۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

پایانی برای ارز مسافرتی/ کارکرد عجیب برای سازمان میراث فرهنگی

پایانی برای ارز مسافرتی/ کارکرد عجیب برای سازمان میراث فرهنگی

لغو اختصاص ارز دولتی به مسافران خروجی،درخواست هتلداران برای گرفتن ارز از مسافران خارجی، کارکرد سازمان میراث برای کاهش تمایل به خوکشی خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته پیرو تصویب جزئیات طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، گمانه زنی برای وزارت جدید شروع شد و افراد مختلفی پیشنهادات خود را در قالب گفتگوهای رسانه ای و یا یادداشت و بیانیه صادر کردند شاید امیدی باشد برای انتخاب وزیر جدید توسط رئیس جمهور. در این میان نام های سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حناچی معاون شهرسازی شهرداری تهران و حسین مرعشی به گوش می رسید. از سوی دیگر برخی از فعالان گردشگری نیز از میان خود افرادی را برای پست وزارت پیشنهاد داده اند درهر حال هر کسی در هر حوزه ای سعی می کند تا بهترین انتخاب را به رئیس جمهور معرفی کند تا مثل سازمان میراث فرهنگی نباشد که هر کسی از دولت جا ماند در این سازمان سمت بگیرد!

ارز دولتی برای مسافرت قطع شد

خبر مهم این هفته درباره ارز مسافرتی بود که در پایان چندین سال تسهیلات به گردشگران برای خروج از کشور این بار بانک مرکزی به طور کل اختصاص ارز دولتی به مسافران خروجی را بایکوت و اعلام کرد که از این به بعد هر کسی بخواهد از ایران خارج شود می تواند به اندازه 5 هزار یورو ارز به نرخ بازار ثانویه خریداری کند که برای این منظور نیز می بایست مدارک سفر خود را همراه داشته باشد. 

از سوی دیگر هتلداران نیز اعلام کردند که می خواهند از این به بعد از گردشگران خارجی ارز دریافت کنند در این باره پیش جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران به خبرنگار مهر گفت که می خواهد  تا پس از بررسی های لازم به همه هتلها اعلام کنند که از گردشگران خارجی نرخ ارزی دریافت شود. مانند همه کشورهای دیگر. اما این اقدامی بود که از مدتی است هتلداران آن را انجام می دهند هر کدام با ساز و کار خودشان. 

هتلها ارز می خواهند

این روزها که خرید و فروش ارز به نرخ بالای ده هزار تومان غیر قانونی اعلام شده و نرخ رسمی که دولت تعیین کرده همان دلار چهار و هزار و اندی تومان است و کسی نمی تواند به راحتی خرید و فروش کند و صرافی ها تعطیل هستند و این بازار آشفته است، هتلداران اعلام کردند که می خواهند نرخ ارزی از مسافران خارجی بگیرند.

اما هنوز اجرای این تصمیم به صورت قانونی در نیامده است و کارشناسان در حال بررسی آن هستند اما برخی از هتلداران که همیشه مهمان خارجی می گیرند همچنان اعلام می کنند که از مهمان خارجی ارز دریافت می کنند عباس بیدگلی مشاور اجرایی جامعه هتلداران ایران به خبرنگار مهر می گوید که این اقدام آنها بر اساس دستورالعمل نرخ گذاری  واحدهای اقامتی است که دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی آن را ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده که هتلداران می توانند اگر نرخ ارزی می گیرند براساس نرخ مرجع آن را محاسبه کنند.

اما بررسی های خبرنگار مهر حاکی از آن است که همه این هتلداران  نرخ را براساس نرخ مرجع حساب نمی کنند بلکه  برخی از آنها به قیمت بازار آزاد نیز دلار و یا یورو را با گردشگر خارجی محاسبه می کنند که در این باره نیز بیدگلی می گوید در این دستورالعمل الزامی وجود ندارد بلکه گفته شده که هتلدار می تواند براساس نرخ مرجع، قیمت را محاسبه کند.

رونمایی از لوح ثبت کمانچه در نیاوران 

مراسم شب کمانچه و پیانوی کلاسیک ایرانی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد. در این مراسم که شامگاه پنجشنبه ۱۸ مرداد  برگزار شد، قطعاتی از پیانوی ایرانی توسط استاد پویان آزاده نواخته شد و استاد علی اکبر شکارچی نیز به کمانچه نوازی برای مهمانان پرداخت.

همچنین در این مراسم لوح ثبت جهانی  هنر ساخت و نواخت کمانچه و شیوه نوازندگی پیانوی کلاسیک ایرانی و شیوه نواختن پیانوی ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد و مونسان از اساتید و دست‌اندرکاران تهیه این دو پرونده تقدیر کرد.

صنایع دستی ایرانی در دست داوران بین المللی

این هفته از روز ۱۳ تا ۱۶ مرداد ماه  در هتل لاله تهران مراسم داوری آثار منتخب برای دریافت مهر اصالت یونسکو برگزار شد و داوران بین المللی که دو نفر آنها ایرانی بودند به همراه سه نفر دیگر به بررسی آثار پرداختند و از آثار برگزیده طی مراسمی با حضور غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در مهر ماه رونمایی می شود. اکنون نیز داوران برای بازدید از کارگاههای صنایع دستی به شهر زنجان رفته اند.
آثار شرکت کننده در این دوره از مراسم داوری از چهار کشور عمان، عربستان، ایران و کویت بود  این درحالی است که ۱۲ کشور عضو شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا شرکت کرده بودند ولی آثار چهار کشور به این مرحله راه پیدا کرد. برخی از کشورها تنها دو نمونه آثار داشتند اما آثار ایرانی از همه شاخه ها نماینده ای داشت به خصوص زیراندازها، منسوجات و هنرمندانی که شرکت کرده بودند همگی از شناخته شده های این رشته های صنایع دستی بودند. 

قرار است آثاری که مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده اند مهر ماه امسال با حضور رئیس منطقه اسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شوند.

تعطیلی دو موزه در این هفته 

در این هفته موزه رضا عباسی به دلیل تعمیرات و  کاخ موزه های نیاوران نیز برای انجام پروژه کنترل و دفع آفات تعطیل  شدند قرار است در هفته دیگر نیز برخی از این موزه ها ی کاخ تعطیل شوند.

برنامه تعطیلی موزه‌های مجموعه نیاوران به شرح زیر اعلام شده است:

- موزه کتابخانه سلطنتی: چهارشنبه و پنجشنبه ۱۷ و ۱۸ مرداد

- موزه خودروهای اختصاصی: جمعه ۱۹ مرداد

- موزه کوشک احمدشاهی: شنبه و یکشنبه ۲۰ و ۲۱ مرداد

- کاخ اختصاصی نیاوران: سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مرداد

کارکرد سازمان میراث فرهنگی در کاهش تمایل به خودکشی!

یکی از خبرهایی که این هفته کار شد به نقل از یک پژوهشگر بود که گفت: با فروپاشی شبکه های خویشاوندی، کارکرد سازمان میراث فرهنگی بیش از پیش نمایان می شود چون با تقویت سرمایه اجتماعی باعث کاهش آسیب های اجتماعی، از جمله تمایل به خودکشی می شود.

این خبر را روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فرستاد که درباره طرح تحقیقاتی بررسی و   مطالعه نقش میراث فرهنگی  و احساس هویت ملی به مثابه سرمایه اجتماعی  با هدف بررسی وضعیت آسیب شناختی میزان خودکشی در کشور بود. اکبر علیوردی نیا، استاد دانشگاه مازندران که طرح تحقیقی «میراث فرهنگی و احساس هویت ملی به مثابه سرمایه اجتماعی» به کوشش او انجام شده است، با بیان این نکته که اجزاء فرهنگ و تمدن تاریخی بخشی از سرمایه اجتماعی است، گفت:  وظیفه سازمان میراث فرهنگی بازیابی بستر جریان ساز سرمایه اجتماعی و فعلیت بخشیدن به آن است و غفلت از منبع عظیم میراث فرهنگی، خود موجب آسیب زایی ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه خواهد شد.

این پژوهشگر افزود:  با گسترش شهرنشینی و فروپاشی شبکه های خویشاوندی و یکپارچگی خانواده ها، ضرورت و کارکرد سازمان میراث فرهنگی بیش از پیش نمایان می شود چون با بازآفرینی و تقویت سرمایه اجتماعی باعث کاهش آسیب های اجتماعی، از جمله تمایل به خودکشی می شود.

 او هدف اصلی تحقیق حاضر را بررسی وضعیت آسیب شناختی میزان خودکشی در کشور، شناخت عوامل موثر بر بروز رفتارهای خودکشانه و نیز تبیین تمایل نسبت به خودکشی و ایده پردازی خودکشی با تاکید بر نظریه انومی – فشار خودکشی دورکیم و اگنو در سطح خرد و نظریه های سرمایه اجتماعی و اثر بخشی جمعی اعلام کرد.

کد خبر 4370603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha