۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰

«روایات گهربار» بار دیگر خواندنی شد

«روایات گهربار» بار دیگر خواندنی شد

گزیده بهروز ثروتیان از تفسیر «کشف الاسرار» با عنوان «روایات گهربار» برای دومین نوبت تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات سوره مهر، کتاب «روایات گهربار» شامل گزیده‌ای از تفسیر کشف‌الاسرار را به کوشش بهروز ثروتیان منتشر کرد.

«کشف الاسرار و عدة الابرار» کتابی در تفسیر قرآن و عظیم ترین و قدیمی‌ترین تفسیر عرفانی فارسی، نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی در دهه ۵۲۰ قمری است. این کتاب بر اساس تفسیر الهروی خواجه عبدالله انصاری (که هم اکنون در دست نیست) و در ده جلد نوشته شده‌است.

ثروتیان در این گزیده به سراغ روایت‌های فارسی موجود در این مجموعه ده جلدی رفته است و به گفته مولف به دلیل اینکه ترجمه فارسی روایت‌های عربی تلخ و نامانوس بوده است از آنها در این گزیده صرف‌نظر کرده است.

در گذشته نویسنده این تفسیر که به عنوان اولین و مهمترین تفسیر عرفانی از قرآن شهرت دارد به درستی مشخص نبود. برخی آن را نوشته خواجه عبدالله انصاری و برخی دیگر از جمله محمد معین نیز آن را به سعدالدین تفتازانی نسبت می‌دادند. اما  در نتیجه تحقیقات علی‌اصغر حکمت نویسنده این کتاب مشخص و در سال ۱۳۳۷ توسط دانشگاه تهران به چاپ رسید.

رشیدالدین میبدی در این کتاب ابتدا بخشی از آیات را بدون توضیح به فارسی ترجمه کرده، سپس عقاید مفسرین و تحقیقات اهل فن را دربارهٔ تفسیر همان قسمت شرح می‌دهد و در بخش سوم به بیان نکات عرفانی خصوصاً به نقل از مدارد خود خواجه عبدالله انصاری می‌پردازد.

این کتاب نخستین بار در زمان حیات مرحوم بهروز ثروتیان از اساتید و پژوهشگران زبان فارسی و نظامی‌شناس در سال ۱۳۸۱ منتشر شد و به تازگی از سوی سوره مهر برای دومین نوبت تجدید چاپ شده است.

کد خبر 4385084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha