۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷

این هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب؛

تاریخ و فلسفه علم و فضیلت نقادی عبید زاکانی بررسی می‌شود

تاریخ و فلسفه علم و فضیلت نقادی عبید زاکانی بررسی می‌شود

دو نشست «تاریخ و فلسفه علم» و «عبید زاکانی و فضیلت نقادی» این هفته در قالب نشست هفتگی و درس‌گفتاری درباره عبید زاکانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دو نشست نقد کتاب «تاریخ و فلسفه علم» و «عبید زاکانی و فضیلت نقادی» این‌هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شوند.

در نشست «تاریخ و فلسفه علم» که مربوط به کتاب تازه‌چاپی با همین نام می‌شود، مقالات رشدی راشد دانشمند فرانسوی که در این کتاب چاپ شده، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این کتاب با تلاش حسین معصومی همدانی و حسن امینی توسط نشر هرمس و پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران چاپ شده است.

رشدی راشد طی بیش از پنج دهه کار علمی خود، تصور مخاطبان را از تاریخ علم دوران اسلامی و نیز از تاریخ علم به طور کلی دگرگون کرده است. گستره کار او از دوران باستان تا قرن هفدهم میلادی و گاه پس از آن را دربرمی‌گیرد. بسیاری از پژوهش‌های راشد مستقیماً بر داوری ما درباره سرنوشت علم در تمدن اسلامی و نقش آن در جامعه اسلامی و از جمله ایران تاثیر می‌گذارد. بنابراین همه کسانی که به سرگذشت فکر در این جامعه و سرنوشت این تمدن می‌اندیشند، از توجه به آن ناگزیرند.

نشست نقد و بررسی کتاب مذکور در قالب نشست هفتگی شهر کتاب روز سه‌شنبه ۴ تیر با حضور حسین معصومی همدانی، امیراحسان کرباسی‌زاده، حسین شیخ‌رضایی، حنیف قلندری و حسن امینی همراه خواهد بود.

این برنامه روز سه‌شنبه ۴ تیر از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

بیستمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی هم با عنوان «عبید زاکانی و فضیلت نقادی» روز چهارشنبه ۵ تیر در این مرکز فرهنگی برگزار می‌شود.

در تاریخ هزارساله شعر فارسی، بسیار بوده‌اند شاعران مدّاحی که دفتر سخن را به غبار مدح آلوده‌اند و به سودای صله و پاداش، درّ لفظ دری را نثار فرومایگان کرده‌اند. امّا در میان شاعران ما چهره‌های درخشانی هم به چشم می‌خورند که قدر هنر خود را می‌شناخته‌اند و نقد را بر مدح ترجیح می‌داده‌اند و به جای سخنورِ مدّاح، هنرمندِ نقّاد بوده‌اند. کسانی که نقّادی را فضیلت می‌دانسته‌اند و خلاقیت هنری خود را به مثابه ابزار تیز و کارای نقد به کار برده‌اند. شاعرانی همچون ناصرخسرو، سنایی، سیف فرغانی، حافظ و… که محک و ترازوی شرایط روزگار خود بوده‌اند و شعر را ابزار نقد و سنجش زمانه خود کرده‌اند.

امّا بدونِ شک عبید زاکانی در صدر این گروه شاعران قرار دارد. او سیمای درخشان هنر نقّاد در میراثِ شعر فارسی است، که توانسته است تلخی نقد را به شیرینی طنز بیامیزد و آثاری خلق کند که معرّف ذهن بیدار و خلاقیّت بسیار اوست. نقّادی او زمینه‌های نقد دینی، نقد سیاسی، نقد اجتماعی و از همه مهم‌تر نقد اخلاقی را در بر می‌گیرد، که نشان‌دهنده وجه بسیار مهمی از جایگاه عبید و ارزش آثار اوست.

نشست بیستم از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی، با حضور محمدجواد اعتمادی همراه خواهد بود و وی در این برنامه، به ارزش و فضیلتِ نقّادی عبید خواهد پرداخت و نمونه‌هایی از آثارِ نقّادانه او را بررسی خواهد کرد.

این نشست هم روز چهارشنبه ۵ تیر از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 4647400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha