۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۱۴

استاندار خوزستان:

مسیر جریان رودخانه های خوزستان در حال کنترل است

مسیر جریان رودخانه های خوزستان در حال کنترل است

اهواز- استاندار خوزستان تأکید کرد:مسیر جریان رودخانه های استان در حال کنترل است

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا شریعتی گفت: برای ما حفظ جان شهروندان اولویت اول است و از این جهت وظیفه خود می‌دانیم اقدامات احتیاطی لازم را داشته باشیم. در یک اتفاق نادر رودخانه‌های دز و کرخه در منطقه الهایی و بامدژ به هم پیوستند و از بستر رودخانه خارج شدند و در دو طرف جاده اهواز اندیمشک به سمت اهواز آب سرازیر شده است.

استاندار خوزستان افزود: ورودی شهر اهواز از مقطع اندیمشک دچار آب گرفتگی است که البته جدی نیست اما در منطقه الهایی یک باند جاده بسته شده است و باند دیگر هم عمدتاً ماشین‌های سنگین تردد می‌کنند اگرچه تأکید ما بر این است که تا حد امکان از مسیر شوشتر عبور و مرور صورت گیرد.

تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد این روان آب‌ها را به سمت کارون و تالاب هورالعظیم هدایت کنیم اما این آب در پهنه گسترده‌ای است و با برنامه‌های ریزی های لازم در حال تلاش هستیم شرایط را کنترل کنیم در عین حال باید احتیاط‌های لازم را هم داشته باشیم.

شریعتی اظهار داشت: در این راستا اعلام کردیم زنان، کودکان و افراد سالمند در پنج منطقه عین ۲، گلدشت، سادات، سیاحی و سلیم آباد در اهواز که در معرض آسیب هستند این مناطق را تخلیه کنند اما جوانان بمانند تا در تقویت و استحکام سیل بندها به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: جمعیت ساکن در این پنج منطقه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر است.

استاندار خوزستان توضیح داد: مسیر جریان رودخانه‌ها در حال کنترل است آنچه که ما را تهدید می‌کرد سرریز شدن کارون بود اما با زدن سیل بندها و کار شبانه روزی آن را کنترل کردیم.

وی ادانه داد: شب گذشته در رودخانه کارون مقطع اهواز دبی سه هزار و ۲۵۷ متر مکعب بر ثانیه را مدیریت کردیم و از اهواز گذراندیم امروز یک مقدار پایین‌تر آمد و با حدود سه هزار و ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید اما مسیر کرخه و دز به سمت اهواز نبوده است؛ در واقع مسیر کرخه به سمت حمیدیه و سوسنگرد و مسیر دز در بند قیر به کارون است و از شهرستان باوی به اهواز می‌رسد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: شکستن کانال در این حادثه تأثیر داشته اما همه علت آن نبوده و موجب تشدید جریان آب شده است در واقع موضوع اصلی پیوستن کرخه و دز به هم بوده است به این علت که دبی خروجی دز سه هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی کرخه ابتدا دو هزار و بعد از آن دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود و بستر این رودخانه‌ها چنین ظرفیتی را ندارد؛ بستر رودخانه دز یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه و بستر رودخانه کرخه حداکثر هزار متر مکعب بر ثانیه است و چون وزارت نیرو ناگزیر بود برای حفظ پایداری سد که این حجم از خروجی را داشته باشد این آب‌ها در این نقطه به هم پیوستند.

شریعتی اضافه کرد: از آن جایی که میزان جریان آب در کارون افزایش پیدا کرده است کشش تخلیه فاضلاب وجود ندارد و فاضلاب پس رفتگی داشته است در ابتدا ۲۸ پمپ پس از آن ۱۷ پمپ و پس از آن تعداد دیگری اضافه شد و وضعیت در برخی ساعت‌ها و روزها بهتر شد اما چون میزان جریان آب در کارون افزایش پیدا کرد مسئله تشدید شد. مدیر عامل آب و فاضلاب استان تعداد زیادی پمپ مکنده خریدند و وزیر نیرو دستور گسیل پمپ از سراسر کشور به استان داده است و بر اساس گزارش مدیرعامل آبفای اهواز تا فردا شب شرایط بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در طول ۲۰ روز اخیر حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب به استان وارد شده است که ما این حجم از آب را مدیریت کرده ایم و همچنان جریان آب ادامه دارد و از این منظر تحت فشار هستیم اما روزانه برنامه ریزی برای سامانه‌های بارشی جدید را داریم.

کد خبر 4588105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha