۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۵۰

توسط نشر نو انجام شد؛

چاپ دو نمایشنامه کوروش نریمانی در «گستره خیال»

چاپ دو نمایشنامه کوروش نریمانی در «گستره خیال»

دو نمایشنامه «دُن کامیلو» و «شب‌های آوینیون» اثر کوروش نریمانی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو نمایشنامه «دُن کامیلو» و «شب‌های آوینیون» اثر کوروش نریمانی به‌تازگی توسط نشر نو و در قالب عناوین مجموعه «گستره خیال» منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

مجموعه گستره خیال، کتاب‌های مربوط به تئاتر و سینما را در بر خواهد گرفت. این کتاب‌ها با وجود گوناگونی‌شان ویژگی‌های مشابه و همگون داشته و دربرگیرنده نیاز و ضرورت جامعه هنری و دانشگاهی اهالی هنر هستند. دبیر این مجموعه رضا کوچک‌زاده است. پیش از این نمایشنامه‌های «دیر راهبان»،‌ «روز رستاخیز»، «عصر معصومیت» و «یوزف کا» از این مجموعه چاپ شده‌اند. این نمایشنامه‌ها بازخوانی‌های محمد چرم‌شیر و فرهاد مهندس‌پور از آثار ادبیات داستانی جهان بودند.

«دن کامیلو» و «شب‌های آوینیون» که عناوین سوم و پنجم مجموعه «گستره خیال» هستند، حاصل تالیف و بازخوانی کوروش نریمانی هستند.

«دن‌ کامیلو»‌ اواسط دهه ۱۳۸۰ نوشته و اجرا شده است. این نمایشنامه بازخوانی مجموعه‌داستان «دنیای کوچک دن‌کامیلو» است که به قلم جووانینو اولیویرو جوزپه گوارسکی نوشته شده است. این نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی متولد سال ۱۹۰۸ و درگذشته به سال ۱۹۶۸ و از مخالفان موسولینی در جنگ جهانی دوم بود. به همین دلیل بخشی از زندگی خود را در زندان و اردوگاه کار اجباری گذراند. شخصیت دن کامیلو در سال ۱۹۵۰ توسط این نویسنده خلق شد و او را مشهور کرد.

نریمانی از ترجمه جمشید ارج‌مند از «دنیای کوچک دن کامیلو» استفاده کرده و نمایشنامه خود را به علی رفیعی تقدیم کرده است. در این نمایشنامه، طنز کاریکاتورگونه فضای داستان، تبدیل به کمدی موقعیت شده است. شخصیت‌های این نمایشنامه به ترتیب عبارت‌اند از: دن کامیلو کشیش دهکده، پپونه شهردار دهکده (دوچرخه‌ساز پیشین)، مسیح، بشکه کافه‌چی (لال)، بروسکو وردست پپونه، اوریانا همسر پپونه، دوشیزه روبینیا معلم پیر دهکده.

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

نمایشنامه «شب‌های آوینیون» در دهه ۱۳۷۰ نوشته شده و دومین نمایشنامه‌ دهه هفتادی مجموعه «گستره خیال» است. نریمانی در سال ۱۳۷۸ نگارش این نمایشنامه را به پایان رسانده و آن را اجرا کرد. مولف در این نمایشنامه تلاش کرده با بهره‌گیری از فضای آشنای خیمه‌شب‌بازی به‌عنوان یکی از نمایش‌های سنتی ایران دست به روزآمدی این گونه نمایشی بزند. او سعی کرده خوانشی فلسفی از این نمایش مردمی داشته باشد و آن را به آزادی‌خواهی انسان پیوند می‌زند.

نریمانی در پیشگفتار ابتدایی کتاب درباره این نمایشنامه نوشته است:‌ «ماراتن تمرین و تلاش و این‌در و آن‌در زدن برای اجرای نمایش شروع شد که ۸ سال به طول انجامید! در این سال‌ها، هربار این نمایش‌نامه پوست انداخت و شمایل عوض کرد. سه‌بار برای اجرا به مرکز هنرهای نمایشی وقت، پیشنهاد شد و هر سه‌ بار بی‌دلیل روشن، رد شد! هر سه بار هم سه‌ کتاب به عنوان هدیه رد شدن نمایش‌نامه به ما مرحمت شد که هر سه کتاب در واقع یکی بود؛ درباره تئاتر سیاه‌پوستان امریکا!»

سختی‌های پشت سر گذاشته‌شده و چگونگی پختگی بیشتر نمایشنامه «شب‌های آوینیون» به‌طور مشروح در پیشگفتار این کتاب درج شده است. شخصیت‌ها یا «کسان بازی» در این نمایشنامه عبارت‌اند از:

اوستا، تمبکی (نصرت زنبوری)، کمانچه‌کش (ممدل شپش)، مبارک، طیاره، مرد فرنگی، پهلوان اِسی و پهلوان اِبی.

این کتاب هم با ۱۰۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 4554840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha