۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه:

افزایش خودسرانه قیمت‌ها به بهانه نوسان نرخ ارز غیرقانونی است

افزایش خودسرانه قیمت‌ها به بهانه نوسان نرخ ارز غیرقانونی است

کرمانشاه-رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اتفاق خاصی در مسائل ارزی نیفتاده و افزایش خودسرانه قیمتها به بهانه نوسان نرخ ارز، غیر قانونی و سوء استفاده آشکار از این وضعیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هماهنگی بین این سازمان، تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف به منظور کنترل و نظارت قانونی و کیفی بر بازار، مقابله با متخلفان و سودجویان و بالابردن امنیت خرید برای مصرف کنندگان، برگزار شد.

در این نشست، رستمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تحولات منطقه، خروج آمریکا از برجام و التهاب و حالت روانی به وجود آمده ناشی از امور سیاسی و تاثیر آن بر روی نرخ ارز، سو استفاده برخی از این وضعیت را عاملی برای لجام گسیختگی افزایش نرخ عرضه کالاهای ضروری و گسترش بی نظمی و بی قانونی در حوزه ی تولید و توزیع دانست.

وی خاطر نشان ساخت که در شرایط جدید که البته هرچندگاه یک بار به دلایل مختلف چنین شرایطی به وجود می آید، به نظر می رسد که ما به عنوان دستگاه های متولی می بایستی با اتحاد و همدلی بیشتر و با ایجاد هماهنگی های لازم، نسبت به این قضیه حساسیت بیشتری از خود نشان دهیم و با تمام نیروها و امکانات خود و همچنین با بهره گیری از قوانین و مقررات، از بروز اجحاف به مردم جلوگیری کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد که اتفاق خاصی در مسائل ارزی نیفتاده و دولت اعلام کرده که ارز یارانه ای را اختصاص داده است و افزایش خودسرانه قیمت ها به بهانه نوسان نرخ ارز، غیر قانونی و در واقع سو استفاده آشکار از این وضعیت است.

رستمی افزود: تمام اقدامات و تمهیدات لازم برای مقابله با این وضعیت اندیشیده شده و همکاران تلاش گر من در مجموعه سازمان و مدیریت نظارت و بازرسی، با برنامه ریزی دقیق و تقسیم بندی شهر و تعریف اکیپ های بازرسی عملا وارد مساله تنظیم بازار و کنترل و نظارت بر معاملات و مبادلات شده اند، منتهی به دلیل گستردگی شهر و بالابودن واحدهای صنفی و تعداد کم بازرسان، می طلبد تعزیرات حکومتی و اصناف هم مثل همیشه در کنار ما باشند تابتوانیم با کمک و همکاری یکدیگر در کنترل بازار موفق عمل کنیم و خدمات قابل قبولی به مردم ارائه دهیم.

 رستمی ضمن اشاره به نوسان قیمت عرضه برخی کالاهای مشابه در سطح بازار و افزایش نرخ عرضه کالاهای ضروری مثل گوشت، روغن، لبنیات و ...، تصریح کرد که این وضعیت برای ما به هیچ پذیرفتنی نیست و قطعا باید مطابق با قانون و در کوتاه ترین زمان ممکن با کسانی که در بازار اخلال ایجاد می کنند، مرتکب گران فروشی می شوند و مردم را تحت فشار قرار می دهند برخورد قانونی و قاطع کرد.

جودکی؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز طی سخنانی دغدغه تعزیرات و سازمان صنعت، معدن وتجارت و بازرسی اصناف را یکی دانست و گفت: این نشست ها تاثیر بسزایی در هم گرایی، هم فکری و نیل به اهداف راهبردی تنظیم بازار و خدمت به مردم دارد، با این وجود باید بین گرانی و گران فروشی تفاوت قائل شویم، وظیفه ما مبارزه با گران فروشی در حیطه قانون است.

جودکی اوضاع بازار را مناسب ندانست و ضرورت مانور بر روی مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز و سفید، همچنین نحوه فروش و عملکرد نانوایی ها، کالاهایی مانند برنج، روغن و انواع میوه را گوشزد نمود و تصریح کرد که بایستی قیمت عرضه و کیفیت این کالاها بررسی و توسط بازرسان با تخلفات احتمالی در عرضه کالاهای مذکور، برخورد شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ضمن آنالیز قیمت عرضه آرد، تشریح نحوه پخت نان توسط نانوایی های آزاد پز و سو استفاده های گسترده در این زمینه، کنترل و نظارت بر کار نانوایان را بسیار مهم ارزیابی و بر بررسی و برخورد با متخلفان در این مورد تاکید کرد.

 عباس سجادی راد؛ معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت نیز در این نشست مواردی را ذکر کرد و در زمینه وضعیت کنونی بازار افزود: این وضعیت مختص استان کرمانشاه نیست و طبق فهرستی که وزارت خانه برای ما ارسال کرده و طی آن کالاها و خدمات و نحوه عرضه آن ها را در استان های کشور رصد و بررسی نموده، استان کرمانشاه؛ جز استان هایی است که از نظر تعداد کالا و قیمت آن ها، کم ترین افزایش را داشته، اما با توجه به وضعیت بازار و جو روانی موجود و تنوع کالایی، نمی توان با این تعداد نیرو و امکانات به بازار رسیدگی کرد و بایستی همه دستگاه های مرتبط ضمن هماهنگی و همکاری تنگاتنگ، تمام نیروها و امکانات خود را در این مورد به کار بگیرند.

سجادی در ادامه سخنان خود، گفت: خیلی از شرکت ها و موسسات تولیدی، منشا آن ها در تهران است و این شرکت ها عامل اصلی ایجاد التهاب و جو روانی در جامعه هستند.

وی تصریح کرد که دلایل بروز این وضعیت هم به مسئله ارز بر می گردد و هم فضای کاذب التهاب انگیزی که برخی سو استفاده کنندگان در بازار ایجاد کرده اند و در هر صورت ما باید به تناسب تمهیداتی بیاندیشیم. وی پیشنهاد کرد که گشت های مشترکی تشکیل و بر بازار نظارت مستقیم و قوی داشته باشند و در عین حال، رسانه ها هم فعالیت های ما را تحت پوشش قرار دهند تا مردم در جریان قرار بگیرند و به طور کلی بر این فضای روانی غلیه کنیم.

کد خبر 4309011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha