۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳

نگاهی به انتخاب‌های موسیقی فجر

شاهین فرهت و انجام چند کار سخت/ شورایی که اعضایش معرفی نشد

شاهین فرهت و انجام چند کار سخت/ شورایی که اعضایش معرفی نشد

دبیر و مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر در حالی از سوی معاون هنری و مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد معرفی شده اند که به نظر می آید نقش «مدیر اجرایی» این دوره پر رنگ تر از دوره های گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی  وزارت ارشاد سرانجام پس از یک ماه از انتشار آیین نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ابتدا شاهین فرهت مدرس و آهنگساز را به عنوان دبیر و سپس شهرام صارمی را به عنوان دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب کردند. انتصاب هایی که به نظر می آید نقش مدیریت اجرایی این دوره از جشنواره را بسیار پر رنگ تر از دوره های قبلی جلوه گر کند.

شاهین فرهت که هفتم فروردین سال ۹۷ وارد هفتاد و یکمین سال زندگی خود شد، مدرک کارشناسی موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. وی بعد از مدتی برای تحصیل به کشور آمریکا رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی دریافت کرد. فرهت مدرک دکترای خود را از دانشگاه استراسبورگ فرانسه گرفت و از سال ۳۵ در دانشگاه تهران و تعدادی دیگر از موسسات معتبر آموزش عالی به تدریس رشته موسیقی در بخش های مختلف پرداخته است. تدریس رشته آهنگسازی در آکادمی دولتی سوئد، عضویت پیوسته در فرهنگستان هنر، عضویت در شوراهای مختلف کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در جمع هیات داوران چندین دوره جشنواره موسیقی فجر و دیگر رویدادهای موسیقایی از جمله فعالیت هایی است که وی در عرصه آموزش و حوزه اجرایی موسیقی داشته است.

ساخت چندین سمفونی ارزشمند از جمله «سمفونی خیام»، «سمفونی دماوند»، «سمفونی ایران»، «سمفونی امام رضا(ع)»، «سمفونی خلیج فارس»، «سمفونی ایثار»، «سمفونی تهران»، «سمفونی پیامبر(ص)» و... از جمله آثار ماندگاری است که این هنرمند از خود بر جای گذاشته و او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و با شخصیت ترین هنرمندان موسیقی کشور معرفی کرده است.

اما فارغ از توانایی های آکادمیک و موسیقایی شاهین فرهت، نحوه انتخاب دبیر جشنواره موسیقی فجر در «شورای پیشنهاد دبیر» محل سوال است زیرا اعضای این شورا معرفی نشده و جزییات برگزاری جلسات شورا نیز اطلاع رسانی نشده است.

با نگاهی به آیین نامه ای که برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر طراحی و ابلاغ شده به نظر می رسد این «مدیر اجرایی» جشنواره است که اختیاراتی به مراتب بیشتر از دوره های گذشته به ویژه چند دوره اخیر دارد که ما را یاد دوره مدیریتی حسن ریاحی آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی کشورمان می اندازد که عمده اختیارات عملیاتی جشنواره برعهده مدیر یا دبیر اجرایی جشنواره بود که این فرد هم عموما از بین یکی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه در انجمن موسیقی ایران و چه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد انتخاب می شد.

تردیدی نیست که در مقطع فعلی نمی توان درباره عملکرد پیش روی شاهین فرهت به عنوان دبیر یا دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی به عنوان مدیر اجرایی تازه حکم گرفته  به قضاوت پرداخت اما آنچه باید در این مقطع مورد توجه اهالی موسیقی قرار گیرد اولا ارایه یک گزارش مستند از جلسات شورای پیشنهاد دبیر بر طبق آیین نامه جشنواره موسیقی فجر به همراه معرفی اعضای شورا و دوما نحوه انتخاب دبیر دوره سی و چهارم است به ویژه که شنیده می شود شورای پیشنهاد دبیر را تعدادی از منتقدان سال های گذشته جشنواره شکل داده اند.

به هر ترتیب شاهین فرهت مسئولیت محتوای هنری جشنواره را برعهده دارد که باید دید با توجه به سابقه علمی و دانشگاهی وی چه رویکردهایی برای دعوت یا رقابتی کردن این رویداد مهم در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی خواهد داشت؟ آیا انتخاب شاهین فرهت با آن سابقه درخشان موسیقایی در جهت کیفی شدن جشنواره موسیقی فجر است یا این سمت مانند چند دوره قبل که دبیر جشنواره در برخی از مقاطع استراتژیک نقش چندانی در تصمیم گیری ها نداشت، صرفا عنوانی تشریفاتی است؟ آیا شاهین فرهت با وجود احترامی که رسانه ها، منتقدان و اهالی موسیقی برای او قائلند توان مدیریت هنری یک رویداد موسیقایی دولتی در سطح ملی با حاشیه های تمام نشدنی آن را دارد؟ آیا می توان امید داشت گونه های مختلف موسیقایی در حالتی متوازن و منطقی فرصت بروز و ظهور دارند؟ آیا این دوره را می توانیم به مثابه یک رنسانس قلمداد کنیم که در برگیرنده شکوه موسیقی اصیل ایران برای مخاطبان قهر کرده این گونه موسیقایی در کنار گونه های دیگر باشد؟ آیا جشنواره موسیقی فجر که طی سال های گذشته عمدتا روی مباحث اقتصادی تمرکز داشته می تواند آوردگاهی برای ارایه موسیقی خوب در کنار توجه به مباحث اقتصادی و پرهیز از تاکید بیش از حد روی موسیقی پاپ باشد؟

شاهین فرهت کار سختی پیش رو دارد، او حالا در زمان کوتاهی فرصت دارد ضمن انتخاب مشاوران نسبت به تنظیم فراخوان های جشنواره، طراحی پروژه‌های هنری مرتبط و سفارش آن‌ها، تدوین و ارایه جداول اجرای برنامه های جشنواره، رایزنی با مدیران دیگر جشنواره‌های ملی، بین‌المللی، هنرمندان و تهیه‌کنندگان برای هم افزایی و گسترش دامنه و تأثیرگذاری فعالیت جشنواره، انتخاب اعضای هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار اقدامات لازم را انجام دهد، اقداماتی که به نوعی اولین عرصه برای آزمون و خطای برگزاری یک جشنواره با پیوست «آیین نامه» است که اگرچه در جزییات اطلاعات چندانی را درباره محتوای اجرایی و هنری جشنواره پیش روی مخاطبان و کارشناسان موسیقی قرار نمی دهد، اما به هر حال دورنمایی از دوره جدید مدیریت معاونت هنری وزارت ارشاد پس از علی مرادخانی و مدیریت حمیدرضا نوربخش در دو دوره قبلی جشنواره است.

طبق مطالب منتشر شده دربخش «ارکان جشنواره» آیین نامه اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر مدیرکل دفتر موسیقی به عنوان نماینده حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری جشنواره بوده و ریاست آن را برعهده خواهد داشت. وی ضمن وظایف دیگری که در این بخش تعریف شده، ماموریت هایی چون انتصاب مدیر اجرایی با هماهنگی و توافق دبیر هنری،  مدیریت امور مربوط به صدور مجوزهای لازم و امور اداری درون‌سازمانی مرتبط با برنامه‌های جشنواره، مدیریت امور مربوط به هماهنگی‌های مورد نیاز با نهادهای دولتی و سایر نهادها، سازمان‌ها و ادارات مرتبط، بررسی، تعیین و تخصیص بودجه جشنواره بر اساس پیشنهاد مدیر اجرایی، مدیریت ستاد جشنواره و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های هنری و اجرایی آن، مدیریت و نظارت بر اجرای جشنواره در تمامی مراحل بر اساس قوانین و ضوابط جاری کشور و آیین‌نامه جشنواره، مدیریت و نظارت بر تهیه، اعلام و ارسال به موقع گزارش‌های جشنواره به مراجع ذی‌ربط و جامعه موسیقی را عهده دار است که حالا شهرام صارمی به این سمت منصوب شده است.

 مدیر اجرایی مسئولیت برنامه ریزی و کنترل فرآیندها و فعالیت ها و مدیریت امور اجرایی جشنواره را بر عهده دارد. او طبق آیین نامه باید از میان افراد آشنا با حوزه موسیقی و دارای سابقه اجرایی مفید، موفق و مؤثر در اجرای رویدادهای موسیقایی باشد که انتصابش نیز باهماهنگی دبیر و حکم رییس جشنواره انجام می گیرد. بر اساس این انتخاب مدیریت امور مالی جشنواره، پیش‌بینی و جذب منابع مالی، تهیه، تدوین و پیشنهاد بودجه به رییس جشنواره، تشکیل کمیته‌های اجرایی، طراحی و تدوین ساختار و شرح وظایف کمیته های مزبور، انتخاب و انتصاب مدیران این کمیته‌ها و نظارت بر حسن انجام کار کمیته ها و عضویت در هیات انتخاب گروه ها و آثار از جمله وظایفی است که مدیر اجرایی جشنواره بر عهده دارد و اکنون باید دید شهرام صارمی به عنوان هنرمندی که فعالیت های خوبی در مدیریت موسیقی فرهنگسرای ارسباران داشته می تواند از این مرحله دشوار با موفقیت عبور کند؟

استقرار یک گروه منسجم و کاربلد در حوزه اطلاع رسانی جشنواره و ارتباط با رسانه ها و هنرمندان از دیگر ضرورت های جشنواره است که لازم است هرچه سریعتر درباره آن اقدام شود.

کد خبر 4348429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha