۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳

مدیرکل دفتر مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی:

سفر تا قبل از انقلاب محدود به اقشار خاصی از جامعه بود

سفر تا قبل از انقلاب محدود به اقشار خاصی از جامعه بود

مدیرکل آموزش گردشگری گفت: تا قبل از انقلاب، گردشگری توسط افراد خاصی از جامعه انجام می شد اما اکنون سفر در سبد خانواده ها قرار گرفته و هر کسی در طول سال حداقل یک بار به سفر می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست کمیته گردشگری و زیارت با هدف پاسداشت ۴۰ سال دستاوردهای انقلاب در حوزه گردشگری پیش از ظهر روز ۲۴ شهریورماه در حسینیه جماران برگزار شد.

 در این نشست منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری گفت: تا قبل از انقلاب، صد هزار تخت اقامتی در ایران بود اما الان ۴۰۰ هزار تخت در کشور داریم. در شاخص های رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد که هر دو سال یک بار منتشر می شود ایران در بین ۱۳۶ کشور رتبه ۳۵ را در صنایع فرهنگی سال ۲۰۱۷ به دست آورده است. از ابتدای تشکیل سازمان میراث فرهنگی درسال ۱۳۱۰ و سازمان جلب سیاحان در سال ۱۳۱۴، ۷ اثر به ثبت جهانی رسیده بود اما از سال ۵۷ تا به امروز ۱۵ اثر دیگر به ثبت جهانی رسیده است.

در بحث رتبه ایران در هزینه‌ها، ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه اول را داشته و در سال ۲۰۱۱ در بخش اولویت بخشی سفر رتبه ۱۱۷ را کسب کرده است.

وی افزود: ما بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در ایران داریم تا قبل از انقلاب پزشکان کشور را پزشکان پاکستانی، فیلیپینی و هندی تشکیل می دادند اما امروز پزشکان ما به پیشرفت های علمی رسیده اند و هر گردشگر سلامتی که به ایران سفر می کند ۶ برابر گردشگر هزینه کرد دارد یعنی بیش از ۹ هزار دلار هزینه می کند.

در ادامه محمدرضا اکبری مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: هر زمان در توسعه زیرساخت ها پیشرفت کنیم در گردشگری نیز توسعه حاصل می شود. در حوزه کیفی مهمترین موضوع این است که گردشگری مردمی شده است. ما برای اولین بار بعد از انقلاب توانسته ایم گردشگری را در بین همه اقشار جامعه داشته باشیم. گردشگری قبل از انقلاب برای افراد خاصی بود و شرایط و امکانات خاصی نیاز داشت اما با تمهیداتی که برای مردمی شدن سفر به عمل آمد گردشگری در سبد خانواده ها قرار گرفت و  اکنون میبینید که هر خانواده حداقل یک سفر را در سال انجام می دهد. این کار انجام نمی شد مگر از طریق مردمی کردن آن.

وی افزود: گردشگری مذهبی می‌تواند یکی از مسائل مهم در برقراری دیپلماسی با دیگر کشورها باشد. ما تا قبل از انقلاب که نظام پهلوی حاکم بود فقط یک مرکز آموزش گردشگری در کشور داشتیم که آن هم دولتی بود و ۴۰ نفر راهنمای گردشگری آموزش دیده بودند و ۲۵۰۰ نفر در حوزه مدیریت هتل و خدمات گردشگری، آموزش می دیدند اما پس از انقلاب و از سال ۶۷ به بعد تعداد مراکز آموزشی گردشگری رشد کرد و اکنون به ۱۴۰ موسسه آموزشی رسیده است.

 وی تصریح کرد: ۶۰۰ هزار تخت در کشور وجود دارد که البته ۳۰۰ هزار تخت آن جز آمار غیر رسمی است چون اکنون خانه مسافرهایی در شهرستان های مختلف ایجاد شده که میانگین ۵ شب اقامت به گردشگران می دهند و این آمار به صورت غیر رسمی وجود دارد. از ۷۰۰ هزار گردشگری که در سال ۵۷ به ایران می آمده، اکنون به ۵.۵ میلیون گردشگر ورودی رسیده ایم. ما آمار گردشگر داخلی را در قبل از انقلاب نداریم اما در سال ۹۶، باید گفت که ۸۰ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است. ما اکنون ۷۷ دانشجوی دکترای گردشگری داریم که ۵ نفر از آنها فارغ التحصیل شده‌اند.

در ادامه سردار ادیبی رئیس ستاد راهیان نور بیان کرد: ما برای تربیت جوانان انقلابی و آشنا کردن مردم با حوادث دفاع مقدس بنیان هایی را در سرزمین نبرد ایجاد کرده ایم که در حوزه گردشگری تأثیر زیادی روی جوانان داشته است. راهیان نور ابتدا به شکل خودجوش در خوزستان اجرا می شد که درماه های فروردین و اسفند برگزار می شد اما اکنون گستره زمانی آن به کل سال رسیده است. ما ۵۸ یادمان با موضوع دفاع مقدس در مناطق عملیاتی ایجاد کرده ایم و به عنوان مراکز گردشگری راهیان نور معرفی شده است. در سال ۸۴، حدود ۴۰۰ نفر در کاروان راهیان نور ثبت نام کرده بودند  اکنون این آمار به ۶ میلیون زائر در مناطق عملیاتی رسیده است.

وی افزود: در حوزه اسکان راهیان نور، نیاز به زیرساخت های زیادی است به همت دست اندرکاران راهیان نور، در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار نفر شب مانی در مناطق عملیاتی وجود دارد. ۲۵ هزار راوی آموزش دیده همراه کاروان راهیان نور در استانها و یادمان ها مستقر هستند و حوادث دفاع مقدس را بیان می کنند. بیش از ۷۶ درصد شرکت کنندگان این کاروان ها، جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند.

طلایی عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت نیز گفت: به جز ۱۰ کشور، تمامی اتباع کشورهای خارجی می توانند ویزای فرودگاهی در ایران بگیرند که تا ۳۰ روز قابل تمدید است. بیش از ۹۶ درصد گردشگران ورودی ما از کشورهای مسلمان هستند. تغییر نگاه نسبت به گردشگری از جمله اتفاقات بعد از انقلاب است. این تصویری است که انقلاب ایجاد کرده و گردشگران مسلمانی که همیشه به کشورهای مسلمان دیگر می رفتند، ایران را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می کنند چرا که ایران تمام شاخص های گردشگری حلال را دارد. سیاستی که در حوزه گردشگری خروجی داریم منبعث از انقلاب است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت خاطرنشان کرد: در یک زمانی از سال، همه دستگاه ها بسیج می شوند تا مردم از کشور خارج شده و به کشور دیگر سفر کنند. این یک همگرایی را در بین امت اسلام نشان می دهد. در گردشگری داخلی بحث همگرایی دستگاه ها مدنظر است. اکنون هر یک از دستگاه ها و وزرا از نگاه خود به گردشگری می نگرند.

کد خبر 4403578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha