۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵

دست مشتریان به خرید نمی‌رود

گرانی؛ داستان بلند یلدای امسال درهمدان/نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود

گرانی؛ داستان بلند یلدای امسال درهمدان/نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود

همدان-درحالی‌ مسئولان از فراوانی آجیل، خشکبار، میوه و خوراکی‌های پرمتقاضی شب یلدا در بازار همدان سخن می‌گویند که گرانی توان خرید را از مردم گرفته و مردم همچنان به کاهش قیمت‌ها امید بسته‌اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- فرشته محمدی*: کمتر از یک هفته تا برگزاری دورهمی خانوادگی بلندترین شب سال باقی‌مانده و مردم شهرهای مختلف استان همدان در تکاپوی آماده شدن برای حضور در این دورهمی صمیمانه هستند.

خانواده‌های همدانی به سنت‌ها و آداب‌ورسوم در مناسبت‌های خاص پایبند هستند

هر چه به این روز نزدیک‌تر می‌شویم خانواده‌های همدانی که اصولاً پایبند به سنت‌ها و آداب‌ورسوم در مناسبت‌های خاص هستند رفت‌وآمد به بازار برای تهیه تنقلات و خوراکی‌های مناسب شب یلدا را شدت می‌دهند به‌طوری‌که دو مرکز خرید و بازار اصلی شهر همدان شامل «سبزه‌میدان» و «سر گذر» شاهد جنب‌وجوش بیشتری در این روزها است.

بازار «سر گذر» نسبت به بازار «سبزه‌میدان» با اقبال و طرفداری بیشتری از سوی مردم و شهروندان همراه روبروست و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای خرید به بازار «سر گذر» بروند چراکه در این بازار نه‌تنها تنوع میوه‌ها و اقلام خوراکی بیشتر است بلکه به دلیل دسترسی راحت‌تر به‌سرعت می‌توان هر آنچه در لیست خرید نوشته‌شده را تهیه کرد.

درحالی‌که چند روزی بیشتر به شب چله باقی نمانده خبرنگار مهر برای تهیه گزارشی در خصوص برآورد هزینه برگزاری مراسم شب یلدا(چله) در همدان سری به بازار «سر گذر» همدان زد تا از نزدیک وضعیت را بررسی کرد.

میدان امام همدان را که طی می‌کنیم در ابتدای خیابان شهدای این شهر و با عبور از چندین مغازه به ورودی بازار «سر گذر» می‌رسیم و پس از گذر از فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد پروتئینی مرغ و ماهی و مغازه‌هایی که ورودی آن‌ها با گونی‌های پر از حبوبات مشخص‌شده به مسیر اصلی وارد می‌شویم.

۳ نوع سیب و ۳ قیمت متفاوت!

فروشندگان میوه و صدای بلند و رسای آن‌ها که قیمت سیب و پرتقال را با تذکر به اینکه «شب یلدا نزدیک است» فریاد می‌زنند نظرم را به خود جلب می‌کند، جلوتر می‌روم؛ قیمت‌ها متفاوت و میوه‌ها دست‌چین شده است؛ ۳ نوع سیب و ۳ قیمت متفاوت.

مغازه بعدی فروشنده لیموشیرین و پرتقال است، میوه‌های این مغازه نیز رتبه‌بندی شده‌اند و باقیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند؛ قیمت‌ها از یک مغازه به مغازه دیگر فرق می کند و همین موضوع باعث می‌شود مسیر بیشتری را برای به نتیجه رسیدن طی کنم.

خیار، سیب‌درختی قرمز و سفید، پرتقال، لیموشیرین و انار بیشتر از سایر میوه‌ها در این بازار خودنمایی می‌کنند و کمی آن‌طرف‌تر هندوانه نیز دیده می‌شود که البته چندان خواهان ندارد و بیشتر شاهد شلوغی مغازه‌های عرضه‌کننده میوه‌های پاییزی هستیم.

البته که هندوانه هم که از میوه های مورد علاقه ایرانی ها در شب چله است و هر ساله در آستانه این شب با شیب تند قیمتی به فروش می رسد و امسال نیز از این امر مستثنی نیست و هر کیلوگرم آن در میوه فروشی ها با قیمت ۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلو تخمه آفتابگردان که مردادماه همین امسال به قیمت ۱۳ هزار تومان در همین مغازه فروخته می‌شد هر کیلو ۲۴ هزار تومان قیمت خورده بود! سرگرم بررسی قیمت‌ها و تخمین جمع قیمت اجناس سبد شب یلدای یک خانواده ۴ تا ۵ نفری بودم که نظرم به سمت مغازه‌ای که عرضه‌کننده تخمه آفتابگردان بود جلب شد، مغازه‌ای که در بیشتر اوقات مشتری دارد اما این بار خبری از مشتری نبود؛ جلوتر رفته و قیمت‌ها را مشاهده کردم و در کمال تعجب هر کیلو تخمه آفتابگردان که مردادماه همین امسال به قیمت ۱۳ هزار تومان در همین مغازه فروخته می‌شد هر کیلو ۲۴ هزار تومان قیمت خورده بود!

راسته دیگری از سر گذر همدان را طی کردم و این بار پس از عبور از مغازه‌های عرضه‌کننده میوه و خشکبار در نزدیکی یک فروشگاه عرضه‌کننده مرغ و ماهی توقف کردم؛ تفاوت قیمت‌ها عجیب است، قیمت هر کیلو مرغ با ۳ نرخ متفاوت جای تعجب دارد ۱۱ هزار تومان، ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم مرغ.

ناخودآگاه ذهنم به سمت رسم و رسوم مردم همدان در تدارک برنامه شب چله ای عروس و داماد رفت، در این رسم خانواده داماد برای نوعروس علاوه بر تهیه آجیل و تنقلات شب یلدا؛ تدارک وسایل و اقلام موردنیاز یک شام را نیز بر عهده‌دارند که با احتساب قیمت‌های بازار تدارک وسایل موردنیاز این شام که با حضور خانواده عروس و داماد برگزار می‌شود مبلغی افزون بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

کمی آن‌طرف‌تر نیز مغازه عرضه‌کننده آجیل و خشکبار است، دقایقی مقابل این مغازه توقف کردم و درحالی‌که فروشنده اقلام موردنیاز مشتری را فراهم می‌کرد منتظر شدم تا جمع نهایی خرید این مشتری را مطلع شوم؛ ۱۵۰ گرم تخمه‌کدو، ۱۵۰ گرم تخمه‌ژاپنی، ۳۰۰ گرم پسته، ۳۰۰ گرم بادام، ۳۰۰ گرم بادام‌هندی و ۳۰۰ گرم فندق و درمجموع یک کیلو و نیم آجیل آن‌هم نه‌چندان آجیل درجه‌یک؛ ۲۳۰ هزارتومان.

قیمت میوه در صبح یک روز باقیمت در بعدازظهر همان روز متفاوت است

آنچه عنوان شد وضعیتی از قیمت برخی اقلام و کالاها در بازار «سر گذر» است که این روزها مردم همدان شاهد آن هستند که البته نوسان در قیمت‌ها همچنان محسوس است و به‌خصوص قیمت میوه در صبح یک روز باقیمت آن در بعدازظهر همان روز متفاوت است.

این اتفاق در حالی قابل‌مشاهده است که استاندار همدان شنبه هفته جاری در کمیسیون تنظیم بازار همدان با تأکید بر اینکه کالاهای اساسی موردنیاز مردم کاملاً تأمین و در انبارها موجود است و این روند همواره ادامه می‌یابد، عنوان کرده بود: ثبات قیمت‌ها در بازار مشهود است.

سید سعید شاهرخی بابیان اینکه نیاز به نظارت و بازرسی بر قیمت‌ها به‌منظور کنترل و کاهش قیمت‌ها ضروری است، عنوان کرده است: همه باید توجه داشته باشند که مشکلات اقتصادی را سیاسی نکنند و به آرامش بازار کمک کنند.

طرح ویژه تعزیرات به مناسبت پیشگیری از گران‌فروشی در ایام منتهی به شب یلدا از روز گذشته آغازشده و تا یکم دی ادامه دارد اما در همین خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان بابیان اینکه طرح ویژه تعزیرات به مناسبت پیشگیری از گران‌فروشی در ایام منتهی به شب یلدا از روز گذشته آغازشده و تا یکم دی ادامه دارد، عنوان کرد: در این طرح وضعیت کالاهای مورداستفاده در شب یلدا شامل شیرینی، میوه و آجیل و خشکبار توسط بازرسان بررسی می‌شود.

علیرضا حسن‌پور با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های سازمان تعزیرات حکومتی و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نظارت‌های تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های مربوطه بر بازار شب یلدا آغاز می‌شود، افزود: با توجه به در پیش بودن شب یلدا و شلوغی بازار آجیل و میوه طرح ویژه نظارتی از سوی تعزیرات حکومتی استان همدان اجرا و به پرونده‌های مطروحه خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

علیرضا حسن‌پور بابیان اینکه به‌منظور پیشگیری از دست‌به‌دست شدن میوه بین دلالان و افزایش نرخ میوه مقررشده بود بازرسان در میدان میوه و تره‌بار مستقر شوند، عنوان کرد: به‌زودی نشستی با روسای اتحادیه‌های شیرینی، میوه و آجیل و خشکبار و بازرسان اتاق اصناف برگزار و هشدارها و توصیه‌های لازم ارائه می‌شود

پرونده‌های تخلف بدون نوبت رسیدگی می‌شود

حسن‌پور با تأکید بر اینکه تعزیرات حکومتی در طرح ویژه شب یلدا، پرونده‌های تخلف را بدون نوبت رسیدگی کرده و بدون هیچ‌گونه تخفیفی، اشد مجازات را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، از تشکیل ۷ هزار و ۹۵ فقره پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی همدان طی ۸ ماه نخست امسال خبر داد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان اضافه کرد: متخلفان در این زمینه درمجموع به پرداخت ۸۰ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۷۵ ریال جریمه نقدی محکوم‌شده‌اند.

حسن‌پور بابیان اینکه تعزیرات حکومتی آمادگی کامل برای رسیدگی سریع و اجرای قاطع آراء صادره درزمینهٔ تخلفات اعلامی را دارد، گفت: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق تلفن گویای ۱۲۴ اعلام کنند.        

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان نیز در خصوص قیمت آجیل در همدان بابیان اینکه آجیل درجه‌یک شب یلدا شامل ۱۰ رقم نخود، کشمش شانی، توت خشک، برگه زردآلو، نقل بادامی، انجیر، باسلق، پسته خام، گردو و بادام‌هندی است، کیلویی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: قیمت آجیل درجه ۲ نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

محمد ارغوان بابیان اینکه اگر واحدهای صنفی بیش از این قیمت محصولات خود را ارائه دهند، مصداق تخلف است، درباره قیمت آجیل چهارمغز درجه‌یک نیز عنوان کرد: بهترین آجیل چهارمغز شامل ۲۵۰ گرم پسته، ۲۵۰ گرم بادام ایرانی، ۲۵۰ گرم مغز فندق، ۲۵۰ گرم بادام‌هندی ۱۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

هر کیلو پسته اکبری درجه‌یک ۲۰۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۷۰ هزار تومان، پسته فندقی ۱۵۰ هزار تومان و پسته کله قوچی ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان در تشریح قیمت اقلام آجیل ادامه داد: هر کیلو پسته اکبری درجه‌یک ۲۰۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۷۰ هزار تومان، پسته فندقی ۱۵۰ هزار تومان و پسته کله قوچی ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی بابیان اینکه بادام‌هندی درجه‌یک ۲۴۰ انس کیلویی ۱۸۰ هزار تومان و ۳۲۰ انس نیز ۱۶۰ هزار تومان باید به فروش برسد و بیش از آن مصداق تخلف است، گفت: بادام ایرانی درجه‌یک سورت شده نیز ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و هر کیلو تخم کدوی گوشتی درجه‌یک ۵۰ هزار تومان و تخمه‌ژاپنی ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی قیمت مغز فندق ایرانی درجه‌یک به ازای هر کیلوگرم را ۱۵۰ هزار تومان، نخودچی ۲۰ هزار تومان، بادام‌زمینی ۴۰ هزار تومان، تخمه سنقری ۲۵ هزار تومان، تخمه شمشیری درجه‌یک گل پردار ۲۵ هزار تومان و تخمه ریز درجه‌یک را ۲۰ هزار تومان عنوان کرد.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان بابیان اینکه قیمت اقلام درجه ۲ نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است، اظهار کرد: بازار به‌صورت مداوم رصد می‌شود و با هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت برخورد خواهد شد.

باتمام این تفاسیر آنچه مشهود است اینکه بازار شب یلدای امسال با قیمت های عجیب مردم را در شوک فرو برده و توان خرید را از آنان گرفته و درحالی مردم در تکاپوی تامین آجیل و میوه برای یک دور همی صمیمانه هستند که طعم تلخ گرانی در بازار شیرینی و آجیل، خوشی چنین شبی را از اکثر مردم سلب کرده است.

یک حساب سرانگشتی از هزینه ها برای خانواده ای ۴ تا ۵ نفره در همدان در شب یلدا نشان می دهد که اگر ۲ کیلو سیب از قیمت هرکیلو ۷ هزارتومان، دو کیلو انار از قیمت ۷ هزارتومان، دو کیلو پرتقال از قیمت هر کیلو ۳۵۰۰ تومان، یک عدد هندوانه که عمدتا وزن آن بین ۳ تا ۴ کیلوگرم است از قیمت هر کیلو ۳۵۰۰ تومان، یک مرغ ۲ کیلوگرمی از کیلویی ۱۱ هزارتومان، یک کیلو آجیل طبق نرخ بازار هر کیلو ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و یک کیلو تخمه از کیلویی ۲۵ هزارتومان و یک کیلو شیرینی از کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری شود و مابقی اقلام مورد نیاز مانند برنج، حبوبات، سبزی و صیفی از ذخیره خانه استفاده شود رقمی حدود ۳۰۰ هزارتومان را به خود اختصاص می دهد که متاسفانه کم هم نیست.

کد خبر 4487216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha