۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

گرانی‌ مواد غذایی موجب افزایش سوءتغذیه در جامعه می‌شود

گرانی‌ مواد غذایی موجب افزایش سوءتغذیه در جامعه می‌شود

اصفهان- رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گرانی کالاهای اساسی و در نتیجه کاهش مواد غذایی اصلی در سبد خانوار، به‌تدریج سبب افزایش سوءتغذیه در جامعه می‌شود.

محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گران شدن مواد لبنی مثل پنیر، ماست، شیر و کاهش این مواد غذایی در سبد خانوار به مرور سبب کاهش کلسیم در بدن افراد و پوکی استخوان می‌شود.

وی با بیان اینکه ما همواره به خاطر آلودگی هوا مردم را تشویق به مصرف میوه و سبزیجات و صیفی‌جات می‌کردیم که گران شدن این دسته از مواد غذایی باعث می‌شود که مردم اولویت اول خود را به خرید برنج و نان اختصاص دهند تا گرسنه نمانند، ادامه داد: کاهش مصرف میوه، سبزیجات و صیفی‌جات از سبد اصلی خانوار باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و تشدید بیماری‌های عفونی می‌شود.

مصرف گوشت‌های ارزان و بی کیفیت باعث بروز مسمومیت‌هایی غذایی می‌شود

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: به طور قطع مسائل اقتصادی در امور زندگی اثر خواهد گذاشت و اگر مسئولان و دولت نتوانند در درازمدت با کاهش قیمت مواد غذایی اصلی خانوار مثل مواد لبنی و گوشت و مرغ و سبزیجات و صیفی‌جات و میوه‌ها میزان این مواد را در سبد اصلی خانوار افزایش دهند شاهد سو تغذیه در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: روی آوردن مردم به خرید گوشت‌های بسیار ارزان و گوشت‌های چرخ شده بی کیفیت باعث بروز مسمومیت‌هایی غذایی می‌شود و ما با این مسئله در تابستان بیشتر روبرو هستیم.

انتظاری بیان داشت: لازم است دولت برای تأمین مایحتاج اصلی زندگی مردم برای قشر محروم سیستم کوپنی را راه اندازی کند و از این طریق لبنیات و فراورده‌های گوشتی سالم را در اختیار مردم قرار دهد.

مصرف گوشت برای کودکان در حال رشد، زنان باردار و سالمندان الزامی است

وی با اشاره به اینکه هیچگاه مصرف گوشت قرمز در بین خانوارهای ایرانی زیاد نبوده بلکه در کشورهای امریکایی و اروپایی مصرف بالای گوشت را شاهد هستیم، ادامه داد: مصرف گوشت برای گروه‌های خاص مثل کودکان در حال رشد، زنان باردار و سالمندان الزامی است و نمی‌توان هیچ جایگزینی برای آن انتخاب کرد.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از منظر تأمین پروتئین می‌توان تخم مرغ و شیر را جایگزین گوشت کرد اما از منظر تأمین آهن تنها مصرف گوشت را توصیه می‌کنیم.

عدم مصرف گوشت قرمز در درازمدت سبب کم خونی در فرد می‌شود

وی با اعلام اینکه عدم مصرف گوشت قرمز در درازمدت سبب کم خونی در فرد می‌شود، ادامه داد: اگر مردها گوشت کمتری مصرف کنند با مشکل جسمی چندانی مواجه نمی‌شوند اما گوشت برای بانوان یکی از مواد غذایی اصلی است که نباید حذف شود.

مردم نمی‌توانند تنها گیاه خوار باشند

انتظاری با بیان اینکه مردم نمی‌توانند تنها گیاه خوار شوند و جای دادن گوشت در سبد خانوار برای سلامت جسم یک امر ضروری است، تاکید کرد: مردم اگر قادر به تأمین گوشت نیستند باید استفاده از ویتامین‌ها را تا حد امکان جایگزین مصرف گوشت کنند.

کد خبر 4569993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha