۱۶ اسفند ۱۳۸۵، ۱۱:۰۹

/ گزارش آماری مهر از تاریخچه مسابقات فوتبال باشگاههای آسیا /

ناکامی استقلال و پرسپولیس در اولین دوره لیگ قهرمانان / امید به سپاهان و حسرت برای حذف پرافتخارترین تیم ایران

ناکامی استقلال و پرسپولیس در اولین دوره لیگ قهرمانان / امید به سپاهان و حسرت برای حذف پرافتخارترین تیم ایران

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پنجمین دوره رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در حالی روز چهارشنبه بصورت رسمی آغاز می شود که پس از حذف استقلال از حضور در این رقابتها، سپاهان تنها نماینده ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، در 4 دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا 7 تیم ایرانی برابر رقیبان خود به میدان رفتند ولی کارنامه قابل قبولی را بدست نیاوردند تا موفقیت باشگاه های کشورمان دراین رقابتها به آرزویی بزرگ مبدل شود.

تیم پاس اما با حضور در جمع چهار تیم پایانی موفقترین باشگاه ایرانی در این رقابت ها نام گرفت موفقیتی که نمی توان آن را شایسته تیم های مطرح کشورمان دانست. دراین راستا در پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا و پس ازحذف استقلال تمام امیدها به تیم فوتبال سپاهان تنها نماینده کشورمان در این مسابقات است. آیا زرد پوشان اصفهانی می توانند طلسم این ناکامی تلخ را بشکنند؟

تاریخچه لیگ قهرمانان آسیا:
تا سال 2002 مسابقات فوتبال درقاره آسیا تحت سه عنوان جام باشگاه ها، جام در جام و سوپرجام باشگاه های آسیا برگزار می شد. کمیته برگزاری مسابقات باشگاهی دراین قاره پس از پایان مسابقات در سال 1-2000 تصمیم گرفت همانند رقابت های اروپایی با ادغام این سه جام بازی ها را در قالب لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند.

همچنین درکنار این جام برای تیم های درجه سوم آسیا مسابقات دیگری به نام جام اتحادیه AFC در نظر گرفته شد تا این تیمها فرصت حضور در بازهای قاره ای را از دست ندهند. در این راستا دانستن تاریخچه مسابقات فوتبال باشگاهی در آسیا خالی از لطف نیست.

رقابتهای جام باشگاه های آسیا که در آن تیم های قهرمان باشگاه های کشورهای این قاره شرکت می کنند از سال 1967 و با شرکت 6 تیم آغاز شد که در نهایت با قهرمانی هاپوئل رژیم اشغالگر قدس به پایان رسید.

البته این رقابتها از سال 1972 (که نیمه تمام باقی ماند) تا سال 1985 برگزار نشد اما در شروع مجدد  این مسابقات در سال 1986 دوو رویالز کره جنوبی قهرمانی این بازی های مهم آسیایی را از آن خود کرد. آخرین قهرمانی این رقابت ها هم به سوون بلووینگز کره جنوبی در سال 2-2001 رسید تا پرونده معتبرترین جام قهرمانی آسیا بسته شود.

تیم های کره جنوبی با 6 عنوان قهرمانی (سوون بلووینگر و پوهانگ استیلرز هر کدام دو بار و دوو رویالز و ایلهواچونما هر کدام یک بارعنوان پر افتخارترین کشور را در 21 دوره برگزاری این مسابقات از آن خود کردند.

تیم های باشگاهی ایران با 3 قهرمانی (استقلال 2 بار و پاس یکبار) ژاپن (یومیوری، فردوکاوا و جوبیلو ایواتا هرکدام یک بار)، رژیم اشغالگر قدس (هاپونل 2 بار و مکایی یک بار) در رده های بعدی قرار دارند. تیم های باشگاهی عربستان (الهلال 2 بار) و تایلند (فارمز بانک 2 بار) هرکدام 2 مرتبه افتخار فتح این جام را به دست آوردند و تیم های باشگاهی لیائوبنگ چین و السد قطر نیز هرکدام یک مرتبه فاتح این مسابقات شد.

البته از لحاظ رده بندی AFC که با احتساب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی تیم ها در این رقابت ها در نظر گرفته شده است 5 کشور برتر از لحاظ کسب افتخار در این مسابقات به شرح زیر هستند. (اعداد داخل پرانتز به ترتیب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی کشورها در این رقابتهاست)
1- کره جنوبی (6-8)، 2- ژاپن (3-6) 3- ایران (3-5) 4- اسراییل (3-4) 5- عربستان( 2-8).

اما مسابقات جام در جام باشگاه های آسیا که تیم های قهرمان جام حذفی کشورهای این قاره اجازه حضور در این بازی ها را داشتند از سال 1990 آغازشد. پرسپولیس تهران با برتری برابر المحرق بحرین فاتح اولین دوره این مسابقات نام گرفت و الهلال عربستان در سال 2-2001 با شکست چونبوک موتورز آخرین عنوان قهرمانی این رقابتها را از آن خود کرد.

نیسان ژاپن (1991)، یوکوها مامارینوس (1992)، القادسیه کویت (1993)، یوکوهاما فلوکس (1994) بلمارهیراستوکا (1995)، الهلال عربستان (1996)، النصرعربستان (98-1997)، الاتحاد عربستان (99-1998)، شیمیزو ژاپن (2000-99)، الشباب عربستان (1-2000) تیم های قهرمان های دیگر این مسابقات بودند.

سوپر جام باشگاه های آسیا که بین 2 قهرمان جام باشگاه ها و جام در جام آسیا برگزار می شد در سال 1995 با قهرمانی یوکوهاما فلوکس ژاپن که فارمرزبانک تایلند را شکست داد، آغاز به کار کرد.

در هشت دوره برگزاری این مسابقات تیم های سوون بلووینگز (کره جنوبی) و الهلال عربستان، دو عنوان قهرمانی را از آن خود کردند و تیم های النصرعربستان، جوبیلو ایواتا ژاپن و ایهوا چونما کره جنوبی دیگر قهرمانان این مسابقات لقب گرفتند.

اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا 3-2000 - کارنامه ناموفق سرخابی ها
پرسپولیس تهران قهرمان اولین دوره لیگ برتر و استقلال تهران قهرمان جام حذفی، نمایندگان ایران در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا بودند.

روش برگزاری این مسابقات در اولین دوره بدین شرح بود که تیم ها براساس درجه سوم آسیا در مراحل ابتدایی به صورت تک حذفی شرکت می کردند. البته در هر مرحله برندگان دوره قبل با تیم های جدیدی روبرو می شدند تا در نهایت تیم های برتر به رقابتهای گروهی (هرگروه 4 تیم) راه یابند. تیم های برتر هر گروه هم به دیدار نیمه نهایی راه می یافتند تا پس از برگزاری مسابقه ضربدری فینالیست و در نهایت تیم قهرمان مشخص شود.

تیم پرسپولیس با توجه به قهرمانی در لیگ و درجه بندی فوتبال ایران در مسابقات حذفی شرکت نکرد و اتوماتیک در گروه D قرارگرفت. استقلال که قهرمان جام حذفی شده بود اما از مرحله سوم در این مسابقات شرکت کرد.

در این مرحله استقلال در دو دیدار رفت و برگشت الفیصلی اردن را در مجموع با نتیجه 3 بر صفر شکست داد و به مرحله بعد راه یافت. نفتچی ازبکستان حریف استقلال در این مرحله بود. پیروزی یک بر صفر در ورزشگاه آزادی و شکست 2 بر یک در خانه حریف باعث شد آبی پوشان به خاطر گل زده در زمین نفتچی جواز حضور در مرحله گروهی را بدست آورند.

در این مرحله استقلال در گروه B با تیم های العین امارات، السد قطر و الهلال عربستان همگروه شد که مسابقات در امارات برگزار شد.

استقلال در اولین بازی مقابل السد قطر صف آرایی کرد. گلهای علی سامره در دقیقه 6 و رسول خطیبی 64 زمینه ساز پیروزی 2 بر یک استقلال را فراهم کرد. در دومین گام آبی پوشان مقابل الهلال عربستان به میدان رفتند. رسول خطیبی در دقیقه  18 و علی سامره در دقیقه 42 گلهای این تیم را به ثمر رساندند اما پاتریک سوفو با هت تریک خود باعث رقم خوردن اولین شکست نماینده ایران شد.

شاگردان حجازی در مسابقه آخر مقابل العین میزبان قرار گرفتند و برای صعود به مرحله بعد نیاز به پیروزی با اختلاف دو گل داشتند. علی سامره در دقیقه 67 گل فیصل علی که در دقیقه 65 به ثمر رسید را جبران کرد. اما گل هار سانگو در دقیقه 67 و هدیب در دقیقه 78 زمینه خداحافظی تلخ آبی پوشان را از این رقابتها فراهم کرد.

در همین زمان دیدارهای گروه D در تاشکند و با حضور 4 تیم پرسپولیس،  پاختاخور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا در حال برگزاری بود. قرمزپوشان در گام اول این بازی ها با تک گل دقیقه 62 یحیی گل محمدی الطلبه عراق را شکست دادند اما باخت یک بر صفر در مسابقه دوم برابر پاختاکور امیدهای این تیم برای صعود به مرحله بعد را زیر سئوال برد.

حتی پیروزی 4 بر یک برابر نیسا در مسابقه آخر با گلهای خان محمدی در دقایق 14 و 76، گل محمدی 47 و اصلانیان 90 باعث راهیابی سرخپوشان به مرحله نیمه نهایی نشد تا این تیم مثل استقلال از گردونه مسابقات کنار رود.

با این نتایج پرونده اولین حضور نمایندگان ایران درمسابقات لیگ قهرمانان آسیا بسته شد.

کد خبر 458090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha