۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷

مدیر حوزه های علمیه کشور:

دشمن به دنبال نقطه ضعف از حوزه‌های علمیه است/جمع‌آوری هزار ایده

دشمن به دنبال نقطه ضعف از حوزه‌های علمیه است/جمع‌آوری هزار ایده

اردبیل - مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به هدف غرب برای ضربه زدن به کانون تشیع و انقلاب گفت: دشمن به دنبال نقطه ضعف از حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر شنبه در جمع مسئولان، اساتید و کادر مدارس حوزه علمیه استان اردبیل افزود: امروز در اندیشکده ها، پژوهشکده ها و مراکز مختلف بین المللی غرب تحقیقات دقیقی درباره جمهوری اسلامی و حتی شهر مقدس قم و حوزه علمیه آن صورت می گیرد که بخشی از اهداف آن ها برای این است که ببینند چطور می توانند به کانون تشیع و انقلاب اسلامی ضربه بزنند.

وی با بیان آنها گاهی دقیق تر از ما از حوزه و تشیع و انقلاب اسلامی اطلاعاتی دارند و به طور دقیق در حال فعالیت هستند، ادامه داد: حوزه های علمیه امروز زیر ذره بین دقیقی قرار دارند و دشمن به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف از ما جهت ضربه زدن است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: حوزه با توجه به سابقه عظیم و تاریخچه مهم دارای امتیازات و برکات بسیاری است هر چند که شاید ایراداتی هم به آن وارد باشد اما همین فقه ما که انتقاداتی هم به آن وارد است، اما در عین حال یک میراث بسیار عظیم و مهمی است که باید قدردان و حافظش باشیم.

شرایط امروز روحانیت در طول تاریخ بی‌سابقه است

وی متذکر شد: گفتمان انقلاب اسلامی و موج دین گرایی در دنیا که از حوزه علمیه ایران و قم برخاست، از دیگر برکات حوزه های علمیه است که نمی توان از تاثیرات روز افزون آن در دنیای کنونی غافل شد، اما با این حال حوزه باید بتواند ضمن تحول در درون خود به سؤالات و شبهات دنیای امروز پاسخ دهد.

اعرافی عنوان کرد: امروز ما در مواجهه با انواع و اقسام اندیشه ها و شبهات اعم از اندیشه های ماتریالیستی، لیبرالیستی و اومانیستی قرار داریم به خصوص در رابطه با نسل جوان که ما باید با تمام توان علمی و پژوهشی خود به این ها پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه روحانیت در شرایط امروز با وضعی مواجه است که در طول تاریخ بی سابقه است، بیان داشت: شرایط ما شرایط حساس و سختی است که رقبا و دشمنان سرسختی داریم و طلاب و فضلا و اساتید حوزه، سنگربانان دین هستند که باید در عرصه های نوین فکر و ایده تولید کنند.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گره زدن میراث عظیم حوزه با شرایط و اقتضائات دنیای امروز حقیقتا هنر بزرگی است که ما باید دارای آن باشیم تا در دنیای امروز بتوانیم معارف قرآن و اهل بیت(ع) را به دنیا ارایه کنیم.

نقش حوزه‌ها در انتقال اندیشه ناب تشیع و انقلاب اسلامی

وی به نقش روحانیت و حوزه در تقابل با بحث فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: در این موضوع حوزویان باید بتوانند اندیشه ناب تشیع و انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری را منتقل کرده و شبهات و توطئه های دشمن را دفع کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پایه انقلابی بودن حوزه این است که در تراز بالایی بتواند در عرصه علمی قوی شده و همچون بزرگانی چون شهید مطهری ها به نیازهای روز جامعه از منظر علم و پژوهش پاسخ دهد و در فضای منطقی و گفتگو بتوانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این اهداف مهم، حوزه باید به روز و زمان شناس و دارای دغدغه باشد و ما باید در جهت تامین نیازهای کشور و نظام اسلامی حرکت کنیم.

اعرافی تاکید کرد که مشی ما اعتبار و حجیت بیانات و منویات مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید است که این ها راهنمایان بزرگ حوزه هستند و ما بیش از یک هزار طرح و ایده از سوی اساتید و کارشناسان حوزوی از سراسر کشور جمع آوری کرده ایم که به زودی این ها به عنوان یک بانک نرم افزاری تهیه و آماده می شود.

تدوین ۲۰ سند و منشور جامع و چشم انداز در حوزه

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ سند و منشور جامع و چشم انداز در حوزه تدوین شده است، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ برنامه و طرح مدون و زنجیره ای در حال تدوین بوده که با وجود کاهش بودجه ها و مشکلات مالی، یک آسیب شناسی صورت گرفته و وارد یک مرحله نوینی از برنامه ریزی کلان در حوزه شده ایم تا به شکل اندیشه جامع منظومه ای ارایه گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم توجه جدی به حفظ و تقویت میراث عظیم حوزه متذکر شد: بنده با هر شیوه ای که باعث شود توجه طلاب ما به میراث عظیم خودمان کمرنگ شود، مخالفم، اما صرف توجه به همین کافی نیست و ما باید به نیازها و اقتضائات روز هم توجه جدی داشته باشیم.

کد خبر 4383806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha