۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۲۸

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

زهکشی اراضی سبب افزایش ۲۵ درصد کشت برنج می شود

زهکشی اراضی سبب افزایش ۲۵ درصد کشت برنج می شود

ساری - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: زهکشی اراضی راندمان تولید برنج در شالیزارها را ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مراد اکبری سه شنبه شب در جلسه طرح جامع اصلاح ساختار زهکشی اراضی کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان‌های مازندران و گیلان دارای مساحتی بیشتر از کشور هلند است گفت: کشور هلند سال قبل ۸۰ میلیون یورو صادرات محصولات کشاورزی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور هلند خام فروشی محصولات صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: مازندران و گیلان دارای ظرفیت‌های زیادی است و باید به صادرات و فرآوری محصولات توجه کنند.

وی ادامه داد: به نظر من استان‌های شمالی بویژه مازندران و گیلان، در زیرپوشش سبز آن دارای محرومیت زیادی است و مردم آن ثروتمند نیستند.

اکبری یادآورشد: سرانه بهره برداری مزارع در استان هفت دهم هکتار است و این میزان نمی‌تواند تولید ثروت داشته باشد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور هند در قالب زنجیره قوی و منسجم با صنایع قوی برای کشاورز درآمدزایی می‌شود و باید در مازندران و گیلان در این زمینه برنامه ریزی کرد.

وی با این پرسش که چرا زهکشی مزارع به نتیجه نرسیده است عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که زهکشی اراضی تاکنون نتیجه و بازخوردی نداشته است و باید هرچه سریع‌تر مطالعات را جمع و تحلیل اقتصادی قوی با عدد و رقم داشته باشیم.

اکبری با عنوان اینکه در مازندران و گیلان با توجه به بارندگی فراوان می‌توانیم سالانه ۴۰۰ هزار تن کلزا کشت کنیم گفت: همچنین با زهکشی اراضی می‌توان ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید برنج را افزایش داد که دارای توجیه اقتصادی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خاک‌های مازندران به دلیل کشت برنج در تابستان و ماندابی بودن در فصل زمستان به مرور زمان دچار مشکل خواهد شد و ساختمان خاک دچار فرسایش می‌شود.

وی افزود: اگر پروژه زهکشی دارای مشاور قوی باشد یکی از ارزان‌ترین و بهترین پروژه‌های آب و خاک در بخش کشاورزی خواهد بود و اکنون در کشور حداقل استحصال آب زیرزمینی لیتری ۱,۳۰۰ تومان هزینه دارد از اینرو باید پروژه زهکشی مزارع را به سرانجام رسانیم.

کد خبر 4644717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha