۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۷

سازمان ملل اعلام کرد؛

برنامه ریزی جدید برای بازگشت مسلمانان به میانمار درجریان است

برنامه ریزی جدید برای بازگشت مسلمانان به میانمار درجریان است

آژانس پناهندگان سازمان ملل از انجام رایزنی میان میانمار و بنگلادش برای مهیا کردن شرایط بازگشت مسلمانان روهینگیایی به زادگاه‎شان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل تلاش های جدید برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار در جریان است و مقامات بنگلادشی در حال رایزنی با همتایان میانماری خود در این رابطه هستند. 

در سال ۲۰۱۷ و پس از حمله ارتش و بودائیان میانمار به مسلمانان روهینگیا، بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها آواره و روانه بنگلادش شدند. 

چند ماه قبل نیز توافقی میان میانمار و سازمان ملل برای بازگشت مسلمانان روهینیگا انجام شده بود اما آماده نشدن شرایط از سوی میانمار و همچنین احتمال سرکوب مجدد آنان از سوی بودائیان و ارتش موجب شد تا آن توافق اولیه اجرایی نشود. 

اکنون در تلاش های جدید برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیا، ۲۲ هزار نفر برای بازگشت داوطلبانه ثبت نام کرده اند و بنگلادش خواستار اضافه شدن نام سه هزار و ۴۵۰ نفر دیگر به لیستی است که در این خصوص آماده شده است.

گفتنی است ارتش میانمار در ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ حملات خود به منطقه راخین را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود ۳۵۰ روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد. 

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به ۷۲۵ هزار نفر که ۶۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند، رسیده است. 

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان ایالت غربی راخین در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می کنند.

کد خبر 4694696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha