تألیف سیدسلمان صفوی؛

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» تألیف دکتر سید سلمان صفوی در ۲۰۶ صفحه مصور رنگی در تهران و لندن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صفوی که فیلسوفی نوصدرایی است در کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی»  با نگاهی نو به تبیین مبادی فلسفی و عرفانی هنر اسلامی با رویکرد حکمت نو صدرایی می پردازد. «زیبایی»، «خیال»، «معرفت»، «عشق»، «مشکک بودن وجود و هنر به مثابه وجود»، «هنر به مثابه تجلی اسما و صفات الهی و نور خدا»، «نقش نور و رنگ»، «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت»  و «نمادگرایی» از مباحث اصلی ارکان نظری هنر اسلامی به شمار می روند.

وی در این کتاب دو نگاه توصیفی و جغرافیایی را نقد نموده است. او نگاه صرفا توصیفی به هنر اسلامی را که در دانشگاههای غربی تدریس می شود را  نقد و استدلال کرده  که ورای ظواهر هنر اسلامی، معنایی متعالی وجود دارد که با روش تاویل فلسفی و عرفانی(هرمنیوتیک معنویه) می‌توان آن را فهمید.

صفوی در مقابل نگاه جغرافیایی محور که معتقد است هنر اسلامی وجود ندارد بلکه فقط هنر ایرانی، ترکی، عربی وجود دارد و هنرهای این ملل ربطی به یکدیگر ندارند، در این کتاب تبیین نموده است که هنر اسلامی در همه کشورهای اسلامی اعم از آسیایی، افریقایی و اروپایی(اندلس، بوسنی، آلبانی، تاتارستان) دارای وحدت نگاه، حس و خیال متعالی به امر قدسی و بیان هنری ابعادی از جمال و جلال تجلیات حضرت حق از منظر هنرمند مسلمان است.

در این کتاب به آثار هنری خوشنویسی، معماری، موسیقی، نقاشی، نقاشی ـ خط، نگارگری، مجسمه سازی، صنایع دستی، تئاتر و سینما اشاره شده است و به آرای فیلسوفان و عارفانی نظیر فارابی، ابن سینا، غزالی، سهروردی، ملاصدرا، نجم الدین کبرا، محی الدین اندلسی، مولوی، شبستری، بوکهارت و نصر استناد شده است.

این کتاب به بیش از صد منبع فارسی، انگلیسی و عربی ارجاع داده شده است و کتاب شناسی معتبری در زمینه هنر اسلامی در پایان کتب معرفی شده است.

مخاطب این کتاب طبقه جوان، هنرمندان و دانشجویان هنر، فلسفه و عرفان هستند و منبع درسی مفیدی برای دانشجویان رشته های هنر، فلسفه و عرفان است.

کتاب مذکور به صورت رنگی چاپ شده است و حاوی بیش از ۱۰۰ تصویر رنگی از دوره صفویه تا امروز از کشورهای مختلف است.

دکتر سید سلمان صفوی، دکترای فلسفه دین و فوق دکترای فلسفه هنر از سواس، دانشگاه لندن و مولف دهها جلد کتاب در حوزه فلسفه، عرفان و هنر به زبانهای انگلیسی و فارسی است. وی سردبیر مجله تخصصی ترانسندنت فیلوسوفی و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن است.

این کتاب در ایران از سوی انتشارات سلمان آزاده(تهران) منتشر شده است.

کد خبر 4473773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha