۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷

مهر گزارش می دهد

نفوذ پدیده آزاردهنده «خودنمایی»/ سگ‌گردانی رهآورد غفلت فرهنگی

نفوذ پدیده آزاردهنده «خودنمایی»/ سگ‌گردانی رهآورد غفلت فرهنگی

زنجان-طی سال های اخیر برخی ها برای خودنمایی و تامین نیازهای عاطفی خود اقدام به نگهداری و سگ گردانی در اماکن عمومی می کنند و با ایجاد ناهنجاری در جامعه به حقوق شهروندان تعدی می کنند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: زندگی شهری الزامات خود را دارد و یک شهروند برای زندگی در جامعه شهری باید خود را با محیط شهری وقف بدهد تا بتواند بدون داشتن کمترین چالش در شهر زندگی کند. نگهداری از حیوانات و بازی با سگ و سایر حیوانات محیط‌های خاص خود را دارد نه در خیابان و معابر شهری که محل گذر شهروندان است.

چند سالی است، برخی برای عقب نماندن از غافله خودنمایی، سگ بازی و سگ گردانی را برای نشان دادن پولداری و رفاه در جامعه رواج می‌دهند.

نگهداری از سگ‌، پنج شش سالی می‌شود که بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده است. تا قبل از آن عمدتاً سگ‌ها برای نگهبانی از مکان‌ها و باغ‌ها استفاده می‌شد و کمتر کسی آن را به تختخوابش راه می‌داد. تعداد سگ‌های خانگی کمتر بود و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده می‌شد. ولی امروز حضور و صدای سگ‌های آپارتمانی را در نقاط مختلف شهر زنجان و برخی شهرهای استان شاهد هستیم.

برخی‌ها برای چشم و هم چشمی، برخی‌ها برای اینکه مردم بگویند با کلاس و مرفه هستند و برخی از روی شبیه کردن خود به غربی‌ها و البته مرفهین جامعه به هر قیمتی شده سگ می خرند که شاید برای خریدشان مجبورند وام بگیرند.

حال چند سالی که به مدد شبکه‌های اجتماعی شکاف طبقات اجتماعی به طور سطحی کمتر شده و بسیاری از مردم با کپی‌برداری از رفتارهای قشر مرفه، سعی در جا دادن خود در طبقات بالای جامعه دارند. دیگر پایین شهر و بالای شهر فرقی نمی‌کند.

پلیس به صورت قانونی با سگ گردانی برخورد می‌کند

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان با بیان اینکه با توجه به فرهنگ مردم موضوع سگ گردانی در معابر عمومی بسیار کم است، گفت: پلیس به صورت قانونی با سرگردانی برخورد می‌کند.

سرهنگ اصغر شیر محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه سگ گردانی در خیابان‌ها و معابر عمومی ممنوع است افزود: برخی افراد ممکن است اقدام به سگ‌گردانی علنی در معابر عمومی کنند که پلیس با این امر برخورد می‌کند.

وی بابیان اینکه مسائلی همچون سگ‌گردانی در معابر عمومی ازجمله مسائلی است که مغایر با حقوق شهروندی است، گفت: نیروی انتظامی برابر قانون با این امر برخورد و در صورت مشاهده ابتدا اقدام به تذکر، سپس اخذ تعهد و در نهایت افراد خاطی را به مرجع قضائی معرفی می‌کند.

پلیس در ابتدا به صورت ارشادی برخورد و در صورت تکرار با تشکیل پروند به مرجع قضائی معرفی می‌شوند. سگ گردانی ناقض حقوق شهروندی بوده و باعث ایجاد احساس ناامنی می‌شود که پلیس برخورد لازم را صورت می‌دهد فرمانده انتظامی شهرستان زنجان با بیان اینکه پلیس در ابتدا به صورت ارشادی برخورد و در صورت تکرار با تشکیل پروند به مرجع قضائی معرفی می‌شوند، افزود: سگ گردانی ناقض حقوق شهروندی بوده و باعث ایجاد احساس ناامنی می‌شود که پلیس برخورد لازم را صورت می‌دهد.

شیرمحمدی با تاکید بر اینکه سگ گردانی با فرهنگ جامعه ما هماهنگی و همخوانی ندارد، گفت: الگوبرداری از فرهنگ بیگانه باعث رواج برخی از ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود که به هیج وجه مورد پسند مردم جامعه ما نیست.

یک جامعه‌شناس گفت: از قدیم‌الایام بین انسان و طبیعت انس و الفتی است و حیوانات در طول تاریخ در قالب دام، نگهبان و وسیله حمل و نقل در کنار انسان بودند و هنوز هم ما در مناطق روستایی، در بین عشایر سگ را به عنوان نگهبان خانه و گله به همراه خانواده می‌بینیم که مجموعه‌ای از زندگی این مناطق را تشکیل می‌دهند.


امامعلی دادخواه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در محیط شهری با توجه به ساختار و ترکیب شهر و اینکه کارکرد شهر با کارکرد روستا متفاوت است و حیوانات در این محیط کارکرد خود را از دست داده‌اند، افزود: توسعه آپارتمان‌نشینی، رعایت بهداشت در کنار مسائل شرعی و … به هر حال محدودیت‌های مختلفی را ایجاد کرده و مانع از این می‌شود که ما حیوانات را در این مجموعه نگه‌داری کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع سگ‌گردانی در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ دلایل مختلف و متعددی می‌تواند داشته باشد، ادامه داد: یکی از دلایل این کار، ضعف در فراهم کردن سرگرمی و کمبود برنامه‌های اوقات فراغت شهری است و این بدان معنی است که ما نمی‌توانیم تفریحات مردم را تأمین کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان با یادآوری اینکه یکی دیگر از دلایل این کار می‌تواند ناشی از احساس تنهایی و فاصله بین انسان‌ها باشد، تصریح کرد: در برهه کنونی حس خویشاوندی، همسایگی و دوستی کاهش پیدا کرده و برخی از انسان‌ها دوباره به نگه‌داری از حیوانات روی آورده‌اند.

سگ‌گردانی نوعی الگوبرداری سطحی از زندگی غربی همراه با نوعی احساس تفاخر به دیگران است

این جامعه‌شناس اظهار کرد: علاوه بر همه این موارد، متأسفانه مقوله سگ‌گردانی نوعی الگوبرداری سطحی از زندگی غربی همراه با نوعی احساس تفاخر به دیگران است. این موضوع به‌ویژه در مورد سگ‌هایی که قیمت‌های بسیار بالایی داشته و هزینه نگه‌داری‌شان نیز سرسام‌آور است، بیشتر صدق می‌کند و شاید این هزینه‌ها از هزینه‌های ازدواج بسیاری از جوانان مناطق محروم نیز بالاتر باشد.

وی یادآور شد: متأسفانه وجود مقوله‌هایی چون سگ گردانی ناشی از وجود نوعی فاصله طبقاتی در جامعه ما است، بدین معنی که برخی از طبقات بالای جامعه که دارای پول‌های بادآورده هستند، با این اقدام قصد دارند برتری و تفاخر خود را به طبقات پایین‌تر نشان دهند که بی‌تردید این موضوع با فرهنگ جامعه ما سازگاری چندانی ندارد.

در زمینه جلوگیری از سگ گردانی باید فرهنگ‌سازی شود

دادخواه در خصوص راهکارهایی که می‌توان در این زمینه اتخاذ کرد، افزود: در زمینه جلوگیری از سگ گردانی باید فرهنگ‌سازی شود. علاوه بر این باید نسبت به گسترش و توسعه امکانات سرگرمی، تفریحی و فضای سبز در محیط شهری به‌ویژه در مجتمع‌های مسکونی اقدام کنیم تا مردم در این زمینه بیشتر به تفریحات سالم و گذران زندگی بهتر بپردازند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: علاوه بر این معتقدیم باید محدودیت‌هایی نیز در این زمینه ایجاد کنیم، هر چند مصوباتی را در حوزه نظارتی برای نگه‌داری این حیوانات داریم و حتی نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز اقدام کرده و در جای دیگری نگه‌داری می‌کنیم تا مزاحمت و آلودگی در سطح شهر ایجاد نکنند.

نگه‌داری حیوانات در برهه کنونی آن‌هم در محیط شهری کارکرد خود را از دست داده و این موضوع امروز مستلزم رعایت نکات بسیار زیادی است که در صورت رعایت نشدن، باعث شیوع بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌شود دادخواه با تاکید بر اینکه سر و صدا و آلودگی‌هایی که به واسطه نگه‌داری سگ در محیط شهری ایجاد می‌شود، در واقع نوعی تجاوز به حقوق شهروندی سایر شهروندان است، ادامه داد: بدون شک، نگه‌داری حیوانات در برهه کنونی آن‌هم در محیط شهری کارکرد خود را از دست داده و این موضوع امروز مستلزم رعایت نکات بسیار زیادی است که در صورت رعایت نشدن، باعث شیوع بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر محل‌هایی برای نگه‌داری اسب در حاشیه شهر داریم، خاطرنشان کرد: افرادی که تمایل به نگه‌داری سگ دارند نیز می‌توانند با مجوز دامداری و دامپروری در حاشیه شهر چنین مجموعه‌هایی را ایجاد و از سگ‌ها نگه‌داری کنند. فراموش نکنیم که تداوم این امر برای کودکان و نوجوانان الگوسازی شده و هزینه‌های زیادی نیز به واسطه خرید سگ‌های مینیاتوری به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان حضور سگ‌گردانان در خیابان‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی را موجب سلب آسایش و امنیت روانی سایر افراد دانست و گفت: این امر در خصوص افرادی که در آپارتمان اقدام به نگهداری از این حیوان می‌کنند هم موجب آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود.

مریم شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در حالی که سگ در فرهنگ و دین ما نجس شمرده می‌شود و از سوی دیگر علم پزشکی هم ثابت کرده به دلیل وجود بیماری‌های مشترک فراوان بین این حیوان و انسان نگهداری از سگ خطر ابتلای افراد به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: نه فقط صاحبان خود این سگ‌ها بلکه افرادی که تمایلی به نگهداری از این حیوان ندارند را نیز دربرمی‌گیرد؛ چرا که با سگ‌گردانی این فقط خانه صاحبان این حیوان نیست که آلوده می‌شود و معابر عمومی نیز صحنه حضور این حیوان و تبعات آن خواهد بود.

دلیل تمایل برخی افرادی به نگهداری از حیوانات خانگی در پی جلب توجه و بدست آوردن تشخص اجتماعی است

وی با بیان اینکه دلیل تمایل برخی افراد به نگهداری از حیوانات خانگی را در پی جلب توجه و بدست آوردن تشخص اجتماعی دانست و افزود: گاهی پاره‌ای اختلالات شخصیتی همچون انزواطلبی نیز می‌تواند دلیل رو آوردن افراد به این سمت باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان نقش افراد مشهور و چهره‌های شناخته‌شده بویژه در حوزه سینما و تلویزیون را، در دامن زدن به سگ گردانی در جامعه مهم دانست افزود: این روزها در شبکه‌های اجتماعی برخی چهره‌های مشهور تصاویر و فیلم‌هایی را به همراه حیوان خانگی منتشر می‌کنند که با رفتارهای خود باعث گسترش یک ناهنجاری اجتماعی چون سگ گردانی در جامعه می‌شوند.

شعبانی خاطرنشان کرد: هر چند حامیان این رفتار می‌کوشند با اشاره به همراهی و رفاقت سگ‌ها با انسان‌ها خود را توجیه کنند اما باید گفت، خیابان‌گردی با سگ در قیاس با کارکردهای مثبت سگ در زندگی انسان‌ها هیچ توجیه عقلانی نداشته و ندارد و امروزه به عنوان یک انحراف اجتماعی نیازمند نگاه ویژه همه نهادها و سازمان‌ها است تا بیش از این شاهد رشد این حرکت اشتباه نباشیم.

تلاش افراد برای بالا بردن کلاس با سگ گردانی

علیرضا کاظم‌لو در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سگ‌گردانی را نمی‌توان صرفاً یک اختلال دانست، افزود: در برخی از کشورها به دلیل کمبود توجه و علاقه، سگ‌گردانی وجود دارد اما در کشورهایی چون ایران این اقدام یک عمل تقلیدی است که به صورت‌های مختلف در جامعه آن را می‌بینیم.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: شاید همان فردی که اقدام به سگ‌گردانی می‌کند، مشکلی هم به لحاظ عاطفی نداشته باشد اما وقتی وابستگی به یک موجود از جمله سگ شکل می‌گیرد، بعدها ممکن است مشکلاتی برای این فرد از جمله ناتوانی در برقراری ارتباط با هم‌نوعان و خانواده خود داشته باشد.

سگ موجودی است که تابع صاحب خود بوده و این خود یک نوع احساس قدرت و مالکیت را در افراد به وجود می‌آورد و شاید این فرد نتواند چنین قدرت و مالکیتی را در جای دیگر بروز دهد کاظم‌لو با یادآوری اینکه سگ موجودی است که تابع صاحب خود بوده و این خود یک نوع احساس قدرت و مالکیت را در افراد به وجود می‌آورد و شاید این فرد نتواند چنین قدرت و مالکیتی را در جای دیگر بروز دهد، ادامه داد: در برخی موارد نیز که افراد نمی‌توانند ارتباط عاطفی با دیگران برقرار کنند، این موضوع به نگه‌داری حیواناتی از جمله سگ ختم می‌شود.

این روان‌شناس بالینی با بیان اینکه عموماً افرادی که این وضعیت را دارند، احساس کمبود عاطفی کرده و یا قادر نیستند ابراز وجود کنند و در برقرار کردن ارتباط کلامی با دیگران نیز ناتوان هستند، اظهار کرد: این افراد برای پوشاندن همه این ناتوانی‌ها، همه این کاستی‌ها را به موجودی ضعیف‌تر تعمیم می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سگ‌گردانی نیز به این موضوع برمی‌گردد که افراد احساس می‌کنند با این کار کلاس کاری خود را بالا می‌برند، افزود: در واقع این یک تقلید کورکورانه است و بی‌تردید بعدها تبعات خود را خواهد داشت.

وی در خصوص راهکارهایی که می‌توان برای این موضوع اتخاذ کرد، افزود: معتقدیم وقتی نتوانیم برای یک مشکل دلیل منطقی بیاوریم، اوضاع بدتر خواهد شد و امروز خیلی از دغدغه‌ها را در پدیده‌های اجتماعی می‌بینیم. زمانی که می‌خواهیم جلوی چیزی را بگیریم باید برای آن دلیل منطقی بیاوریم و زمانی که بخواهیم در این مورد برخورد قهری داشته باشیم، مشکل حل نخواهد شد.

این روان‌شناس بالینی خاطرنشان کرد: بخشی از کارکرد این موضوع فرهنگی است که متولیان امور فرهنگی باید در این زمینه آموزش‌های لازم را ارائه دهند و می‌توان بسیاری از این مشکلات و ناهنجاری‌ها را به کم‌کاری در عرصه فرهنگ سوق داد.

جوانی که سگ کوچک سفیدی را بغل کرده در گذر از یکی از معابر شهر زنجان است که توجهم را جلب می‌کند از او در خصوص نژاد سگش سوال می‌کنم که می‌گوید: اسم سگم هاپی از نژاد «سگ هاوانس» است که سال گذشته ۶ میلیون برایش پول دادم.

او می‌گوید: بعد از ظهرها بیشترین زمان را برای رسیدگی و گردش با سگم می گذارنم و در درآمدم با سگم شریک هستیم و هرچی نیاز هست برای راحتی سگم تأمین کردم.

طی سال‌های اخیر سگ بازی و سگ گردانی به عنوان یک فرهنگ ناهنجار در جامعه ایران نفوذ پیدا کرده است. سگ‌ها با نژاد و قیمت‌های مختلف در جامعه ایران ورود پیدا کرده و فضای مجازی بستر خوبی برای خرید و فروش سگ فراهم کرده است.

حیواناتی که برای صاحبانشان شخصیت و خودنمایی را ارمغان آورده اند تا نژاد و قیمت سگشان را ملاک پولدار بودن و درجه رفاه عنوان کنند. پول‌های که کسی نمی‌داند از کجا آوده اند که شده هزینه.

کد خبر 4618200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha