۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

هشتگرد صاحب شهرک سینمایی می شود/ تغییر در روش اعطای تسهیلات

هشتگرد صاحب شهرک سینمایی می شود/ تغییر در روش اعطای تسهیلات

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به تشریح فعالیت های این بنیاد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با توجه به ماموریت‌های بنیاد اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی در رویکرد جدید خود توجه ویژه‌ای به مواردی چون تقویت فیلمنامه، سینمای کودک، توسعه تولید مشترک، حمایت از استعدادهای جوان و خلاق سینما، جذابیت فیلم‌های سینمایی، تنوع ژانرها، توسعه محتوای تصویری و سینمایی در فضای مجازی و توجه به مخاطب فیلم‌های ایرانی داشته و این سیاست ها را ادامه خواهد داد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: با توجه به تحولات روز افزون در صنعت سینما و شرایط حاکم بر مولفه‌های اقتصادی در سینمای کشور، بنیاد، شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های سینمایی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، شفافیت مالی و استفاده از ابزار و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در سینما، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر در مرحله راه‌اندازی است که این سه نهاد، موسسان این صندوق هستند.

کارگروه‌های تخصصی فیلمنامه

تابش در ادامه از حذف تصدی‌گری بنیاد در حوزه پشتیبانی تولید، خبر داد و عنوان کرد: به منظور تشویق و تضمین سرمایه گذاری و با هدف پایدار کردن فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه پشتیبانی فنی تولید، بنیاد سینمایی فارابی با حذف واحد معاونت تولید در سازمان اداری، رسما به فعالیت این بخش پایان داد.بنیاد، شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های سینمایی را دنبال می‌کند

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه از حضور فعال کارشناسان در شوراهای تخصصی معناگرا، مقاومت، اجتماعی، اقتباس و کودک و نوجوان خبر داد و عنوان کرد: کارگروه‌های تخصصی فیلمنامه از سال گذشته تا مرداد سال جاری، ۶۱ جلسه برگزار کرده که ماحصل آن، بررسی ۲۹۹ عنوان طرح و فیلمنامه است.

تابش تاکید کرد: شورای فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از ابتدای فروردین ۹۶ تا اسفند این سال ۱۲ جلسه با موضوعات مشارکت در ساخت فیلم، دریافت وام، قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه، واگذاری حقوق و افزایش مبلغ قرارداد برگزار کرده که در آنها ۱۸ مورد منجر به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت فیلم و ۵ عنوان موفق به دریافت وام و معرفی به صندوق اعتباری هنر شده است.

وی توضیح داد: شورای تخصصی فیلمنامه کودک و نوجوان از ابتدای دی ۹۶، هشتاد و چهار عنوان فیلمنامه و طرح را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گفته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، این شورا از ابتدای دی‌ ۹۶ تشکیل شده است و اعضای آن متشکل از کارگردان سینمای کودک و نوجوان، روانشناس کودک، کارشناس حوزه ادبیات کودک، کارشناس فیلمنامه و منتقد سینمایی به ارزیابی آثار درخواستی پرداختند.

تابش ادامه داد: طی ۲۱ جلسه برگزار شده‌ این شورا جمعا ۸۴ طرح و فیلمنامه بررسی شده است که از آن میان تعدادی فیلمنامه مصوب و به مرحله تولید رسیده‌اند.

وی عنوان کرد: برخی از این فیلمنامه‌ها مصوبه اولیه را گرفته‌اند که نیازمند بازنویسی هستند از این‌ رو کارشناسان عضو شورا، طی جلسات متعدد و مفصل با نویسندگان آثار گفتگو کرده، راهکارهایی برای بهبود فیلمنامه در اختیارشان قرار داده‌اند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: امیدبخش بودن، دارا بودن فضایی فانتزی و رویاپرداز، شاد و دلنشین بودن برای کودک و خانواده یا نوجوان و خانواده، قهرمان داشتن، همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا و موفقیت در اکران از جمله سیاست‌های اجرایی شورای تخصصی فیلمنامه کودک در دوره جدید است.

تابش افزود: از بدو تاسیس شورای معناگرا تاکنون ۸ جلسه برگزار شده است. شورای مقاومت ۱۴ جلسه و شورای اقتباس نیز ۳ جلسه برگزار کرده‌اند. همچنین شورای اجتماعی نیز از بدو تاسیس تاکنون بیش از پنج جلسه داشته است.

وی اظهار کرد: بنیاد از ۷۴ عنوان فیلم سینمایی حمایت کرده است که از این تعداد ۳۴ عنوان مشارکت، ۳۰ عنوان برای اخذ وام به صندوق اعتباری هنر معرفی شدند که ۱۳ عنوان فیلم با دادن تضامین به صندوق وام خود را دریافت کرده‌اند و ۱۰ عنوان نیز اعطای وام‌های قبلی بوده است.

تابش در این باره توضیح داد: آثاری که شامل سوژه‌های مورد نیاز سینما است و در کارگروه‌های تخصصی بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اولویت بندی لازم به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت شود.

تغییر در روش اعطای تسهیلات

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دولت یازدهم بنیاد سینمایی فارابی از محل اعتبارات خود از ۱۵۳ پروژه سینمای حرفه‌ای در قالب تسهیلات حمایت کرده است.

وی به تغییر روش اعطای تسهیلات به پروژه‌های سینمایی اشاره کرد و افزود: به منظور افزایش میزان تعداد وام گیرنده و شفافیت در نحوه حمایت‌ها و توسعه آن و نیز تغییر شیوه‌های پرداخت تسهیلات به پروژه‌های سینمای حرفه‌ای، این شیوه از نیمه دوم سال ۹۶ اجرایی شد. این تسهیلات از طریق صندوق اعتباری هنر و به فیلم‌های دارای پروانه ساخت مورد تایید و با معرفی بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه افزود: مبلغ این وام‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند. تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارایه می‌شود، می‌تواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: تامین مالی پروژه‌های سینمایی صرفا از طریق حمایت‌های سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی امکان پذیر نیست.

گام نهادن در مسیر شفاف سازی

وی به شفاف سازی در زمینه اعطای وام و تسهیلات به فیلمسازان و مشارکت در تولید فیلم‌ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی از اسفند ۹۶ در مسیر شفاف سازی گام برداشت، شفاف‌سازی و استانداردسازی آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این ۲ شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه می‌کند.

شیوه‌های نوین سرمایه گذاری

تابش توضیح داد: به منظور تشویق و تضمین سرمایه گذاری و با هدف پایدار کردن فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه پشتبانی فنی تولید یعنی تامین تجهیزات فیلمبرداری، بنیاد سینمایی فارابی در پی اقدامات انجام شده با حذف واحد مدیریت تولید در سازمان اداری از ابتدای سال ۱۳۹۶ رسما به فعالیت خود پایان داد.

وی بیان کرد: با توجه به تحولات روز افزون در صنعت سینما و شرایط حاکم بر مولفه‌های اقتصادی در سینمای کشور، بنیاد در تعامل با صندوق اعتباری هنر، شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های سینمایی را ارایه کرد. همچنین در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، شفافیت مالی و استفاده از ابزار و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در سینما، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر راه‌اندازی شد که این سه نهاد، موسسان این صندوق هستند.

تابش با بیان اینکه معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز در دوران جدید مسیر نوینی را دنبال می کند، عنوان کرد: در این مدت شورای عالی بین‌الملل سازمان سینمایی و ساماندهی دبیرخانه شورا و برگزاری جلسات در معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی پیگیری و انجام می شود و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی دبیری شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران را نیز عهده دار است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: مرمت و آماده‌سازی نسخ دیجیتال یازده عنوان از فیلم‌های قدیمی برای برگزاری برنامه‌های چهل سالگی انقلاب و مروری بر آثار دهه اول انقلاب در جشنواره اسپانیا، مذاکرات ویژه با شبکه‌های تلویزیونی و عقد قرارداد فروش نخستین بسته شامل ۱۳ فیلم ایرانی به شبکه تلویزیونی بنگلادش، تداوم فروش حقوق درون پروازی فیلم‌های ایرانی به خطوط هوایی خارجی و مذاکرات جهت حفظ سهم سینمای ایران در بازار تعیین کننده آمریکای شمالی، همکاری با موزه هنرهای مدرن نیویورک، اکران فیلم‌ها و ...‌ از دیگر فعالیت های انجام شده در بنیاد سینمایی فارابی است و در این مدت همچنین ۷ عنوان فیلم در ۹ رویداد در ۷ کشور ارایه شده است.

تولید مشترک

تابش گفت: اکران فیلم‌های ۲ کشور در سینماهای طرفین، تبادل فیلمنامه بین طرفین برای بررسی و انتخاب برای تولید مشترک، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید مشترک در حوزه‌های مورد توافق و ورود به حوزه تولید و سرمایه‌گذاری پس از تصویب جزییات توسط طرفین، همکاری طرفین در جشنواره‌های فیلم اصلی سینمایی و بازارهای فیلم ۲ کشور از جمله موارد مورد توافق در این تفاهم نامه‌ها است.

علیرضا تابش سینما را پل پیوند اشتراکات فرهنگی دانست و گفت: تولید فیلم سینمایی «های ولتاژ» به کارگردانی الهام قاسموف، محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تیرماه سال جاری آغاز شد و این تولید مشترک روابط سینمایی ایران و آذربایجان را وارد فصل نوینی کرده است.

بازرگانی و فروش آثار

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به فروش آثار این نهاد سینمایی به تلویزیون اشاره کرد و گفت: عقد قرارداد برای فروش و تمدید ۲۲ عنوان فیلم سینمایی با صدا و سیما، بازاریابی برای واگذاری نمایش خانگی ۲۵ عنوان فیلم مشارکتی بنیاد، عقد قرارداد فروش صدای دوبله ۵۵ عنوان فیلم سینمایی خارجی قدیمی در مالکیت بنیاد با موسسه تصویر دنیای هنر، انعقاد قرارداد ۸ عنوان فیلم برای عرضه در شبکه نمایش خانگی با موسسات هنرهای تصویری سوره، سرو رسانه پارسیان و تصویر دنیای هنر، همچنین پیگیری، کارشناسی، بازاریابی و آماده سازی ۱۶۹ عنوان فیلم متعلق به بنیاد برای واگذاری حقوق سند (VOD) به شرکت‌های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیویی و محاسبه و دریافت گزارش اکران ۶ عنوان فیلم مشارکتی بنیاد، محاسبه و پیگیری قراردادهای بنیاد با موسسه رسانه‌های تصویری که باید در حساب‌های فی‌مابین شفاف سازی شود، از دیگر اقدمات انجام شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی است.

دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

تابش تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی بر اساس مصوبات شورای راهبردی و سیاستگذاری کودک و نوجوان با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور در ۲ بخش فیلم و فیلمنامه برگزار می‌کند.

توسعه ظرفیت‌های فارابی در فضای مجازی

 تابش با اشاره به ضرورت فعالیت هدفمند و متمرکز به منظور تحقق نهضت تولید محتوا در فضای مجازی و گسترش دامنه خدمات فارابی در بستر وب یادآور شد که ما درصدد یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های فارابی و تمرکز آن تحت یک پرتال جامع به منظور ارایه خدمات به مخاطبان خود هستیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: نشریات فارابی در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ کاملا به صورت دیجیتال ارایه خواهند شد و براحتی مخاطبان می‌توانند در بستر وب از محتوای آنها بهره‌مند شوند. همچنین به منظور تسهیل دسترسی کاربران به اطلاعات موثر در این پرتال، پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه را به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان آغاز کردیم.

حمایت از تولیدات محتوای بومی در فضای مجازی

تابش با اشاره به تدوین طرح جامع سینما گفت: بنیاد سینمای فارابی در دوره جدید فعالیت‌های خود و با تاکید بر گسترش نهضت تولید محتوا در کشور بر آن شده است تا به منظور تحقق این راهبرد در سینمای کشور از ظرفیت‌های موجود ملی در راستای حمایت از خدمات و تولیدات محتوایی بومی در فضای مجازی، ماموریت جدیدی را آغاز کند که نقش اصلی بنیاد در این عرصه حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و حمایت از متخصصان این حوزه و صاحبان ایده‌های خلاقانه در فضای مجازی است.

نظارت بر روند عمرانی شهرک سینمایی هشتگرد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با اشاره به نظارت این بنیاد در سال جاری بر روند عمرانی شهرک سینمایی هشتگرد عنوان کرد: بازدید، برگزاری جلسات هماهنگی و برقراری تماس‌های کارشناسی با نمایندگان کارفرما، مشاوران پروژه و پیمانکار با هدف انتقال نظرات و دیدگاه‌های بهره بردار (سازمان سینمایی-  بنیاد سینمایی فارابی) و فعال‌سازی کارگاه و پیگیری برای راه‌اندازی استودیوی اصلی این شهرک به منظور دسترسی اهالی سینما برای انجام امور سینمایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بوده و پیشرفت این شهرک در یک سال اخیر به گواه مستندات مشهود است.

حمایت از فناوری‌های نوین صنعت تصویر

به گفته تابش، بنیاد سینمایی فارابی در رویکرد جدید خود در حمایت از فناوری های نوین، مطالعه، طراحی و برگزاری جلسات در حوزه و مرکز حمایت‌ از فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده و شورایی درخصوص پیشبرد فعالیت‌های مربوط به CGI تشکیل شده است.

انتشارات و پژوهش‌های سینمایی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار کرد: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز رویکردی متفاوت را در دوره جدید اتخاذ کرده و به زودی نسخه ماهنامه فیلم نگار که زیر نظر این بنیاد منتشر می‌شود به صورت دیجیتالی به مخاطبان عرضه می شود.

چابکسازی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به چابکسازی اداری این نهاد تاکید کرد: این بنیاد در راستای چابکسازی به دنبال اجرای پروژه فرآیندهای سازمانی بوده و پس از مدل‌سازی فرآیندها، بحث پیاده سازی آن‌ها در نرم افزار مدیریت فرآیند (BPMS) برای استقرار در بنیاد است.

تابش با اشاره به فعالیت بخش آرشیو فیلم فارابی متذکر شد: در بخش خدمات آرشیو فیلم نیز شاهد تهیه و استقرار نرم‌افزار مدیریت آرشیو فیلم‌ها، طراحی ‌و آماده‌سازی طرح فیلم‌شناخت به منظور استفاده در پرتال جامع فارابی (مهر ماه ۱۳۹۷)، نصب و راه‌اندازی سرور تهیه شده به منظور نگهداری فیلم‌ها و تامین نیازمندی‌های فیلمخانه ملی ایران بوده ایم.

وی یادآور شد: همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در خصوص ثبت ملی، منطقه‌ای و جهانی فیلم‌های سینمایی در فهرست یونسکو، صورت برداری کامل و چیدمان فیلم‌های خارجی و ایرانی و همچنین تفکیک و تعیین تکلیف فیلم‌های اوتی از دیگر اقدامات انجام شده در بخش آرشیو فیلم است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان عنوان کرد: مرمت و بهسازی سالن سینمای زنده یاد عباس کیارستمی واقع در ساختمان بنیاد سینمایی فارابی نیز از ابتدای امسال در دستور کار قرار داشته و این سالن به منظور ارایه برنامه‌های متنوع و ایجاد فضای گفتگو محور درباره مسایل مختلف سینمای ایران به زودی آماده بهره برداری می شود همچنین پروژه ساخت و تجهیز سالن شماره ۳ سینما فرهنگ از دیگر اقدامات این بنیاد بوده است.

کد خبر 4390454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha