۲۴ دی ۱۳۸۵، ۱۰:۲۵

نگاهی کوتاه به فیلم سینمایی "وسوسه" ساخته جمشید حیدری به بهانه پخش از تلویزیون

نگاهی کوتاه به فیلم سینمایی "وسوسه" ساخته جمشید حیدری به بهانه پخش از تلویزیون

فیلم سینمایی "وسوسه" به کارگردانی جمشید حیدری که پنجشنبه هفته گذشته از تلویزیون پخش شد، اثری دور از شرایط کنونی جامعه است که در جذب مخاطب نمی‌تواند چندان موفق عمل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی از فیلم ها به جهت ساختار و مضمونی که از آن برخوردارند، ویژگی فرازمانی دارند. یعنی با آنکه در ژانر اجتماعی ساخته می شوند و انعکاس دهنده بخشی از مسایل و مشکلات زمان خود هستند، اما به اندازه ای مسئله مورد نظر عمومی و فراگیر است که در زمان های دیگر هم می توان به آن استناد کرد و به عبارتی گذر زمان گرد کهنگی بر این نوع آثار نمی نشاند. فیلم سینمایی "اجاره نشین ها" به کارگردانی داریوش مهرجویی نمونه کامل و خوبی از این نوع آثار است.

در عین حال فیلم های دیگری نیز وجود دارند که با توجه به شرایط دوره زمانی خاص خود شکل گرفته اند و مسایلی را مطرح می کنند که هر اندازه انسانی باشد و ویژگی های تثبیت شده اخلاقی را انعکاس بدهد، چون در محدوده زمانی و مکانی خاصی تعریف می شوند تازگی خود را از دست می دهند و فقط در دوره ساخت فیلم قابل استفاده اند. البته بخشی از این مسئله به نوع روایت و ساختار فیلم نیز مربوط می شود. فیلم "وسوسه" از همین دست فیلم هاست.

این فیلم که ششمین ساخته سینمایی جمشید حیدری محسوب می شود سال 1368 ساخته شده است. داستان آن درباره دو مرد است که پس از سرقت مقداری جواهر به خاطر تعقیب پلیس، کیف محتوی جواهرها را در ساختمانی نیمه کاره پنهان می کنند. پس از آزادی این افراد سراغ طلاها می روند، اما خانه ساخته شده و افرادی در آن ساکن هستند. دزدها سعی می کنند با فریب دادن جوان دوچرخه ساز رو به روی خانه مورد نظر، طلاها را به دست بیاورند. اما جوان سرانجام از غفلت درمی آید و پس از درگیری با دزدها، کیف محتوی جواهرها به دره پرت می شود.

این فیلم به مسئله ساده زیستی و تلاش برای به دست آوردن درآمد حلال و دوری از کارهای خلاف اشاره می کند. این موضوع به اندازه ای فراگیر است که محدود به زمان یا جغرافیای خاصی نمی شود. ولی در جامعه امروز ما مشکلات بسیار پیچیده تر و حتی بسیار متفاوت تر شده اند. یعنی در حال حاضر مسئله دزدی شکل های دیگری به خود گرفته اند و ساده زیستی مفهوم دیگری دارد. اکنون بیکاری، نبود امکانات برای ازدواج و مشکلات به دست آوردن مسکن مناسب مهمترین مشکل جوانان جامعه محسوب می شود، در حالی که جوان این فیلم دچار نوعی زیاده خواهی و خیال پردازی است.

از سوی دیگر، شیوه بیان قصه که به وسیله کارگردان با چاشنی درگیری و تعلیق دزدی همراه می شود، به اندازه ای طولانی، کشدار، بدون اتفاق و برخوردار از دیالوگ و کلام است که در همان یک سوم ابتدایی قصه بیننده را با خستگی مواجه می سازد. در ادامه داستان آگاهی دیر هنگام جوان دوچرخه ساز از آنچه دزدان به دنبال آن هستند، بسیار عجیب به نظر می رسد.

در فیلم سینمایی "وسوسه" عادل قادری، محسن میرامینی، رضا نفری، نیکی کریمی، رضا رویگری، منوچهر حامدی، ولی شیراندامی، علی ثابت و سروش خلیلی تعدادی از بازیگران اصلی هستند. نیکی کریمی نخستین حضور سینمایی خود را در این فیلم تجربه کرد. او که در این زمان حدود 18 سال دارد و به تازگی وارد این عرصه شده، بازی بسیار معمولی از خود ارایه می کند. مقایسه حضور این بازیگر با فیلم بعدی اش "عروس" که یک سال بعد انجام می شود، به خوبی تفاوت و اهمیت بازیگردانی در آثار سینمایی را نشان می دهد.

در حال حاضر، جمشید حیدری فیلم "گیس بریده" را به عنوان نهمین ساخته سینمایی اش بر پرده سینماهای تهران دارد. این اثر در ژانر اجتماعی است و همچنان از مشکل کشدار بودن، ریتم کند، وقایع اندک و روابط نه چندان دلچسب شخصیت ها برای رسیدن به نقطه اوج برخوردار است. این فیلم نیز وابسته به شرایط روز است و مسئله شکایت فرزندان از والدین خشن را نشان می دهد. مسئله ای که اکنون در جامعه مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. البته بیان جسارت آمیز فیلم قابل توجه است، هر چند پرداخت فیلم جذابیت اثر را به شدت کم می کند.

فیلم سینمایی "وسوسه" پنجشنبه 21 دی ساعت 30/19 از شبکه سه سیما پخش شد.
کد خبر 434201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha