۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۹

معاون وزیر صنعت:

سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ۱۸۸ هزار شکایت مردمی رسیدگی کرد

 سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ۱۸۸ هزار شکایت مردمی رسیدگی کرد

قزوین- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته ۱۸۸ هزار و۹۷۶ فقره شکایت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واصل شد که تعداد ۵ هزار و ۷۵۹ فقره آن به مصالحه منجر شد.

سید محمود نوابی در حاشیه سفر به قزوین برای تجلیل از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نمونه استان قز وین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این که در شرایط کنونی عرضه کالا از سوی برخی دچار وقفه شده اظهارداشت: این که کالا در بازار عرضه نمی شود قبول ندارم زیرا بدقت آن را بررسی می کنیم و اگر به صورت موردی تولیدکننده و یا توزیع کننده ای از عرضه کالایی خودداری می کند می توانید به ما اطلاع دهید.

وی افزود: از رسانه وزین مهر که در ردیف رسانه های کیفی و تاثیرگزار است انتظار داریم اطلاع رسانی کند و اگر تولیدکننده ای بازار را آشفته می کند به ما و مردم معرفی کند تا برخورد قانونی کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: ما باید پاسخگو باشیم و شماره تلفن ۱۲۴ برای تماس مردمی پیش بینی شده تا به تخلف احتمالی رسیدگی شود و درخواست می کنیم مردم ما را در جریان بگذارند تا با کمک ناظرین افتخاری به شکایات رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر یک کارخانه لبنیات کالا را گران کند ما پرونده را به تعزیرات حکومتی معرفی می کنیم البته مردم باید از افراد منصف خرید کنند و رسانه ها هم همراهی لازم را داشته باشند تا کسبه منصف شناخته شوند.

تشدید مبارزه با قاچاق کالا راه حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده

نوابی در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین راهکار حمایت از مصرف کننده گفت: کالای قاچاق بزرگترین آسیب را به تولیدکننده و مصرف کننده وارده  می کند لذا در برنامه های امسال مبارزه با کالای قاچاق در اولویت است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اضافه کرد: صاحبان کالای قاچاق چون مالیات و عوارض نمی دهند لذا قیمت آن هم ارزانتر است و کیفیت هم ندارد و به تولید کننده و مصرف کننده آسیب می رساند و برخورد با این پدیده باید تشدید شود.

نوابی گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها باید به سمتی برویم که هم توزیع کننده از خرید کالای قاچاق خودداری کند و هم مصرف کننده رغبت به خرید نداشته باشد تا از کالای ایرانی حمایت شود.

وی تصریح کرد: باید مبارزه با کالای قاچاق مانند مبارزه با مواد مخدر از سوی مسئولان جدی گرفته شود و ما در سازمان در این زمینه عزم راسخ داریم.

نوابی یادآورشد: سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان از شکایات مردم را به نفع مصرف کننده رسیدگی کردیم و پرونده ها به دستگاه قضایی ارسال نشد.

وصول بیش از ۱۸۸ هزار فقره شکایت در سال قبل

نوابی در ادامه از رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خبر داد و گفت: یک کار مهم ما این است که وقتی کسی از تولیدکننده ای شکایت کرد که سابقه تخلف نداشته موضوع در یک کارگروه رسیدگی شود تا رضایت شاکی را جلب کنیم تا پرونده به دادگاه نرود.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: مجموع شکایات واصله در سال گذشته ۱۸۸ هزار و ۹۷۶ فقره بود که برای جلوگیری از تشکیل پرونده در محاکم قضایی تعداد ۵ هزار و ۷۵۹ شکایت منجر به مصالحه شد که ارزش آن  ۱۹۲ میلیارد ریال بود.

وی اضافه کرد: در سال جاری نیز مجموع شکایات واصله بالغ بر ۲۸ هزارمورد است که تعداد ۸۹۲ مورد به ارزش بیش از ۶ میلیارد ریال به مصالحه منجر شد.

نوابی گفت: در سال جاری بیشترین میزان کشفیات در کالاهای لوازم خانگی و برقی، پارچه، البسه، روغن موتور، مواد خوراکی، دخانیات، لوازم  آرایشی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی بوده است.

وی اظهارداشت: در سال ۹۷ تعداد بازرسی و کشف کالای قاچاق در سطح عرضه ۳۰ هزار ۹۸۳ مورد و تعداد صورت جلسه و پرونده ها به ارزش ۷۴ میلیارد ریال است.

نوابی یادآورشد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان بازرسی و کشف کالای قاچاق ۶۳ درصد و از نظر ارزش کشفیات شاهد افزایش ۹۸ درصدی بودیم.

وی اظهارداشت: در سال ۹۶ هم تعداد بازرسی و کشف کالای قاچاق تعداد ۳۳۳ هزار و ۲۸ مورد بود که تعداد صورت جلسه و پرونده قاچاق ۱۱ هزار و ۲۶۵ مورد به ارزش ۵۹۵ میلیارد ریال بود.

قیمت گذاری خودرو با شورای رقابت است

نوابی در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: در مورد خودرو قیمت گذاری تا سال ۹۰ با سازمان حمایت از مصرف کننده بود اما مجلس قیمت گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را به شورای رقابت داد و دستورالعمل را باید شورا می داد اما جور دیگری عمل می کنند و ما را منع کردند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده الان در خدمات پس از فروش می تواند ورود کرده و به برخی مسائل رسیدگی کند و اگر دعوایی در دادگاه مطرح باشد حاضریم کمک کنیم و در حوزه واردات خودرو یک نظام مندی قیمت گذاشتیم و روی سایت است هر خودرو وارد می شود مشخص است چه قیمتی باشد یک سود ۷ درصد روی سیف خودرو تعریف شده است.

نوابی اضافه کرد: هر روز روی خودرو نمی توانیم قیمت بگذاریم و در حوزه قیمت انگونه دخالت نداریم اما اگر شورای رقابت قیمت گذاشت ما کنترل می کنیم البته نظر ما این است که باید سطح کنترل به زیر ۶۰ میلیون تومان برسد.

اولویت های امسال ایجاد بانک اطلاعاتی است

نوابی در خصوص مهمترین اولویت های سازمان در سال جاری گفت: مبارزه با قاچاق کالا، حمایت از تولیدکنندگان صادرات محور، کیفی سازی تولید و مشتری مداری، ایجاد بانک های اطلاعاتی برای کمک به مصرف کننده برای شناسایی کالا و ارتقاء سامانه ۱۲۴ از مهمترین اولویت های های سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده است.

کد خبر 4300034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha