۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۹

روایت مجازی:

آیا ۸۰ درصد از محتوای فضای مجازی مستهجن است؟

آیا ۸۰ درصد از محتوای فضای مجازی مستهجن است؟

روز گذشته رییس صدا و سیما در اختتامیه جشنواره پویانمایی اعلام کرده که حدود ۸۰ درصد محتوای اینترنت دنیا مستهجن است و باید بتوانیم با تولید محتواهای خوب فرزندانمان را هدایت کنیم.

مجله مهر: «امروز ۸۰ درصد محتوای اینترنت دنیا مستهجن و کثیف است و ما باید بتوانیم با تولید محتواهای خوب فرزندان خودمان را نجات و هدایت کنیم و بتوانیم به خوبی سبک زندگی را برای آنها شکل دهیم.» این بخشی از صبحت‌های علی عسگری رئیس صدا و سیما است که در اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی است که مورد توجه قرار گرفته و اتفاقاً کاربران فضای مجازی نسبت به آن نظرات متفاوتی داشته‌اند. البته شاید اشتباه بسیاری از این کاربران را در بازتاب نه چندان درست صحبت‌های رئیس صدا و سیما دانست، بسیاری این‌طور نوشته‌اند که عسگری محتوای فضای مجازی را مستهجن دانسته، درصورتیکه جمله کامل او گویای این نکته است که او درباره محتوای کلی اینترنت صحبت می‌کند و روی صحبتش درباره کودکان است.

برخی‌ها می‌گویند معنای کلمه مستهجن از نظر رئیس صداوسیما با آنچه خیلی‌ها برداشت می‌کنند متفاوت است و احتمالاً منظورش محتوایی بوده که به درد کودکان نمی‌خورد و به آنها آسیب می‌زند. برخی دیگر نیز این آمار را بسیار اغراق آمیز و دور از واقعیت بیان می‌کنند.

کاربری با نام امیرحسین قلی زاده درباره این آمار رئیس صداوسیما می‌گوید: «این نوع آمارگیری بیشتر مبتی بر این فکت انجام می‌شود که می‌گویند حدود ۸۰٪ ارتباطات و اطلاعات موجود بر روی شبکه نت در دارک‌وب و دیپ‌وب وجود دارد و در دارک‌وب انواع خلاف‌هایی که باید دور از چشم پلیس باشند انجام می‌شود. با اینکه فکت تا حدودی درست است ولی نتیجه گیری ابتر است، چون عملاً دسترسی به این دو بخش و پیدا کردن درگاه‌های مورد نظر این مسئول کاری بسیار سخت و غیر ممکن هست و برای دسترسی به این محتوا باید پول خرج کرد.»

در میان اظهار نظرهای مختلف درباره کلمه مستهجن، برخی از کاربران از عملکرد صدا و سیما در پخش آگهی‌های پرتکرار بعضی محصولات خاص انتقاد کرده‌اند. تبلیغات پشت سر هم و شبانه روزی این کالاها در شبکه‌های مختلف تلویزیونی چندماهی است که صدای مخاطبان را در آورده است. کاربران با اشاره به اینکه این محتوا هم از جمله مطالب غیر مفید است، نسبت به حجم انبوه این کالاهای آسیب رسان انتقاد کردند.

سید وحید موسوی، خبرنگار و کارشناس رسانه نیز مدعی شده که صداوسیما در تبلیغ برخی از برندها همچون عالیس و فامیلا ذینفع است. این موضوع در صورت واقعیت، نشان می‌دهد رسانه ملی نیز بیشتر از اینکه به دنبال تولید محتوای نو و مناسب باشد، زیر پرچم شعار رونق تولید به کسب و کار خود مشغول است. گواه این ادعا می‌تواند عدم پخش آگهی شوهرمهناز برای کارت اهدا عضو بود؛ تبلیغی که خیلی زود در میان مردم شناخته شد اما به سرعت از شبکه‌های تلویزیونی کنار گذاشته شد چرا که منافع مالی در آن دخیل نبود اما تبلیغات دوغ و دلستر و روغن همچنان در کانال‌های مختلف ادامه دارد.

کد خبر 4664876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha