۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳

بهمنی در جلسه جامعه اسلامی مدیران:

تحریم‌های ۹۱ سخت‌تر از الان بود/ برخی نمایندگان «صغر سن» دارند

تحریم‌های ۹۱ سخت‌تر از الان بود/ برخی نمایندگان «صغر سن» دارند

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم سال ۹۱ سخت‌تر از تحریم‌های فعلی بود، گفت: زمانی که نامه تحریم در دوره گذشته به دست ما رسید، بجای اینکه به پیشواز تحریم برویم به جامعه آرامش دادیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق بانک مرکزی در جلسه جامعه اسلامی مدیران با اشاره به مفهوم عدل در قرآن کریم اظهار داشت: یکی از مفاهیم عدل این است که هر کسی در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با انتقاد از عدم اشراف گروهی از نمایندگان مجلس و صغر سن آن ها افزود: در مجلس، شاهد کمبود تجربه و کارایی هستیم در حالی که مدیران اجرایی فعلی ما بعضا بیش از ۷۰ سال سن دارند و در واقع جایشان با یکدیگر عوض شده است و این نشان می دهد در این حوزه از عدل فاصله گرفته ایم.   

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در کشور ما از سرمایه های اجتماعی موجود استفاده نمی شود و مدیران ترجیح می هند همه چیز را خودشان تجربه کنند تا به افراد با تجربه مراجعه کنند و از علم و دانش آنها استفاده ببرند.

وی ادامه داد: کشور ما در سال های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ مورد سخت ترین تحریم ها قرار گرفت؛ تحریم بانک مرکزی، تحریم سیستم بانکی و تحریم نقل و انتقال پول. مدیران کشور در آن دوران با زحمات بسیار توانستند کشور را اداره کنند و تجربیات بسیاری به دست آوردند اما امروز که مجددا تحت تحریم قرار گرفته ایم، به جرات می توان گفت که از آن تجربیات استفاده نمی کنیم و به اصطلاح، مجدد چرخ را می خواهیم اختراع کنیم!

رئیس اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: امروز ما به پیشواز تحریم رفته ایم در حالی که تحریم ها از اواسط آبان ماه آغاز می شود. زمانی که نامه تحریم در دوره گذشته به دست ما رسید، در آن زمان تلاش شد به جامعه آرامش داده شود و تا مدتی تحریم ها اعمال شده بود اما مردم اطلاع نداشتند.

بهمنی گفت: لازم به توضیح است که تحریم سال های ۸۹ تا ۹۱ به علت اینکه اجماع جهانی برای تحریم صورت گرفته بود، به مراتب سخت تر از تحریم فعلی بود. البته اعتماد عمومی مردم به ما مسئولین در آن سال ها بسیار بالا بود. در شرایط فعلی دولت از فروش نفت بیش از ۵۱ میلیارد دلار درآمد دارد و اگر این رقم را با صادرات غیر نفتی جمع کنیم، بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که میزان واردات ما ۵۴ میلیارد دلار است و این آمار نشان می دهد که قیمت امروز دلار، حاصل عرضه و تقاضا نیست و تبدیل سرمایه است که باعث افزایش قیمت دلار شده است.

بهمنی افزود: برخی اقدامات غلط بانک مرکزی در تعهدات خود مخصوصا در مورد سپرده های ارزی باعث شده اعتماد به آن کاهش پیدا کند. کشور ما در مورد ذخایر و منابع، شرایط بسیار خوبی دارد اما یکی از اشکالات اصلی در کشور ما نابلدی مدیریت است.

وی گفت: در اعلام نرخ ثابت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، مدیریت اشتباه کرد. متاسفانه سیستم بانکی ما در شرایط فعلی شرایط خوبی ندارد. بدهی بالای دولت به بانک ها، بدهی بالای بانک ها به بانک مرکزی، همگی باعث شده تا سیستم بانکی بیمار و ناکارآمد شود. افزایش نقدینگی به ۱۷ هزار هزار میلیارد تومان هم یکی از معضلات بزرگ نظام بانکی کشور است که برای کنترل آن باید برنامه ریزی کرد.

بهمنی با اشاره به ارزش یارانه پرداختی در سال ۹۰ که حدود ۴۰ دلار بود، افزود: در حال حاضر، ارزش یارانه پرداختی به زیر ۱۰ دلار رسیده است. البته هیچ دولتی علاقه‌مند نیست که ارز را افزایش دهد چراکه باید هزینه های آن را خودش پرداخت کند.

وی اضافه کرد: حتی در شرایطی که بازار در روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل بود، برخی سایت ها با اعلام قیمت، باعث افزایش قیمت دلار شدند. از طرف دیگر، سیاست های پولی، مالی و ارزی در یک بردار قرار ندارند و مجموع شرایط باعث شده فضای حاکم بر بازر ارز متلاطم باشد.

بهمنی اظهار داشت: این تلاطم، فارغ از اینکه دلار چه قیمتی داشته باشد، خود مساله بزرگی است چراکه مهم تر از قیمت دلار، ثبات در بازار ارز است که متاسفانه ثباتی در این بازار دیده نمی شود و باعث بروز مسائل دیگری همچون احتکار نیز می شود.

وی ادامه داد: کشور در جنگ اقتصادی، به مدیران ریسک پذیر نیاز دارد. در بحران سال ۱۹۲۹ هر یک میلیون مارک برابر با یک دلار شد اما کشور ما به دلیل بنیه های قوی اقتصادی و ذخایر قوی به چنین شرایطی دچار نشده است و تنها شاهد فشار های اقتصادی هستیم. برنامه ریزی دقیق یکی از راه های برون رفت از شرایط فعلی است متاسفانه ما شاهد بودیم به ناگهان قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان ثابت اعلام کردند این در حالی بود که قیمت برابری ارزها در صبح و بعدظهر تغییر می کند ضمن اینکه اعلام نرخ ثابت ارز خلاف قانون نیز هست چرا که در قانون آمده که قیمت ارز باید شناور مدیریت شده باشد.

بهمنی گفت: شورای پول و اعتبار که بالاترین مرجع تصمیم گیری پولی در کشور است، اغلب افراد آن دولتی هستند. اصولا اقتصاد ما ۸۰ درصد دولتی است و تصمیماتی که اجرا می شود، تصمیم دولت است؛ لذا باید از مسئولین دولتی درخواست کرد که از خرد جمعی استفاده کنند. ما نباید حساسیت داشته باشیم که حرف چه کسی اعمال می شود بلکه باید نظرات درست و صحیح را بشنویم و تصمیمات درست بگیریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود کنترل دقیق در مورد چگونگی خرج دلارهای سوبسیدی ارائه شده برای خرید مایحتاج مردم گفت: در دوره ای که در بانک مرکزی مسئولیت داشتم، با بانک‌هایی که ارز ۱۲۲۶ تومانی دریافت کرده بودند و به قیمت آزاد در بازار فروخته بودند، مهلت داده شد که درآمدهای حاصل را به حساب خزانه واریز کنند علی رغم چندین مرتبه مهلتی که داده شد، بانک ها به تعهدات خود عمل نکردند و ما مجبور شدیم برای صیانت از بیت المال، خودمان این مبالغ را از حساب بانک ها برداشت و به حساب خزانه واریز کنیم.

کد خبر 4419821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha