۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱:۳۱

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی :

فرهنگ، اولویتِ ملموسِ حوزه‌ اجرائیات نیست

فرهنگ، اولویتِ ملموسِ حوزه‌ اجرائیات نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه فرهنگ اولویت ملموس در حوزه اجرائیات ما نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین رضا عاملی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: سند مهندسی فرهنگ در سال ۹۳ به تصویب رسید و طی آن تشکیل ستادی به ریاست رئیس جمهور و در غیاب ایشان به ریاست معاون اول ضرورت و التزام پیدا کرد، اما در ۵ سال گذشته هیچ‌گونه جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است.

حجت الاسلام عاملی گفت: از ۲۲۴ برنامه‌ای که در سند مهندسی فرهنگی پیش بینی شده است حدود ۱۳۰ برنامه عملی گردیده است و اگر امروز شاهد آنیم که در رتبه علمی، جایگاه ۱۶ جهان را داریم، اگر المپیادهای کشور جز ۱۰ المپیاد نخست جهان محسوب می‌شود و اگر در حوزه نانو رتبه ۴ جهان به نام ایران است حاصل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

وی تصریح کرد: با این همه پیشرقت، اما در حوزه فرهنگی دارای نقایصی هستیم و، چون بنیان فرهنگ بر جامعه و مردم نهاده شده است اگر مردم همراه نباشند برنامه ریزی فرهنگی صورت نمی‌پذیرد لذا همراهی مردم، نیازمند توانمندسازی اجتماعی و آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی است و صدا و سیما و آموزش و پرورش می‌توانند در این حوزه کمک‌های بسیاری فراهم کنند.

سید سعیدرضا عاملی گفت: مسئولیت اجتماعی دارای فاکتورها و کدهایی است که اگر به درستی شناخته و فعال گردد در صورت تخلف یک پزشک، مراجعه کننده می‌تواند از او شکایت کند. متأسفانه امروز در جامعه مشاهده می‌شود که ماشین‌ها براحتی برای بانوان سطح شهر مزاحمت ایجاد می‌کنند و کسی با این موضوع و تخلف کاری ندارد آیا این مزاحمت باید رها شده باشد؟ این در حالیست که در کشورهای اروپایی برای مزاحمت‌های خیابانی از ۶ ماه تا ۳ سال زندان تعین شده است.

وی تصریح کرد: در سند مهندسی فرهنگی نیم نگاهی هم به حوزه هنر و مشخصاً سینما و موسیقی شده است و متأسفانه، گویی سینمای خانگی از بسیاری قوانین و مقررات مستثنی است و اینجا وظیفه ماست که در هر آنچه به مردم و فرهنگ سازی جامعه مربوط می‌شود نظارت داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش گفت: امروز هنر بیشترین تأثیر را بر جامعه دارد، چرا که امروز می‌توانیم با یک موسیقی، انگیزه اجتماعی را افزایش دهیم و در مقابل نیز می‌توانیم با یک موسیقی ولنگار پاپ، جامعه‌ای یلخی ایجاد کنیم و واقعاً محصول بسیاری از آثار هنری، تنهایی اجتماعی است.

کد خبر 4673845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha