۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

مصائب پاسداران محیط زیست/۵۰ محیط بان سهم دو میلیون هکتار طبیعت

مصائب پاسداران محیط زیست/۵۰ محیط بان سهم دو میلیون هکتار طبیعت

بیرجند- ۱۵میلیون هکتار عرصه طبیعی خراسان جنوبی که دو میلیون هکتار آن عرصه های تحت مدیریت محیط زیست است،تنها ۵۰ محیط بان دارد که اکثریت آنها درگیر مشکلات استخدامی خود هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از یک جنبه که نگاه می‌کنیم شغلی زیبا است. زندگی کردن و کار در یک فضای آزاد و دیدن شگفتی‌های خلقت و زیبایی‌های آفرینش بی شک از جمله مؤلفه‌هایی است که روح هر انسانی را به آرامش می‌رساند.

اما این نکته‌ها همه واقعیت‌های شغل محیط بانی نیست، همان هم وطنی که هر بامداد و یا نیمه‌شب به یاد امام رئوف (ع) ضامن آهو لباس سربازی حفاظت از محیط زیست را به تن می‌کند تا جان یک هوبره، یوز و یا هر گونه دیگر را از خطر و آسیب نگه دارد.

خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی دارد که دو میلیون هکتار از این عرصه ها حفاظت شده، شکار ممنوع و پناهگاه های حیات وحش است و به لحاظ نیروی حفاظتی و محیط بانی در مضیقه است به طوری که در این عرصه تنها ۵۰ محیط بان مشغول حفاظت از زیست بوم استان هستند.

چندسالی است که در تقویم ایران روز میلاد امام هشتم به روز محیط‌بان نامگذاری شد و این روز بهانه‌ای برای نشستن پای صحبت آنانی شد که می‌خواهد ضامن حفاظت محیط زیست از گزند آسیب باشند.

محمدرضا رجبی، یکی از محیط‌بانان باسابقه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از سال ۸۴ وارد محیط زیست شده است، اظهار کرد: در ابتدای امر تجربه کافی نداشتم ولی به مرور عاشق محیط زیست شدم.

محیط بانی، سختی‌ها و شیرینی‌ها

وی بیان کرد: کار کردن در محیط طبیعی و زیستگاه‌های طبیعی به جای اتاق‌های کسل کننده یکی از زیبایی‌های کار محیط بانی است که در کمتر شغل و حرفه دیگری می‌توان آن را مشاهد کرد.

این محیط‌بان خراسان‌جنوبی ادامه داد: البته اینکه گاه در سرما و یخبندان شدید برای انجام تعهد و مسئولیتی که نسبت به حیات وحش پذیرفته‌ایم باید از ۱۰۰۰ -۱۵۰۰ متر بالا برویم نیز از جمله سختی‌های کار است.

رجبی افزود: یک محیط‌بان چون یک سرباز در حال خدمت همواره گوش به فرمان مسئول یگان مربوطه است تا هر گاه خطری زیست حیات وحش را تهدید می‌کند، مأموریت خود را در این زمینه انجام دهد.

محیط بانی ساعت کار معین ندارد

وی گفت: با توجه به همه این موارد می‌توان گفت کار محیط بانی تعداد ساعت و زمان مشخص و معینی ندارد و همواره یک محیط‌بان در حال آماده باش است.

این محیط‌بان متعهد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تجهیزات بسیاری برای محیط بانان تأمین شده است، اظهار کرد: تا زمانی که فرهنگ تعامل با محیط زیست و حیات وحش وجود نداشته باشد مشکلات محیط‌بانان کاهش نمی‌یابد.

رجبی بیان کرد: خاطرم هست روزی که جلیقه‌های ضدگلوله را در تهران تحویل گرفته و به بیرجند بر می گشتیم در مسیر راه برای استراحت توقف کردیم که در همان لحظه از رسانه ملی خبر توزیع این جلیقه‌ها پخش شد.

شکارچی متخلف می‌گفت به جای قلب به مغزشان می‌زنیم!

وی ادامه داد: نکته جلب این است که بلافاصله بعد از بیان خبر توزیع جلیقه‌ها یک نفر که گویا شکارچی غیرمجاز بود بیان کرد جلیقه هم استفاده کنند به جای قلب به مغزشان می‌زنیم!! و این جملات یعنی تا فرهنگ نباشد هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

رجبی یادآور شد: از طرف دیگر جلیقه‌های ضدگلوله محیط‌بانان هر چند از جلیقه‌های عزیزان نیروی انتظامی سبک تر است اما باز هم قدرت مانور محیط‌بان را کاهش داده و پوشیدن آن در هوای گرم تابستان مشکل است.

وی گفت: وجود ۲-۳ اسلحه شکاری در یک خانواده بدون اینکه نگرش مردم نسبت به حق حیات حیوانات و محیط زیست درست باشد بی شک آسیب‌زا است.

رضا محمدپور از دیگر محیط‌بانان خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: از سال ۸۷ و حدود ۱۱ سال است که وارد مجموعه محیط زیست و شغل محیط بانی شدم.

بیش از نگرانی بر جان دلواپس محیط زیست هستیم

وی با اشاره به اینکه تلخ‌ترین لحظه برای یک محیط‌بان لحظه برخورد او با یک شکارچی متخلف است، اظهار کرد: این تلخی نه از جهت ترس بر جان خویش بلکه به واسطه تهدیدی است که علیه طبیعت شده است.

مسعود مستقیم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز زمینه سختی‌ها و شیرینی‌های کار محیط بانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: هر چند، چند شب شیفت بودن بسیار سخت است اما ارزش کار کردن برای حفظ ذخایر ژنتیکی منطقه را دارد.

وی اظهار کرد: کار در طبیعت به معنای مشاهده جلوه‌های متعددی از قدرت خداوندی و شگفتی‌های طبیعت است، از دیدن آن کوکر (نام یک پرنده خاص) که حتی تا مرز در خطر بودن جانش از روی تخم‌هایش بلند نمی‌شد تا آن کبکی که بر اساس غریزه مادری نهایت تلاش را برای حفاظت از جوجه‌هایش می‌کرد.

امید به حل مشکلات محیط‌بانان در به‌کارگیری سلاح با تأیید نهایی یک قانون

با اشاره به شهادت و جانباز شدن بسیاری از محیط‌بانان در راستای حفظ محیط زیست، بیان کرد: هفته گذشته قانون حمایت قضایی از حقوق محیط بانان به تصویب رسید که در صورت تأیید نهایی توسط شورای‌نگهبان تا حد زیادی مشکلاتی که محیط‌بانان در راستای استفاده از سلاح داشتند را کاهش می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: تا قبل از این قانون محیط‌بان جز برای استفاده از جان خود نمی‌توانست از سلاح استفاده کند و چون در جدال محیط‌بان و شکارچی شاهدی وجود ندارد اثبات این موضوع در محاکم قضایی بسیار سخت است.

وی با اشاره به تحویل ۵۲ قلم تجهیزات حفاظتی به محیط‌بانان خراسان‌جنوبی بر اساس قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: در کنار همه این موارد نکته اساسی و مهم این است که روزی به نقطه‌ای برسیم که همه اعضای جامعه نسبت به حیات وحش و محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

بدون ارتقاء فرهنگ، اعمال جریمه شکارچی غیر مجاز را کم نمی‌کند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: باید به روزی برسیم که اعضای یک جامعه بدانند که همه مخلوقات خداوند و کوچک‌ترین موجود زنده نیز یک حریم و حق زیست در محیط بدون آسیب دارد.

در خراسان‌جنوبی با توجه به سرانه‌ها باید الان ۲۵۰ محیط بان فعال می‌داشتیم که محیط‌بانان فعلی یک پنجم این مقدار است مستقیم با اشاره به جریمه‌های اعمال شده برای شکار غیرقانونی گفت: به نظر می‌رسد باید ریشه‌ای بر این مسئله کار کنیم و بدانیم که اگر نگاه‌ها به موضوع محیط زیست درست نشود اعمال جریمه‌ها تعداد شکارچیان غیرقانونی را کم نخواهد کرد.

وی بیان کرد: در سال جاری دو نفر از محیط بانان خراسان جنوبی در روز محیط بان به عنوان محیط بان نمونه کشوری تجلیل می‌شوند.

فعالیت ۵۰ محیط‌بان در خراسان جنوبی

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کار حفاظت از محیط زیست را به وسیله ۱۵ پاسگاه محیط بانی فعال مدیریت می‌کنیم که در خط مقدم آن ۵۰ محیط‌بان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی با توجه به سرانه‌ها باید الان ۲۵۰ محیط بان فعال می‌داشتیم، اظهار کرد: محیط‌بانان فعلی یک پنجم این مقدار است که کسری را با کمک همکاران محیط بانی و همیاران و دوستاران محیط زیست جبران می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: از طرف دیگر ۵۰ درصد محیط‌بانان فعلی نیز از نظر وضعیت اقتصادی نیروی رسمی و پیمانی نیستند که این مسئله امکان رسیدگی به آنان را کاهش می‌دهد.

اکبری با اشاره به تصویب قانون حمایت قضایی از محیط بانان در مجلس گفت: با توجه به کم بودن تعداد محیط‌بانان، سختی کار آنان و مسئولیت‌های متعددی که دارند بیش از تغییر این قوانین تغییر نگاه به حیات وحش و محیط زیست زمینه ساز کاهش مشکلات و موجب حفظ ذخایر طبیعی خواهد بود.

خونی که برای حفاظت از محیط زیست ریخته شد

وی با اشاره به شهادت بیش از ۱۲۰ محیط‌بان در کشور اظهار کرد: خون این محیط‌بانان بیگناه جز برای حفظ محیط طبیعی و زیست و ذخایر طبیعی این کشور ریخته نشد و از طرف دیگر بیش از این میزان شکارچی جان خود را از دست دادند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: همه این موارد تأکید دارد چه برای حفظ جان محیط‌بانان عزیز و چه شکارچیانی که در هر حال هم وطن ما هستند باید بر فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش‌ها کار کرد.

آری آن روز که قرآن‌کریم فرمود که به نوح فرمان دادیم که از هر نوع حیوان یک جفت را در کشتی خود قرار بده تا بعد از طوفان، نسل هیچ حیوانی منقرض نشود، خواست به همگان در طول تاریخ بفهماند که برای خداوند متعال جان کوچک‌ترین موجود زنده در طبیعت هم حائز اهمیت است.

خوش به سعادت محیط بانان که در مسیر حفظ آیات و جلوه‌های قدرت الهی در طبیعت گام برمی‌دارند.

کد خبر 4661542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha