۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵

مریم برزگر به مهر گفت:

معضلی به نام مریدپروری سلبریتی‌ها/ مخاطب با «تهوع» ارتباط گرفت

معضلی به نام مریدپروری سلبریتی‌ها/ مخاطب با «تهوع» ارتباط گرفت

کارگردان «تهوع» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی، از شکل گیری فضای مریدپروری برای سلبریتی ها و تاثیر آن بر مواجهه مخاطب با آثار انتقاد کرد.

مریم برزگر نویسنده، طراح و کارگردان «تهوع» درباره استقبال از این اثر نمایشی که اجرای خود را از اول مهرماه در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به لطف سلبریتی هایی که تئاتر را در اختیار خودشان گرفته اند دیگر نمی توان از نمایش هایی که بازیگر چهره ندارند انتظار فروش داشت و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند تئاتر نمی تواند روی پای خود بایستند و زنده بماند چون با این وضعیت دیگر هیچ جای عرض اندامی برای دیگر گروه های نمایشی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: گروه ما یک تیم پژوهشی است که به مدت پنج سال چهار جلسه در هفته به مدت ۶ ساعت تمرین و بحث و گفتگو داشتند اتفاقی که سلبریتی ها تجربه اش نکرده اند اما زمانی که قرار است حاصل کارمان را ببینیم، متوجه می شویم بدون سلبریتی اجرا در تماشاخانه ای مثل پردیس شهرزاد نیز نمی تواند آن طور که ما انتظار داریم، راضی مان کند اما با این وجود تماشاگران فهیمی هم هستند که نمایش هایی مثل «تهوع» را درک می کنند و علاقه مند به دیدن چنین آثاری هستند. در مدتی که از اجرای نمایش می گذرد بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبانمان گرفته ایم که خوشحال کننده است اما متاسفانه این روزها فضای مریدپروری برای سلبریتی ها بسیار داغ شده است و همین مساله فضای تئاتر را به سمت و سوی دیگری کشانده است.

برزگر درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: «تهوع» اقتباسی از رمان «تهوع» ژان پل سارتر است که در این اجرا تمرکز اصلی بیشتر روی بار مفهومی رمان بوده است به این ترتیب شخصیت اصلی نمایش که آنتوان روکانتین نام دارد با روکانتین رمان تفاوت هایی دارد. در نمایش، این شخصیت با توجه به نگاه هستی شناسانه ای که به اطرافش دارد نسبت به رمان فرد قوی تری است.

وی متذکر شد: شکل گیری این اثر نمایشی به دنبال دغدغه ای است که از زمان اجرای نمایش قبلی ام «ماراساد» مورد توجهم قرار گرفت و ادامه آن را در «تهوع» پیدا کردم. این دغدغه از یک سوال بنیادین درباره هسته وجودی انسان و اینکه از کجا آمده ایم و برنامه مان در این دنیا چیست و قرار است به کجا برویم، نشات می گیرد. مساله ای که دغدغه من است و در این اثر هم مطرح می شود تنهایی انسان امروزی است که وضع بشری مجابش می کند که انتخاب کند و همین حق انتخاب هستی اش را می سازد اما در نهایت این تنهایی و اجبار به زندگی کردن در هر شرایطی است که برای انسان مدرن می ماند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: شیوه اجرایی نمایش مبتنی بر رئالیسم جادویی است. جنس بازی ها به ویژه بازی شکیب شجره در نقش روکانتین و موسیقی نمایش از عناصری هستند که کار را به رئالیسم جادویی نزدیک کرده اند.

نمایش «تهوع» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مریم برزگر از اول مهر ماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن شکیب شجره، بنیامین پیروانی، همایون حیدرزاده و ویدا قراگوزلو هستند.

کد خبر 4417831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha