۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰

حجت الاسلام جهان:

اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است

اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است. امام حسین (ع) برای قیام سیاسی علیه ظالمین از مکه به سمت کوفه حرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» رادیو گفت و گو با موضوع برجسته ساختن حاشیه ها برای دیده نشدن متن، انتشار شایعه و اخبار کذب از حواشی مراسمات عزاداری و با حضور حجت الاسلام مهدی جهان عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه آنتن شد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: نهضت عاشورا یکی از محوری ترین حرکت های تاریخ شیعه است.

وی با بیان این مطلب افزود: اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است. امام حسین (ع) برای قیام سیاسی علیه ظالمین از مکه به سمت کوفه حرکت کرد. در صحرای کربلا اتفاق مهمی برای ایشان رخ می دهد که سرمنشأ بسیاری از حرکت ها در جهان اسلام می شود. تا جایی که بر مبنای این اتفاق مهم، تاریخ بعضی از کشورهای عربی بسته شد.

حجت الاسلام جهان ادامه داد: برخی از این کشورها در زمان خود مانند حکومت اموی به واسطه این اتفاق آغاز سال اسلامی را از ربیع الاول به ماه محرم انتقال دادند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: در روایات مختلف و گزارش های تاریخی مستند آمده است که آغاز سال اسلامی از ابتدای ربیع الاول است، اما حکومت اموی اولین حرکت را علیه متن جهان اسلام انجام داد و این عید را به ابتدای ماه محرم انتقال داد و این اولین حاشیه ای بود که به متن قیام عاشورا وارد شد.

وی همچنین اضافه کرد: پس از آن اتفاقات کلامی و یا فلسفی رخ داد، از جمله اینکه مطرح می کردند چرا امام حسین (ع) در مقابل خیلفه وحی شورش کرد که این مسائل موجب شد اصل مطلب فراموش شود. این حاشیه ها ادامه یافت تا اینکه به عصر حاضر رسید و در حال حاضر شکل های مختلفی از آن را شاهدیم. 

حجت الاسلام جهان در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: دو گروه در دست مایه قرار دادن عاشورا و به انحراف کشاندن آن نقش دارند. افراط گران اصل عاشورا را از یک اتفاق سیاسی، اجتماعی و فلسفی رشد داده و در اصل اسلام قرار دادند درحالیکه عاشورا عاملی برای رشد اسلام بود.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در ادامه افزود: رقابت بین برخی هیئت ها در تجهیزات و امکانات جزو کارهای افراطی است. همانطور که تفریط کردن نیز در این زمینه و در همه مسائل مورد اشکال است.

وی در پایان برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو افزود: سنت علما و سنت ائمه اطهار این بوده که در مسائل مختلف از جمله عزاداری امام حسین (ع) افراط و تفریط نمی کردند برخی خانواده ها در مقابل اتفاق عظیمی مانند عاشورا که می تواند در تربیت فرزندان بسیار موثر باشد ساکت هستند و این تفریط است. 

علیرضا داوودی کارشناس و پژوهشگر مسائل رسانه و امنیتی در ادامه این برنامه گفت: رسانه های حال حاضر به پنج شاخه اصلی تقسیم بندی می شوند که شامل رسانه های آمریکایی تبار، اروپایی، عرب، عبری و رسانه تابع و همسو آنها مانند رسانه های کشور ترکیه و پاکستان می شوند.

 وی در ادامه این مطلب افزود: این رسانه ها چهار واقعه غدیر، سقیفه، عاشورا و غیبت امام زمان (عج) را در دستور کار عمومی خود قرار داده اند که آثار آن را در تولیدات مختلف سینمایی، موسیقی و غیره آنها می بینیم و در تمامی این آثار، شیعه را محور قرار داده اند.

کارشناس مسائل رسانه و امنیتی گفت: این رسانه ها به هیچ وجه به دنبال از بین بردن این چهار واقعه نیستند بلکه به دنبال ارائه تفسیرهای غیر واقع از علل، مدارک موجود و نقاط استمرار این اتفاقات هستند و معتقدند در حوزه غدیر، سقیفه، عاشورا و دوران غیبت یک اصل واحد وجود دارد که انسان خنثی را به انسان فعال تبدیل می کند.

داوودی در توضیح این مطلب بیان داشت: انسان مسلمان انقلابی زمانی تولید می شود که این چهار واقعه در یک خط در ردیف اعتقادات فرد قرار بگیرد. این رسانه ها دو اصل مهم را در دستور کار خود دارند. اول اینکه مانع شکل گیری چنین انسانی شوند و دوم اینکه اگر این انسان شکل گرفت و ایجاد عملیات کرد بتوانند به تدریج او را خنثی کنند.

کارشناس مسائل رسانه و امنیتی در رابطه با تکنیک های رسانه های غربی برای این کار مطرح کرد: این رسانه ها نمی توانند به اصل واقعه غدیر ورود کنند و به همین دلیل اولین کاری که می کنند این است که بر حواشی این واقعه به ویژه ماجرای عاشورا حاشیه سازی می کنند.برخی از این حاشیه ها، یک جریان را برای منفی جلوه دادن آن تقویت می کند و برخی حواشی به طور کلی یک واقعه را کنار می گذارند.

کارشناس مسائل رسانه و امنیتی در برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو عنوان کرد: بدون تردید هیچ جریان رسانه ای نیست که درخصوص عاشورا و قیام امام حسین (ع) انفرادی و محدود عمل کند. بی بی سی روزانه ۵ برنامه را با موضوعات مختلف به عاشورا نسبت داده و در داخل ایران هم بیش از ۱۶۰ رسانه شخصی و حتی سازمان یافته موجود همین خط را پیگیری می کنند.

مهدی فانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دیگر میهمان این برنامه گفت: امروز در دنیا گروه هایی به دنبال این هستند که افکار عمومی را از مسائل اصلی دچار غفلت کنند و به اهداف خود برسند که این مسئله در مراسم عزاداری امام حسین (ع) اتفاق افتاده است.

وی افزود: کسانی که پیرو مکتب اهل بیت (ع) هستند سرمایه معنوی بسیار ارزشمندی دارند که بر محور امام حسین (ع) شکل گرفته و آن هم برگزاری مراسم دینی است و در عزاداری ها و موالید ائمه اطهار (ع) شکل می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: این مراسم های مذهبی، اطلاعات و معرفت ها را به متن جامعه منتقل می کند. مجلس اهل بیت مکتب تربیتی و سازنده است و مردم در مراسم عزاداری با معارف دینی آشنا شده و کسب معنویت و معرفت می کنند و باعث پیوند عاطفی آنها با اولیاء خدا می شود.تقویت آرمان خواهی و آرمان گرایی در مجالس اهل بیت(ع) ، ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر از جمله اهداف برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) است.

وی در ادامه برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو تاکید کرد: وظیفه دست اندرکاران و برپاکنندگان مراسم های عزاداری و مداحان و سخنرانان این است که با توجه به حساسیت زمان فعلی در رفتارها و سخنان خود دقت کنند و کاری از آنها سر نزند که برجسته شود و با عنوان مراسم عزاداری که منتسب به اهل بیت (ع) است در فضای مجازی منتشر شود و تاثیرات منفی را در جامعه به وجود بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد: هر حاشیه ای لزوما اخبار کذب نیست و ممکن است اتفاق افتاده باشد. اما پرداختن به حاشیه مخاطبان را از موضوع اصلی دچار غفلت می کند. بین حاشیه هایی که در مراسم عزاداری اتفاق می افتد و حاشیه هایی که در مراسم های دیگر رخ می دهد تفاوت هایی وجود دارد اما مراسم امام حسین به دلیل اینکه با باورها و اعتقادات افراد سروکار دارد و برجسته ساختن حاشیه در مراسم عزاداری می تواند باورهای مردم را تضعیف کند لذا اهمیت پیدا کرده و حساسیت بیشتری بر آن ایجاد شده است.

فانی در پایان برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو بیان داشت: با شناخت از ترفندهای دشمن باید سعی کنیم حواشی را به حداقل برسانیم و بهانه کمتری به دست دشمن دهند.

کد خبر 4404641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha