۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰

راز موفقیت روزنامه «تایمز هند» چیست؟

راز موفقیت روزنامه «تایمز هند» چیست؟

روزنامه «تایمز هند» (times of india) از پرتیراژترین و البته پرمخاطب ترین روزنامه هندی است که 7 عامل از جمله فارغ بودن از جناح بندی های سیاسی داخل هند باعث شده است تا این نشریه موفق عمل کند.

به گزارس خبرگزاری مهر در جهت شناخت بیشتر جامعه و فرهنگ هند و تقویت و غنا بخشیدن به محیط شناسی یکی از مباحثی که جایگاه ویژه‌ای دارد، بحث مطبوعات و روزنامه‌های هند است. برای درک بیشتر قضیه باید نگاه اجمالی به جامعه هند داشت. هند کشوری متکثر از ملت و با مذاهب و فرهنگهای گوناگون و متنوع با جمعیت بسیار بالا است که اکثریت جمعیت آن دید سیاسی و اجتماعی کاملی ندارند و پیرو برنامه‌ها و سیاستهای احزاب ملی و منطقه‌ای است. ساختار جامعه و تنوع دیدگاهها باعث پیدایش احزاب و گروههای سیاسی و مذهبی گوناگونی شده که گاه از یک ایالت به ایالت دیگر تغییرات بنیادی و ریشه‌ای دارند. علیرغم این تنوع گسترده از ایده‌ها و افکار، بدنه عموم مردم هند تمایل چندانی به دخالت و یا حضور در عرصه سیاسی ندارند و تنها در دوران انتخابات است که تاثیر گذاری و جایگاه توده مردم مشخص می‌گردد. اکثر رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون و رادیو اکثر برنامه‌ها و زمان خود را به مسایل سرگرم کننده و جذاب اختصاص می‌دهند و به جز چند شبکه انگشت شمار یافته رسانه‌ای که بیان کننده دیدگاه و عملکرد احزاب گوناگون این سرزمین باشد.

در چنین شرایطی و در خلا رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشترین توجه و نگاه به مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری مبذول می‌گردد. روزنامه‌ها و مجلات به مکانی برای بیان و ارایه نظریات، دیدگاهها و انتقادات تبدیل می‌شوند. لذا اگر تمایل و خواستی برای شناسایی اجتماعی و یا سیاسی هند باشد، هیچ گریزی از بررسی مطبوعات نیست و شاید بتوان گفت مستدل ترین و منطقی ترین مکان برای این شناخت نیز همین مطبوعات هستند که به عرصه‌ای خاص برای طبقه روشنفکر جامعه بدل گشته است.

در این بخش به یکی از پرتیراژترین روزنامه های دنیا و شبه قاره هند موسوم به «تایمز آف ایندیا» ( The Times of India) می پردازیم:

پرفروشترین روزنامه هند و کل جهان است. مالکیت این روزنامه در دست گروه تایمز (تایمز لندن) است. در سال ۱۸۳۸ میلاد تأسیس گردید.

سایر روزنامه‌ها و مجلاتی که گروه تایمز مالکیت آن را برعهده دارد عبارتند از:

The Economic times, Navbharat times, Maharashtra Times, Mumbai Mirror, Radio Mirchi, Planet M, Zoom, Times Now, Femina, Filmfare, Times Jobs, Simply Marry and Magic Bricks.

روزنامه تایمزآف ایندیا پرتیراژترین روزنامه انگلیسی زبان است به صورتی که طبق آمار ماههای اکتبر و دسامبر ۲۰۱۸ به تنهایی بیش از مجموع ۴ روزنامه پر تیراژ پس از خود فروش داشته است. این روزنامه هر ساله شاهد رشد میزان خوانندگان است به صورتی که در سال ۲۰۱۸ (۱۴۹۰۰۰) نفر افزایش خواننده داشته است.

فقط در شهر مومبای ۱۵۹۶۰۰۰ خواننده دارد و رشدی معادل ۰۰۰/۵۰ را در سال نشان می‌دهد. رشد این روزنامه به تنهایی از مجموع روزنامه دوم و سوم بیشتر بوده و در سطح کشور این روزنامه به تنهایی بیش از مجموع پنج روزنامه پس از خود خواننده دارد.

در شهر مومبای روزنامه Mumbai Mirror که روزنامه دوم TOI است و برای جوانان منتشر می‌شود. آمار صادر شده توسط خود روزنامه رشد خوانندگان را در تمامی نقاط هند نشان می‌دهد.

سازمان آمار هند بر اساس تحقیقی که از رسانه‌ها و رادیو تلویزیون انجام داده و با آمارگیری از خوانندگان و اصحاب مطبوعات صورت پذیرفته، میزان خوانندگان روزنامه TOI را ۷۶۱۶۰۰۰ در کل هند اعلام کرده است.

گروه Times of India

بزرگترین گروه گردانندگان مطبوعات در هند (گروه TOI) از سال ۱۹۳۸ اقدام به چاپ و نشر روزنامه و مجله نمودند. این گروه امتیاز چاپ روزنامه‌هایی نظیر The Times of India، The economic times، Navbharat Times، Syndha Times، Mumbai Mirror، Bangalore Mirror، Maharashtra Times را دارد. این گروه همچنین در اینترنت نیز فعال است تارنمای (www.indiatimes.com) و در رادیو (Radio Mirchi) تلویزیون (Zoom Times Now)، و سایر فعالیت‌های تلویزیونی نظیر Times Music سیستم جهانی مطبوعات و رسانه‌ها که امتیاز جمله‌های Femina، Filmfare را دارد. ارتباط تنگاتنگ کاری و اطلاعاتی بین گروه Times (Times Group) و شبکه BBC برقرار است.

گردانندگان روزنامه TOI و سایر رسانه‌های وابسته (Times syndication service) سندیکای خدمات تایمز (TSS) تجارت گسترده مطبوعات چاپی و شبکه‌ای را بر عهده دارد. محصولات ارایه شده توسط این گروه که شامل (متن، تصویر، کارتون، تصاویر متحرک، صدا، تصویر و میکروفیلم) است به طور خاص و با برنامه ریزی در چهارچوب سیاستهای گروه اختصاصی برای گروه تایمز ( Times Group) تهیه می‌گردد.

گروه TSS با ارائه نشریات، تارنماها، کتابخانه‌ها و تحقیقات به خوانندگان خود سعی دارد تا بازخورد و پاسخ آنان را بسنجند و با بررسی دایمی اطلاعات ارائه شده از خوانندگان که در قالب شکلهای مختلف از همکاری ازقبیل نظر خواهی، چاپ مطالب آنان و… صورت می‌گیرد به طور مداوم عملکرد و تاثیرگذاری خود را مورد سنجش قرار دهد.

امتیازات گروه TOI

دسترسی به منابع مهم و اصلی از اطلاعات (نظیر ارتباط مستقیم با دولتمردان و شبکه بزرگ خبرنگاران نمایندگان):

سعی در پوشش اخبار درست فارغ از جناح بندیها و سیاستهای حزبی

اطلاعات به روز کامل از مسایل تجاری و اقتصادی

پوشش وسیع اخبار علمی و تکنولوژیک

پرداختن به مسأله فرهنگ و ورزش

پوشش تصویری اخبار مربوط به (سیاست، ورزش و بالیوود) علاوه بر پوشش مطبوعاتی آنان از دهه ۱۹۰۰

آرشیو وسیع از اخبار حتی، عکس و میکروفیلم که از سال ۱۸۳۸ جمع آوری گردیده‌اند.

این گروه سیستم عظیم نظر سنجی و جمع آوری اطلاعات از خوانندگان و مراجعه کنندگان به تار نما دارد که از دو طریق کار می‌کند.

۱. همکاری و اظهار نظر داوطلبانه خوانندگان و صاحبنظران

۲. سوالات و نظرخواهی که از خوانندگان انجام می‌شود و اطلاعات و پاسخ‌های بدست آمده از آنان به سیاستگزاری کل نقش مهمی بر عهده دارد.

روزنامه TOI و روزنامه‌های و مجله‌های جانبی بر اساس روزنامه Times انگلستان طراحی و بنیانگذاری گردیده است. اکنون نیز Times Group که این روزنامه را اداره می‌کند، همکار بسیار نزدیک روزنامه تایمز انگلستان است و حتی برخی از اعضای تحریریه مشترک هستند. لذا به شدت تحت تاثیر سلف انگلیسی خود است. به صورتی که در پاره‌ای از زمانها عملاً به کپی هندی این روزنامه تبدیل می‌گردد. همزمان روزنامه TOI همکاری بسیار نزدیکی از جهت خبری و اطلاع رسانی با شبکه BBC دارد و منبع اصلی خبری برای این روزنامه شبکه و تارنمای BBC است. بنابر این باتوجه به ارتباط با این دو مرکز در کشور انگلستان ماهیت و نوع خبررسانی به طور وضوح تحت تاثیر و برگرفته از آنها است.

هر چند که روزنامه TOI سعی خود را در جهت پوشش درست و بی طرفانه اخبار دارد و منبع اصلی مراجعه و خبر رسانی در کشور هند است، منتها ردپای تاثیر خبر گزاریهای غربی و انگلستان در نوع انتخاب و پوشش اخبار مشهود است.

این روزنامه مستقیماً از طرف دولت نظارت و حمایت می‌گردد و مخصوصاً ارتباط مستقیم با حزب حاکم دارد. بودجه این روزنامه و سیستم وابسته از طریق فروش روزنامه، تارنماها و سایر مجلات و شبکه‌های تلویزیونی تامین می‌گردد و از نفوذ و قدرت زیادی در هند بر خوردار است.

کد خبر 4677000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha