نظران حزبی از گرایش های مختلف جلسه گذاشتیم و از آن همکاری خواستیم و انصافا به خوبی با ما همکاری کردند.

وزارت کشور در خدمت احزاب است

وی اضافه کرد: از اول اعلام کردیم که وزارت کشور به تبع دولت و نظر آقای روحانی، در خدمت احزاب است.

وزیر کشور با بیان اینکه انتظار داریم در حوزه احزاب روی فرهنگ حزبی کار کنیم گفت: نفس داشتن حزب، نشانه فضای آزاد و قانونی است و باید گرامی داشته شود اما مهم تر از آن، پذیرفتن تاثیرگذاری حزب در سیاست گذاری ها و بسیج همه امکانات در اداره حکومت و کشور است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ضلع اساسی در فعالیت حزبی، مردم هستند. اگر مردم، فرهنگ تحزب را قبول نکنند، در افزایش مشارکت با مشکل روبه رو خواهیم شد. احزاب باید آرای مردم را سازماندهی کنند.

وی افزود: یکی از ضعف های موجود در مسیر قانون گذاری، انتقال مطالبات و نیازهای جامعه در اعمال تصویب قوانین است. دوستانی که در مجلس بودند، می دانند که جای احزاب خالی است. باید بنشینیم که احزاب چگونه می توانند در مسیر فرایند قانون تاثیرگذار باشند.

هدف ما برگزاری انتخابات حزبی بود

رحمانی فضلی گفت: در تدوین قانون انتخابات جدید، هدف مان این بود که بتوانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم. آسیب های زیادی در انتخابات های کنونی وجود دارد. اگر بتوانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم، بسیار خوب خواهد بود.

وی با اشاره به مفهوم توسعه اظهار داشت: اصلا چرا باید وارد این مباحث مثلا تحزب و توسعه شویم؟ این مسائل تمام شده و اثبات شده است. الان گیر کشورمان چه از نظر امنیتی و سیاسی، همین توسعه نیافتگی اقتصادی است. بخشی از این مشکل ها به مدیریت، ساختار، عدم فرهنگ توسعه پذیری و وابستگی های سیاسی که در گذشته وجود داشت، برمی گردد.

رحمانی فضلی افزود: نظام برنامه ریزی ۷۰ سال پیش بر ما تحمیل شده است. نظام بودجه ریزی ۶۰ ساله بر ما تحمیل شده است. یک نفر به من بگوید در کدام کشور پیشرفته، نظام اداری ایران بر آن حاکم است؟ هیچ کدام. اسم آن(اشاره به نظام اداری) را رستم گذاشتیم و کسی هم نمی تواند به آن نزدیک شود.

وی اضافه کرد: ما مردم را می خواهیم تا آن ها هم ما را بخواهند تا به اهداف بلند کشور برسیم. اگر شما می خواهید پایگاه اجتماعی داشته باشید، باید بیایید برای تغییر نظام اداری کشور برنامه ارائه کنید.

قانون جامع انتخابات الان در دستور کار صحن دولت است

وزیر کشور با اشاره به قانون جدید احزاب گفت: قانون جدید احزاب در سال ۹۵ در مجلس بود. برخی دوستان به ما گفتند که این قانون مشکلاتی دارد. من همزمان با مشورت با کمیسیون های مجلس، با احزاب هم جلساتی داشتم. ما کاملا آمادگی داریم که قانون احزاب را اصلاح کنیم.

رحمانی فضلی گفت: قانون جامع انتخابات الان در دستور کار صحن دولت است. در این مورد هم تلاش کردیم که نظرات احزاب را داشته باشیم تا اصلاحات مورد نظر انجام شود. در مجلس هم همین طور است. به طور جد باید پیگیری کنیم.

نظام بانکی ما هیچ ارتباطی با توسعه ندارد

وزیر کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی و بانکی ما چه ارتباطی با توسعه دارد؟ نظام بانکی ما هیچ ارتباطی با توسعه ندارد؛ این به معنای نفی زحمات مدیران بانکی ما نیست. من دارم بحث ساختاری می کنم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: احزاب باید با این مسایل سهمگین توسعه مواجه شوند. مداوم ننشینیم و بگوییم تحزب و توسعه؛ این ها مسائلی است که تمام شده و نباید روی آن ها زیاد بحث کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه حزب در ایران ناقص الخلقه به وجود آمده است گفت: گروه های سیاسی داعیه دار این احزاب شدند که خودشان وابسته بودند؛ مثلا حزب توده به عنوان یک تشکیلات منسجم وابسته بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: بر این اساس، مردم نسبت به این مسائل دچار شبهه هستند. ما باید مشکلات مردم را در الویت قرار بدهیم. احزاب ما در همه سال فعال اند اما اوج فعالیتشان، در زمان انتخابات است. چرا با یک شیب مناسبی در جامعه حضور نداریم.

وی اضافه کرد: رسانه ها با قدرتی که امروز دارند، دارند قدرت را از احزاب می گیرند. کانال ها و رسانه هایی که برخلاف منافع ملی دارند کار می کنند، ما متولی باشیم؛ چرا دولت و نظام متولی باشد. همه ما باید پاسخگو باشیم.

رحمانی فضلی گفت: در هر حوزه وقتی اتفاقی می افتد، به سرعت تبدیل به موضوع سیاسی یا اجتماعی می شود. اگر زلزله می آید، انتخابات برگزار می شود، بانک ها درست کار نکنند، خشکسالی شود، همه موضوعات به وزارت کشور بازمی گردد.

یکی از مشکلات، عدم مدیریت مطالبات است

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داریم، عدم مدیریت مطالبات است. همه ما دست به دست هم دادیم و داریم مطالبات را افزایش می دهیم. اما وقتی مطالبات را بالا بردیم باید به طور منطقی هم مطالبات شان را هدایت کنیم.

رحمانی فضلی گفت: برای یارانه ها قانونی نوشتند و بعد هم اجرا نشد. من نمی گویم یارانه داده نشود اما می شد آن را همان طور که قانون مشخص کرده، پرداخت کرد. قانون یارانه ها را بد اجرا کردند.

وی تصریح کرد: برخی در همین انتخابات اخیر گفتند ما ۲۵۰ هزار تومان یارانه می دهیم؛ این چه بساطی است؟ بله! ما هم خوشمان می آید یک حرفی بزنیم و بگویند عجب وزیر خوبی! اما این موقت خواهد بود. اگر با مردم صادق نباشید، شما نمی توانید آن وعده ای که داده بودید را انجام دهید؛ آن وقت مردم خِرتان را می گیرند. از طرف دیگر به اعتماد مردم آسیب می رسد.

رحمانی فضلی گفت: شما در جایی می بینید که به مردم نیاز دارید و از مردم می خواهید به شما کمک کنند، اما دیگر به شما جواب نمی دهند. باید با مردم صادق باشیم. احزاب می توانند مطالبات مردم را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: همه متخصصان گفتند که باید یارانه را ساماندهی  کنیم؛ نه اینکه حذف شود یعنی کسانی که نیاز ندارند، لطف کنند به نفع کسانی که نیاز دارند کنار بروند اما این مساله مستلزم این بود که یک جریان سازی قوی در جامعه رخ بدهد و آن کسانی که دارند و می خواهند یارانه بگیرند، تبدیل به ضد ارزش شود. این مشکلی بود که هیچ کدام از ما در فضاسازی اش وارد نشدیم.

رحمانی فضلی گفت: مراجع حتی آمدند فتوا دادند اما دیدیم که در مرحله دوم برای ثبت نام یارانه، تغییر محسوسی نسبت به مرحله اول ایجاد نشد.

وقتی آمریکا از برجام خارج شده؛ یک آمریکا مانده با اسراییل و عربستان و چند کشور کوچک

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: در این رابطه باید جلسه بگذاریم؛ اعلام موضع و قدرت ملی را تقویت کنیم. در سال ۹۰ وقتی قطعنامه علیه ایران صادر می کردند و ایران هراسی و اجماع کاملی علیه کشورمان وجود داشت و هیچ کسی از ما دفاع نکرد اما الان می بینید وقتی آمریکا از برجام خارج شده، قصه برعکس شده است. یک آمریکا مانده با اسراییل و عربستان و چند کشور کوچک. همه دنیا فهمید که آمریکا خلاف عهدش عمل می کند.

وزیر کشور گفت: ما حجت را تمام کردیم. ما آثار سو تزلزل تصمیمات ترامپ روی حوزه اقتصادی و سیاسی کشورمان را دیدیم، چون وقتی مداوم سه ماه یک بار برجام از سوی آمریکا تمدید می شد، باعث بی ثباتی بود. سرمایه گذار جرات نمی کرد بیاید سرمایه گذاری کند. ما باید چه موضعی داشته باشیم؟ ما باید مردم توجیه کنیم.

با ابزارهای اقتصادی باید با قاچاق برخورد کنیم

رحمانی فضلی با اشاره به مساله ارزی گفت: ما همیشه سوال می کردیم که اصلا چرا باید قاچاقچی وجود داشته باشد؟ دلیلش در منفعت است. ما باید با ابزارهای اقتصادی با این مساله برخورد کنیم. این قاچاقچی از مابه التفاوت تعرفه ها سود می برد. کسی که قاچاق به کشور می آورد، ارزش را از کجا می آورد؟ معلوم است؛ از بانک مرکزی می گیرد. ما در داخل کشور ارز دیگری نداریم.

وی با اشاره به پدیده رانت خواری گفت: مسیر پول مشخص است. یک ارز ناشی از فروش نفت است که از سوی بانک مرکزی به ریال تبدیل می شود؛ یک ارز دیگر ناشی از صادرات است که آن هم از داخل کشور می رود. ما یک نظام جامع کنترل ارز نداریم. این طرحی که امروز به اسم «نیما» در آمده است را باید ۲۰ سال قبل باید اجرا می کردیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مشکل کم آبی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما الان مشکل کاهش ۴۲ درصد بارندگی را داریم. در برخی از استان ها به ۶۰ درصد می رسد. معلوم است که کشاورز ما در این شرایط آسیب می بیند. این یک چالش است و همه جامعه باید برای آن بسیج شود. انتقاد به دولت هم باید وجود داشته باشد.

۳ تا ۴ درصد از مردم با این بلیه اعتیاد مواجه هستند

وزیر کشور با اشاره به معضل اعتیاد گفت: اعتیاد جزء موضوعات اول جامعه است؛ متوسط نرخ اعتیاد در کشورمان نسبت به متوسط نرخ جهانی کمتر است اما برای آن یک نفر هم مشکل وجود دارد. ۹۶ درصد مردم ما سالم و پاک اند. حالا ۳ تا ۴ درصد با این بلیه مواجه هستند. ما نمی توانیم این پدیده را با دولت و دستگاه های دولتی حل کنیم. حتما باید همه مردم پای کار بیایند. احزاب می توانند چنین موضوعاتی را اجتماعی کنند.

کد خبر 4293100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha