۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶

حجت الاسلام میرلوحی:

پیام امام حسین (ع) روشن کردن نیازهای فطری عقل و روح است

پیام امام حسین (ع) روشن کردن نیازهای فطری عقل و روح است

پژوهشگر حوزه معارف اسلامی گفت: پیام امام حسین (ع) از مجرای الهی، روشن کردن نیازهای فطری و عمقی و عقل و روح است. اما سعی تمدن غرب بر پاسخگویی به نیازهای سطحی است که زود جواب می گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» رادیو گفت و گو به مناسب فرارسیدن ایام محرم و با موضوع قدمت و ابتناء بر واقعیت پیام های عاشورایی در مقایسه با نداشتن پشتوانه تاریخی و غیر واقعی بودن پیام های فرهنگ غرب و با حضور محمدمهدی مومنیها دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب، ابوذر منتظر القائم کارشناس فضای مجازی و حجت الاسلام محمدرضا هاشمی کارشناس مسائل مذهبیبه روی آنتن رفت.

مومنیها در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: در حال حاضر غرب به دلیل استفاده از رسانه ها توانسته فرهنگ خود را که عقبه ای هم ندارد در جوامع مختلف ترویج دهد.یکی از مهم ترین آثار بین المللی نهضت سیدالشهدا، ایجاد وحدت در بین مسلمانان است که بسیاری از دشمنان اسلام از آن در هراس هستند.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: یکی از آثار فرهنگی نهضت سیدالشهدا در جهان اسلام و کشور ایران مطلوب استکبار نیست و به همین دلیل رسانه های معاند فرهنگ اسلامی همواره درصدد خنثی سازی موضوع عاشورا و ایام محرم و کاهش تاثیرات رسانه ای آن هستند.

مومنی ها همچنین گفت: رسانه های غربی در کنار این تلاش ها، سعی دارند فرهنگ و پیام های فرهنگ غربی را با شکل های مختلف در جوامع اسلامی تبلیغ کنند و با توجه به ابزار رسانه ای که در اختیار دارند توانسته اند در این حوزه به خوبی فعالیت کنند و مسلمانان را از فرهنگ اصیل خود دور سازند.

وی در ادامه برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو متذکر شد: راهپیمایی میلیونی اربعین یکی از بزرگ ترین اجتماعات مردمی در سراسر دنیاست اما فردای روز اربعین هیچ یک از رسانه های غربی و استکبار به گوشه ای از این حضور نمی پردازند. زیرا می دانند که با دیدن چنین اجتماع با عظیمی، حتی برای غیرمسلمانان هم سوال ایجاد می شود که این چه انقلابی است که بعد از 1400 سال توانسته میلیون ها نفر را در یک نقطه جمع کند.

دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: تمام تلاش این رسانه ها بر سانسور و بایکوت کردن عاشورا و اربعین و همچنین ترویج فرهنگ غربی در جوامع اسلامی است.

مومنی ها در پایان برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو ابراز داشت: در تمامی ادیان موضوع موعود و منجی از قدیم الایام وجود داشته است. حتی علمای وهابی هم به موعود و منجی اعتقاد دارند اما به امام زمان (عج) به عنوان منجی اعتقاد ندارند. نظام سلطه و رژیم های وابسته به آن تلاش می کنند که این موضوع را کم رنگ کنند چراکه اعتقاد به مهدویت و منجی موجب هدایت بسیاری از انسان ها در جهان شده است.

در ادامه ابوذر منتظر القائم کارشناس فضای مجازی گفت:امام خمینی (ره) به عنوان شاگرد مکتب عاشورا در رابطه با پیام و مدیریت پیام دوران انقلاب هوشمندانه عمل کردند. ایشان در قبل از انقلاب وقتی در نوفل لوشاتو هستند نمی پذیرند هیچ یک از رسانه های غربی اپراتور پیام ایشان شود، حتی بی سی سی در خواست انتشار پیام ایشان را دادند اما امام (ره) نپذیرفتند و شبکه اجتماعی خود را حفظ کردند.

وی با بیان این مطلب عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر فضای ملی و شبکه ملی اطلاعات تاکید ویژه ای دارند. ما در مدیریت پیام عاشورا دچار مشکل هستیم و نتوانسته ایم آنگونه که باید و شاید پیام آن را به جامعه بشری منتقل کنیم. در جریان تقابل بین حق و باطل نیز، شاهد تبلور جریان باطل در نظام سرمایه داری غرب و ابعاد مختلف آن هستیم که مدیریت پیام را به خوبی انجام می دهد.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو بیان داشت: پیام اباعبدالله پیام حجت بن الحسن (عج) و امیرالمومنین و همه ائمه اطهار پیام واحدی است. پیام آنها این است که انسان در سلسله ولایت قرار بگیرد تا ارزش پیدا کند.

منتظر القائم همچنین در ادامه این مطلب مطرح کرد: در حال حاضر رسانه در جنگ امروز دنیا، حرف اول را می زند بنابراین اگر پیام رسانی درستی را در بین خودمان برقرار کرده بودیم مشکلات عالم اسلام و جهان بشریت تا حدود زیادی برطرف و فرج امام زمان (عج) نیز نزدیک تر می شد.

این کارشناس فضای مجازی در مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهار داشت: منتظر صالح، خود باید مصلِح باشد. وقتی ما در جامعه خود صالح پروری نمی کنیم و خودمان هم به دنبال صلاح نیستیم نمی توانیم منتظر باشیم که چهره نورانی امام زمان (عج) را ملاقات کنیم و از فیض حضور ایشان بهره مند شویم.

حجت الاسلام محمدرضا هاشمی کارشناس مسائل مذهبی دیگر میهمان برنامه گفت: عزاداری یکی از ارکان مهم شیعه است و محبت و اعتقاد به فضائل اهل بیت (ع) یکی از مسائلی است که می تواند شیعه و سنی را به هم نزدیک کند.

وی با بیان این مطلب افزود: یکی از کتاب هایی که در حوزه مقتل امام حسین (ع) نوشته شده مقتل خوارزمی است. خوارزمی یک عالم سنی است اما این کتاب به زوایای مختلف قیام عاشورا پرداخته است. علاوه بر این، کتابی به نام مناقب علی بن ابی طالب (ع) توسط مردویه نوشته شده که فردی سنی است.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از کتاب های معتبر شیعه کامل الزیارات است که در آن فضائل زیارت، ثواب عزاداری و اشک بر سیدالشهداء بیان شده است. از ابتدا تا انتهای این کتاب هیچ اهانتی به خلفا و مقدسات اهل سنت دیده نمی شود و هیچ یک از علما به توهین به اهل سنت و خلفا فتوا نداده اند. البته برائت از جنایتکاران کربلا نه تنها مختص شیعه بلکه متعلق به هر فرد آزاده ای است.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو تاکید کرد: بسیاری از شهرهای ایران به گونه ای است که شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می کنند. نباید مراسم عزاداری سید الشهداء را فقط برای شیعه ها بدانیم.

کارشناس مسائل مذهبی همچنین بیان داشت: باید از ظرفیت عاشورا که بخشی از آن سخنرانی و برقراری ارتباط فکری با نسل جوان است، استفاده درست و بهینه کرد. بخشی از آن این است که باورها و اطلاعات نسل جوان را نسبت به موضوع عاشورا و شناخت حق و باطل را برای جوانان تشریح کنیم. متاسفانه برخی فکر می کنند اهل سنت طرفدار قاتلان اهل بیت (ع) هستند و این خطا است.

حجت الاسلام هاشمی بیان داشت: جریان عاشورا صف بندی بین حق و باطل، توحید و شیطان و اسلام حقیقی و نفاق است. باید تبیین کنیم که افرادی که در عاشورا و کربلا جنایت کردند اعتقادی به پیمبر (ص) و قرآن نداشتند. در این صورت جوانان می توانند جریان وهابیت و شیعه انگلیسی را تحلیل کنند و مرز بین حق و باطل را بشناسند.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین میرلوحی پژوهشگر حوزه معارف اسلامی گفت: قدمت هر فرهنگ و مکتب، یکی از عوامل تقابل و تفاخر نژادها و فرهنگ ها به یکدیگر است.

وی با تصریح بر اینکه یقیناً هیچ حادثه و انقلابی قدیمی تر از قیام اباعبدالله (ع) نیست، افزود: یکی از مهم ترین اتفاقاتی که همه بزرگان عالم نسبت به آن تذکر داده می شوند و قدمت معنوی عرفانی آن مورد تذکر همه بزرگان تاریخ بشریت قرار گرفته واقعه عاشوراست.

پژوهشگر حوزه معارف اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اساسا دعوای تاریخی جبهه حق و باطل و یا جبهه امام حسین (ع) و فرهنگ غرب بر سر ولایت الله و تجسم عینی این ولایت در عالم خاکی است. هر آنچه که بر سر امام حسین (ع) آمد به خاطر فراموشی غدیر و ولایت امیرالمومنین و پررنگ شدن جریان مقابل بود و این جریان ادامه دارد.

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به جنبه فلسفی قیام امام حسین (ع) اظهار داشت: فاصله معناداری بین حقیقت و واقعیت وجود دارد و سراسر قرآن هم به همین موضوع اشاره دارد. به عنوان نمونه حضرت ابراهیم (ع) به عنوان آخرین امتحان باید چاقو را بر زیر گلوی حضرت اسماعیل بگذارد اما چاقو نمی برد ولی وقتی پرتاب می شود یک سنگ را به دو نیمه تقسیم می کند. به عبارت دیگر واقعیت های زیادی در این عالم وجود دارد اما حقیقت اثر گذاری از جانب خداوند است.

وی در ادامه این مطلب گفت: تمام تلاش های غرب این است که نیازهای بیرونی و سطحی انسان ها را سریعاً پاسخ دهد. اما قیام امام حسین (ع) در مجرای ولایت الهی در تقابل با این هدف بوده و همت امام حسین (ع) بر این است که انسان را متوجه نیازهای درونی و فطری خود کند.

پژوهشگر حوزه معارف اسلامی در برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو مطرح کرد: پیام امام حسین (ع) از مجرای الهی، روشن کردن نیازهای فطری و عمقی و عقل و روح است. اما سعی تمدن غرب بر پاسخگویی به نیازهای سطحی است که زود جواب می گیرد و بسیاری از انسان ها هم به دنبال آن می روند.

حجت الاسلام میرلوحی در پایان مطلب ابراز داشت: هدف اصلی نهضت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است.  

کد خبر 4405540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha