۱۶ اسفند ۱۳۸۵، ۱۳:۵۴

با وجود پیشنهادات مختلف ؛

نمایندگان مجلس بر سر تعیین قیمت بنزین به توافق نرسیدند / ادامه بحث به جلسه عصر موکول شد

نمایندگان مجلس بر سر تعیین قیمت بنزین به توافق نرسیدند / ادامه بحث به جلسه عصر موکول شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز در بررسی لایحه بودجه 86 کل کشور با وجود پیشنهادات مختلف نتوانستند بر سر تعیین قیمت بنزین به توافق برسند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه 86 کل کشور،در بررسی بند و تبصره 13 مبنی بر تعیین قیمت بنزین ونحوه تزیع آن تا پایان نوبت صبح به پیشنهادات مختلف در این خصوص رای ندادند.

در بررسی بند و-  این تبصره ابتدا حسن کامران در پیشنهادی خواستار بازگشت این بند به لایحه دولت شد که بر اساس آن به دولت اجازه دادهمی شد ضمن توسعه حمل ونقل عمومی شهری وافزایش سهم خودروهای دوگانه سوز نسبت به سهمیه بندی بنزین و یا تعیین قیمت مناسب اقدام نمایند.

نماینده اصفهان معتقد بود پیشنهاد کمیسیون تلفیق در خصوص تعیین قیمت بنزین بر اساس لیتری 100 تومان با اعلام سهمیه بندی، دارای آثارتورمی است.

وی تاکید کرد اجازه دهید دولت درخصوص بنزین تصمیم بگیرد.

پس از حسن کامران، عادل آذر نماینده دهلران در تذکر آئین نامه ای پیشنهاد کامران را خلاف قانون برنامه دانست و اظهار داشت: براساس ماده 3 قانون برنامه هر گونه تعیین قیمت توسط دولت ممنوع است و دولت تنها می تواند پیشنهاد خود را درخصوص تعیین قیمت ها در قالب لایحه به مجلس ارایه کند.

غلامعلی حداد عادل که ریاست جلسه را بر عهده داشت ، این تذکر آذر را وارد دانست و به این ترتیب پیشنهاد کامران از دستور کار مجلس خارج شد.

این خارج شدن از دستور ، تذکراتی از جمله تذکر ایرج ندیمی، ابوالفضل کلهر نمایندگان لاهیجان و شهریار را به دنبال داشت.

سپس محمود ابطحی نماینده خمینی شهر پشنهاد حذف کل بند و- و تبصره 13 شد که بر اساس آن دولت موظف است حداکثر از ابتدای خرداد ماه سال 86 بنزین تولید داخل را به علاوه بنزین وارداتی تا سقف یارانه معادل ارزی 2 هزار و 225 میلیارد تومان را به صورت سهمیه بندی با اولویت استفاده از کارت هوشمند به قیمت هر لیتر 100 تومان عرضه نماید.

همچنین کمیسیون تلفیق در ادامه تصویب کرده است قیمت فروش بنزین مازاد بر سهمیه بندی به گونه ای تعیین خواهد شدکه یارانه بنزین وارداتی درسال آینده بیشتر از 2 هزا رو 225 میلیارد تومان نشود.

همچنین کمیسیون دستگاه های دولتی را از استفاده از بنزین سهمیه بندی با قیمت لیتری 100 تومان منع کرده بود.

ابطحی پیشنهاد کمیسیون تلفیق را دارای بار مالی دانست و افزود: این تصمیم ممکن است در جامعه شبهه اقتصادی به همراه داشته باشد. اجازه دهید دولت در مورد قیمت بنزین یک تصمیم شجاعانه بگیرد تا اقشار کم درآمد در یک برنامه 5 ساله مورد حمایت قرار گیرند.

میرتاج الدینی با این پیشنهاد ابطحی مخالفت کرد و آن را دارای آثار تورمی 3 تا 4 درصد در جامعه عنوان کرد و گفت: قیمت مصوب کمیسیون تلفیق قیمت بسیار معقولی است.

اسماعیل جبار زاده نیز در تذکری آئین نامه ای پیشنهاد ابطحی مبنی بر جذب بند واو تبصره 13 را مغایر با روح قانون برنامه دانست و افزود: اگر این پیشنهاد رای بیاورد ما اجازه داده  ایم که 10 میلیارد دلار بنزین واردکشور شود در حالی که ما منابع آن را در لایحه بودجه ندیده ایم دراین صورت حذف این بند با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

علی دیرباز، نماینده بندرعباس، محمد رضا فولادگر نماینده اصفهان، حسن سبحانی نماینده دامغان و رضا عبداللهی نماینده ماه نشان نیز این پیشنهاد را مغایر قانون برنامه دانستند و محمد رضا باهنر رئیس جله صبح مجلس پس از حداد عادل این تذکرات راوارد ندانست و گفت: دولت می خواهد اختیار قیمت گذاری فرآورده های نفتی را بگیرد ولی قانون برنامه چنین اجازه ای را به دولت نمی دهد.

احمد توکلی نماینده تهران در تذکر آئین نامه ای اظهار داشت: با توجه به اینکه در جزء بند 7 تبصره 11 سقف استفاده از یارانه ها 33 هزار میلیارد ریال مشخص شده است اگر ما به پیشنهاد حذف رای دهیم قطعا مبلغ یارانه 2 برابر می شود و این به معنای ملغی کردن تصمیم قبلی نمایندگان است.

بنابراین گزارش، پس از طرح تذکرات فراوان دیگر دراین خصوص مجلس وارد رای گیری شد و نمایندگان با 67 رای مثبت، 133 را یمخالف از مجموع 228 نماینده حاضر به حذف بند واو رای ندادند.

سپس پیشنهادهای حذف قیمت های مختلف بندواو تبصره 13 از سوی نمایندگان مطرح شد که نمایندگان مجلس به هیچ کدام رای مثبت ندادند. درنهایت تصمیم گیری درخصوص بند واو تبصره 13 و تعیین قیمت بنزین به جلسه نوبت بعد از ظهر موکول شد. 

کد خبر 458200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha