۷ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۰۱

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی: ‏

نمایشگاه چالش و نیاز صنایع آذربایجان شرقی در تبریز برپا می شود

نمایشگاه چالش و نیاز صنایع آذربایجان شرقی در تبریز برپا می شود

تبریز- رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از برپایی نمایشگاه چالش و نیازهای صنایع استان در تبریز خبر داد.‏

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا واعظی بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: اولین نمایشگاه چالش‌ها و نیازهای صنایع و سازمان‌های استان ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه سال جاری در محل پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی (مجتمع عصر انقلاب) برگزار می‌شود.

وی ایده برگزاری این نمایشگاه را مبتکرانه دانسته و گفت: در اغلب نمایشگاه‌ها، صنایع محصولات خود را به نمایش می‌گذاشتند اما در این نمایشگاه، صنایع نیازها و چالش‌های خود را به نمایشگاه آورده و شرکت‌های فناور و دانش بنیان برای رفع این نیازها، ایده‌های خود را ارائه داده و برای تولید محصول مورد نظر اعلام آمادگی می‌کنند.

آشتی علم و صنعت در نمایشگاه

واعظی با برشمردن اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: مهم‌ترین هدف نمایشگاه تأمین قطعات، تجهیزات و موادی است که وارداتی بوده و به دلیل نوسانات ارز، تأمین و تجهیز آنها با مشکل روبرو شده است و برخی صنایع به خاطر نبود این قطعات دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: بومی سازی تولید قطعات، هدف دیگری است که منجر به حمایت از تولید ملی شده و زمینه ساز جلوگیری از رکود در صنایع مشکل دار می‌شود، از سویی بازاریابی برای محصولات دانش بنیان، تولید محصولاتی متناسب با نیاز صنایع، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال در فضای جنگ اقتصادی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

رئیس پارک علم و فناوری استان، این نمایشگاه را نمایشگاهی کاربردی دانسته و ادامه داد: طی برگزاری این نمایشگاه، توافق نامه‌های سه جانبه منعقد می‌شود، یک طرف این قرارداد مربوط به شرکت فناور و دانش بنیان که در پی تولید قطعه است، طرف دیگر پارک علم و فناوری است که شرکت را در مرحله توسعه دانش فنی تا تولید نمونه اولیه محصول یاری می‌کند؛ طرف سوم نیز صنعت خواهد بود تا متعهد شود که اگر محصول با استاندارد تولید شود، به طور قطع از شرکت خریداری خواهد شد.

نمایشگاه برای جوانان خلاق و صاحب ایده اشتغال زا خواهد بود

واعظی افزود: غرفه داران این نمایشگاه، صنایع و سازمان‌های تخصصی استان هستند که نیاز به قطعه دارند، بازدیدکنندگان نیز صاحبان شرکت دانش بنیان، فناور، دانشجویان و اساتید کشور هستند که بدین منظور برای هفت هزار و ۲۰۰ شرکت فناور و چهار هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیانی که در پارک‌های کشور حضور دارند، دعوت نامه‌هایی ارسال شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی خواهد بود تا صدای حمایت پارک علم و فناوری به تک تک جوانان برسد چرا که اگر فردی خلاق، نمایشگاه را از نزدیک ببیند و ایده‌ای به ذهنش برسد می‌تواند کسب و کار جدیدی به راه بیندازد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مهلت ثبت نام برای حضور صاحبان صنایع در این نمایشگاه را تا ۱۰ خرداد دانسته و گفت: تاکنون ۳۱ شرکت و واحد صنعتی در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که از این پس نیز می‌توانند با مراجعه به نشانی eastp.ir در این نمایشگاه ثبت نام کنند.

فعالیت ۱۱۶ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی

وی در ادامه در خصوص تعداد کل واحدهای فناور و دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری گفت: تعداد واحدهای مستقر در پارک، ۱۶۲ واحد بوده که البته این تعداد جدا از آمار مراکز موجود در دانشگاه‌ها است و از ۱۶۲ مورد، ۲۹ واحد دانش بنیان است. همچنین در مجموع در کل استان ۱۱۶ شرکت دانش بنیان داریم که همانطور که ذکر شد ۲۹ واحد مستقر در پارک‌های علم و فناوری هستند.

واعظی با اشاره‌ای به پتانسیل بسیار بالای این شرکت‌ها گفت: در پارک علم و فناوری استان، شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که قادر به تولید قطعاتی هستند که جزو نایاب‌ترین قطعات کشور است و حتی برخی از آنها، قطعاتی تولید می‌کنند که تنها تعداد بسیار کمی از کشورهای پیشرفته قادر به تولید آن هستند.

وی پارک‌های علم و فناوری را واسطه‌ای بین صنعت و دانشگاه دانسته و گفت: این نهاد، محصول علمی را از دانشگاه گرفته و آن را در اختیار صنعت قرار می‌دهد و از سویی نیز از صاحبان ایده و فناوری حمایت صفر تا صد می‌کند.

هر فردی می‌تواند صاحب ایده فناورانه باشد

واعظی افزود: تمامی مردم می‌توانند ایده‌های خود را در سایت ثبت کنند حتی چند رو پیش، راننده تاکسی نزد همکاران اداره مراجعه کرده و ایده‌ای برای بهبود کارکرد موتور خودرو ارائه داده بود هر چند وی تحصیلات دانشگاهی نداشت اما توانسته بود ایده خوبی مطرح کند، ایده‌ای که می‌تواند توسط شرکت‌هایی به محصول تبدیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان ادامه داد: صاحبان ایده می‌توانند با ثبت نام در سایت از حمایت‌های صفر تا صد پارک علم و فناوری برای عملی کردن هدف خود بهره ببرند و تسهیلات خوبی برای آن دریافت کنند.

وی با اشاره‌ای به میزان درآمد و صادرات شرکت‌های فناور و دانش بنیان در ایران گفت: در سال ۹۷ میزان درآمد شرکت‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و میزان صادرات آنها نیز به ۲۵۰ میلیون دلار رسید که این امر به خوبی نشان از پتانسیل ویژه این شرکت‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 4628075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha