۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۴

مهر گزارش می‌دهد؛

«گرانی» سفره‌های یلدا در ایلام را کوچک کرد

«گرانی» سفره‌های یلدا در ایلام را کوچک کرد

ایلام - مردم استان ایلام در حالی خود را برای بلندترین شب سال آماده می‌کنند که گرانی باعث شده سفره‌های آن‌ها امسال کوچک باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: بازار ایلام روزهای زیادی است که بوی گرانی از آن بلند شده و این روزها که مردم در تکاپوی خرید برای شب یلدا هستند بیشتر از قبل گرانی موج می زند.

بیشتر خانواده های ایلامی برای یک شب دورهمی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند چراکه اقلام میوه و خشکبار در استان بسیار گران و از توانایی خرید آنها دور است.

این استان به دلیل دوری از مرکز و عدم رونق تولید اساسا استانی گران در کشور تلقی می شود و در طول سال همواره اجناس این استان گران تر از سایر استان ها است.

با این حال بیشتر مردم استان اگر قرار باشد جشن کوچکی برای یلدای خود برپا کنند قطعا  سفره های آنها کوچک تر از سال های قبل خواهد بود و به یک جشن ساده بسنده کنند.

مردم در مناطق استان در حال تکاپو برای خرید شب یلدا هستند اما وقتی وارد مغازه ها و جویای قیمت می شوند، معادلات به هم می ریزد، گرانی ها حتی باعث شده بازار استان به خصوص در بخش خشکبار و آجیل کساد باشد.

نظرات مردم استان

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت های میوه و آجیل در شهر ایلام بسیار بالاست و برای خانواده هایی که حقوق کارگری می گیرند قطعا قدرت خرید کمتر است.

علی موسوی گفت: مردم هر روز قیمت ها را بررسی می کنند و از مسئولان هم بیشتر متوجه گرانی هستند و این نظارت های کوتاه و هرچند وقت یک بار دردی از مردم دوا نمی کند.

وی تصریح کرد: بیشتر مغازه دارها اجناس سال گذشته به خصوص پسته و آجیل را با قیمت گزاف به فروش می رسانند، مثلا پسته کیلویی ۱۹۰ هزار تومان است که این خرید آن از عهده بسیاری مردم از بر نمی آید.

وی با اشاره به اینکه هر سال برای شب یلدا از خشکبار مختلفی استفاده می کردیم ولی امسال به دلیل گرانی فقط میوه و شیرینی می توانیم خرید کنیم، گفت: شاید خیلی از خانواده ها هم توانایی تهیه میوه و شیرینی هم نداشته باشند.

قیمت ها بالاست

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت میوه در استان ایلام بالاتر از سایر استانهاست مثلا هندوانه حداقل کیلویی سه هزار تومان، پرتقال از کیلویی چهار هزار تومان تا هشت هزار تومان، موزه کیلویی ۱۴ هزار تومان و...است.

قاسم کاظمی عنوان کرد: حالا در نظر بگیرید برای خانواده چهار نفری یا پنج نفری حداقل باید چند کیلو میوه خرید که با احتساب آجیل و شیرینی برای یک شب حداقل یک خانواده باید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه کند.

وی ادامه داد: این هزینه ها با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که بیشتر صرف قبوض، اقساط و دیگر مخارج می شود، اصلا همخوانی ندارد.

استمرار نظارت بر بازار

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  مهر اظهار داشت: گشت های زیادی در سطح شهر برای کنترل قیمت ها به خصوص طی این روزها مستقر هستند و با گران فروشی به شدت برخوردار خواهند کرد.

مهدی شریفی افزود: در سال جاری ۴۶ هزار بازدید از واحدهای صنفی استان انجام شده و بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد تخلف شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای صنی متخلف در استان طی سال جاری بیش از ۲۴۳ میلیارد ریال جریمه نقدی شده اند، گفت: گران‌فروشی و عدم درج قیمت بیشترین تخلفات سطح استان است و تمام واحدهای صنفی باید نرخ قیمت کالا را بر روی کالاها نصب کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام تصریح کرد: گرانفروشی و کم فروشی جزو اولویت های کنترل بازار است و مردم هم تخلفات را به شماره ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گزارش کنند.

وی افزود: گروه های نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام صبح و بعد از ظهر بر فعالیت بازار و واحدهای صنفی، میادین میوه و تره بار نظارت می کنند.

کد خبر 4490311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha