۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۰۳

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

لزوم توجه به توسعه ارزش‌های واقعه غدیر/ غدیر حلقه وصل مریدان است

لزوم توجه به توسعه ارزش‌های واقعه غدیر/ غدیر حلقه وصل مریدان است

یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر غدیر و ارزش‌های این واقعه آنگونه که باید معرفی می‌شد اکنون بسیاری از مشکلات جامعه جهانی از میان می‌رفت.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حجه‌الوداع اگرچه برای رسول اکرم(ص) سخت می‌گذرد و دانستن اینکه تا چندی دیگر علی(ع) و فاطمه(س) را نخواهد دید، اما مأموریتی که پروردگار جهانیان بر دوش رسول خوبی‌ها گذاشته است، مأموریتی بس شیرین است که جان دوباره به محمد امین(ص) می‌دهد.

آری! فرزند عبدالله امین‌ترین فرد برای اجرای مأموریتی است که جبرئیل در مسیر بازگشت از حج وی، فرود آورده است.

امروز جانشین نبی(ص)، ادامه‌دهنده مسیر دین الهی، راهبر و رهبر جامعه اسلامی و زنده کننده ارزش‌های انسانی پس از رسول خدا(ص) باید معرفی شود و از جانب خداوند این علی(ع)، فرزند ابیطالب و اولین مؤمن به دین مبین اسلام است که شایسته این قباست.

فرمان چنان محکم و مهم است که هرکه رفته بود باید به محل غدیر بازمی‌گشت و هرکه نرسیده بود باید هرچه سریع‌تر می‌رسید تا پس از سخنان و خطبه رسول خدا(ص)، بیعتی شکل گیرد که به گفته برخی سه روز طول کشید تا همه حجاج پیروی خود از علی(ع) را اعلام کنند.

کلمه به کلمه خطبه پیامبر(ص) برای تاریخ درس است و می‌تواند زنده کننده ارزش‌ها باشد. آنجا که می‌فرمایند: «آگاه باشید که امیرالمؤمنین غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود. او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدا است. خداوند دین شما را به‌واسطه امامت او کامل گردانید. به دستورهای او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید. ای مردم! من صراط مستقیم ام که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده است. آن‌گاه پس از من، علی و پس از او، فرزندانم از نسل او

اعمال روز غدیر خم

غدیر به‌عنوان روزی بسیار خاص و مبارک در تاریخ اسلام و شیعه اعمال مخصوص به خود را نیز دارد که ازجمله آن می‌توان به شادی و جشن، پوشیدن لباس نو، استفاده از عطر برای مؤمنین، مصاحفه با ذکر «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمؤمنین و الائمه علیهم السلام؛ سپاس خدای را که ما را از جمله درآویختگان به ولایت امیرالمؤمنین علی و ائمه علیهم‌السلام قرار داد»، دیدوبازدید و بیان تبریک به برادران و خواهران دینی، تحکیم بیعت با ولی زمان، انفاق و پیام مودت و برادری نام برد.

روز غدیر دو رکعت نماز دارد که باید در هر رکعت پس از حمد، ۱۰ مرتبه سوره توحید، ۱۰ مرتبه آیةالکرسی و ۱۰ مرتبه سوره قدر را خواند

همچنین امام صادق(ع) در خصوص دیگر اعمال این روز تأکید می‌کنند «هنگامی‌که روز غدیر فرا برسد باید در فراز آن [هنگام ظهر] غسل کرد. این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید. روزه داشتن در روز عید غدیر پاداشی معادل روزه گرفتن در همه عمر دنیا را دارد.»

همچنین بزرگان دین بر افطاری دادن در این روز به روزه‌داران بسیار تأکید کردند. این روز دو رکعت نماز نیز دارد که باید در هر رکعت پس از حمد، ۱۰ مرتبه سوره توحید، ۱۰ مرتبه آیةالکرسی و ۱۰ مرتبه سوره قدر را خواند. وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر است و پاداش این نماز برابر است با صدهزار حج و صدها هزار عمره؛ همچنین کسی که این نماز را بخواند، هر چه از خداوند بخواهد برآورده شود.

 زیارت نیز در این روز سفارش شده است، به خصوص زیارت حضرت علی علیه السلام، از دور و نزدیک.

همچنین خواندن دعای ندبه در چهار عید مستحب است؛ جمعه، فطر، قربان و غدیر. توجه به فرازهای این دعا بخصوص آن قسمت که در رابطه با غدیر و خلافت حضرت علی علیه السلام بوده، ضروری است.

غدیر راه رسیدن به مقام محبّت

آیت الله میرباقری در مورد این عید بزرگ و آثار آن می گوید: یکی از آثار مائده و رزق آسمانی نازل شده در غدیر، مقامِ محبّت است. ما رزقی لطیف تر از محبّت خداوند متعال و اولیائش نداریم و این رزق جزو بهترین رزق هاست. و همچنین مقامی بالاتر از مقام محبّین نداریم. محبّت، به ویژه محبّت خدا و اولیائش که محبّت آنان همان محبّت خداست که در زیارت جامعه فرمود: «مَنْ أَحبّکُمْ فَقَدْ أَحبّ اللَّه» جزو بهترین رزق های آسمانی است. پیامبر(ص) فرمودند: «مَنْ رَزَقَهُ اللَّهُ حبَّ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَقَدْ أَصَابَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَلَا یَشُکَّنَّ أَحَدٌ أَنَّهُ فِی الْجَنَّة». یعنی اگر خداوند متعال محبّت ائمه اهل بیت من را روزی کسی کرد، به تمام خیر دنیا و آخرت رسیده است. بنابراین هیچ کسی تردید نکند که در وسط بهشت الهیست. هیچ رزقی در بهشت بالاتر از رزق محبّت نیست. انسان تا به مقام محبّت نرسد از خداوند راضی نمی شود. مقام رضا، بهشت رضوان، رضایت خداوند متعال از ما، محبّت خدا به ما که از آن به مرضی شدن انسان یاد می شود و آن هم مقام رضوان است، بالاترین مقام در بهشت است.

جشن‌های غدیر به دور از اهانت به مقدسات دیگران باشد

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، از مراجع تقلید با بیان اینکه غدیر خم پایه‌گذاری ولایت است، در سخنانی اظهار داشته است: غالباً به روزهای عزاداری اهمیت داده می‌شود، ولی روز غدیر روز بسیار بزرگی است و نباید فراموش شود، هرچند که باید به‌دوراز اهانت به مقدسات دیگران باشد.

مکتب غدیر و پیام روح‌بخش آن، باید در تمام مراکز علمی و حوزه‌های دینی، تدریس شود

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز تأکید کرده است: بازگویی داستان غدیر برای مردم که داستان یک تاریخ جاودان و ماندنی است، وظیفه بزرگان و دانشمندان دینی و پدران و مادران است.

وی اضافه کرد: مکتب غدیر و پیام روح‌بخش آن، باید در تمام مراکز علمی و حوزه‌های دینی، تدریس شود و کرسی غدیرشناسی در مراکز معتبر علمی جهان تأسیس گردد تا مردم شناخت واقعی به مبلّغ غدیر، یعنی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و صاحب غدیر که همان صاحب ولایت و امامت و وصایت است، یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام داشته باشند و از حیات طیبه آنان الگو گرفته و جان خود را سر زنده و زندگی خود را جاودانه و پربرکت و خدایی نمایند.

پیام غدیر برای حل مشکلات جهان استفاده شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از دلایل وجود مشکلات مختلف در جهان پیاده نشدن درست پیام غدیر خم است، لذا جامعه روحانیت باید به این مهم اقدام کنند، اساتید حوزه‌های علمیه باید غدیر خم را شناخته و جامه عمل بپوشانند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست افزود: معمار ساختمان غدیر خم خداوند متعال و اجرا کننده آن رسول اکرم(ص) و زمین نیز علی بن ابیطالب است، این عید، عید بزرگ مسلمانان است.

عید غدیر واقعه‌ای بزرگ است که باید از آن درس گرفت و راه واقعی را پیدا کرد

همچنین یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اگر انسان مسیر درست را انتخاب کند سعادتمند خواهد شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین سفر حج حجت را بر مردم تمام کردند و فرمودند «اگر من ولی شما هستم بعد از من علی ولی شما است و از او پیروی کنید».

به گفته قاسم جعفری، عید غدیر واقعه‌ای بزرگ است که باید از آن درس گرفت و راه واقعی را پیدا کرد.

وی تأکید کرد: راه علی(ع) راهی است که خداوند معرفی کرده است و بزرگان همه مذاهب اسلامی ایشان را به‌عنوان انسان کامل معرفی می‌کنند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور تأکید کرد: قطعاً با تجربه تاریخی ما نمی‌خواهیم آنچه پس از غدیر رخ داد دوباره روی دهد و لذا باید از ولی زمان خود اطاعت کنیم.

کد خبر 4388508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha