۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۵

افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو/تامین نیاز توسط محققان

افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو/تامین نیاز توسط محققان

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید کاتالیست‌های اقتصادی با فناوری نانو شد که از کارایی بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه یکی از مواردی که با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید پیشرفت زیادی کرده، کاتالیست‌ها هستند؛ کاتالیست‌ها در بیشتر صنایع شیمیایی و در تمام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌عنوان یک ماده حیاتی برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شوند. با ورود فناوری نانو به این صنعت و تولید نانوکاتالیست‌ها تحولی عظیم در کارایی آن‌ها به‌وجود آمده است.

با توجه به اهمیت این محصول صنعتی، یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید کاتالیست‌های صنعتی با فناوری نانو شده است.

کاتالیست شیفت گاز آب دما پایین

یکی از کاتالیست‌های تولیدی این شرکت، کاتالیست شیفت گاز آب دما پایین است که درون راکتورهای شیفت گاز آب دما پایین جهت تبدیل مونوکسید کربن به هیدروژن مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول به صورت قرص‌های کوچک تولید شده و درون راکتورهای صنعتی بارگذاری و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دستیابی به ریزساختار نانو در این محصول سطح فعال بیشتر برای محصول و به دنبال آن اکتیویته بیشتری را به همراه خواهد داشت.

روش کلی سنتز شامل تزریق هم‌زمان محلول اسیدی (خوراک) حاوی یون‌های فلزی مس، روی و آلومینیوم از یک‌سو و محلول قلیایی تنظیم‌کننده pH (در اینجا کربنات سدیم) از طرف دیگر به طوری که pH در یک مقدار مطلوب در تمام طول تزریق (ترسیب) ثابت بماند است.

با توجه به تعداد واحدهای فعلی و برنامه آتی توسعه تولید آمونیاک در ایران (مجموعاً ۱۴ واحد) تولید کاتالیست واحد LTS حائز اهمیت فراوان است. از این رو لازم است تا نیازهای اساسی و استراتژیک این صنعت (کاتالیست) در داخل کشور تأمین و تولید شود.

میزان مصرف سالیانه کاتالیست شیفت دما پایین یا LTS در کشور ۳۵۰ تن در سال است و با احتساب قیمت خرید این کاتالیست از منابع خارجی که در حدود ۲۰ یورو به ازای هر کیلوگرم است، بومی‌سازی تولید این محصول می‌تواند علاوه بر افزودن دانش فنی تولید یک محصول استراتژیک صنعتی به توانمندی‌های کشور، سالیانه از ارزبری معادل ۷ میلیون یورو جلوگیری کند.

تولید اقتصادی این جاذب‌ها در داخل کشور علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه ارزی منجر به بومی‌سازی دانش فنی این نوع جاذب‌ها در زنجیره تولید متانول، تولید اوره و آمونیاک و صنایع فولاد به روش احیا مستقیم آهن خواهد شد.

کد خبر 4674567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha