۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰

بنر پلاستیکی جای لوگوی سنتی سازمان میراث فرهنگی نشست

بنر پلاستیکی جای لوگوی سنتی سازمان میراث فرهنگی نشست

لوگوی سنتی سازمان میراث فرهنگی که زمانی با دست خط استاد احصایی روی بنای ثبت ملی شده ارگ آزادی قرار گرفته بود، اکنون به بنر پلاستیکی وزارت میراث فرهنگی تغییر پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از زمانی که قرار شد تا ساختار سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه تبدیل شود، می بایست تغییرات بسیاری در بخش های آن رخ دهد از تغییر لوگو و آرم و نشان ها تا ساختار درونی این وزارت جدید التاسیس. 

اولین اقدام تغییر لوگو و سربرگ ها بود. لوگوی مهم این سازمان با رنگی همخوان با بنای آجری ارگ آزادی را استاد احصایی خوشنویس نوشته بود.  وقتی که صنایع دستی و گردشگری به عنوان «سازمان میراث فرهنگی» اضافه نشده بود، این سازمان از لوگویی که محمد احصایی در سال ۱۳۶۴ طراحی کرده بود، استفاده می‌کرد. پس از تغییر نام این سازمان به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» لوگوی جدیدی طراحی و جایگزین لوگوی قبلی شد. 

 پس از تایید وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی بار دیگر می بایست این تغییر لوگو اتفاق می افتاد. تا اینکه در  دی ماه سال گذشته و در مراسم رونمایی از جدیدترین کتاب اسلامی ندوشن درخواست خوشنویسی لوگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توسط استاد غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی معاصر ایران از سوی محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این سازمان مطرح شد و مورد استقبال استاد امیرخانی قرار گرفت. 

در همین جلسه مجتبی سبزه استاد برجسته انجمن خوشنویسان ایران نیز در خصوص ضرورت انجام این کار گفت: آرم هر سازمان یا شرکتی ویترین معرفی آن سازمان است و سازمان میراث فرهنگی ایران که آثار هنری فاخر ایرانی را در موزه های خود جای داده ضرورت دارد برترین خوشنویس معاصر، آرم این سازمان را بازطراحی کند.     
طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه این مراسم گفت: بسیار خوشنودیم که استاد امیرخانی پذیرفته اند خوشنویسی لوگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را انجام دهند که اصل آن را در موزه قرار خواهیم داد.

این روزها در  زمان تغییرات بیرونی این سازمان به وزارت خانه، روز گذشته، پس از نشست خبری معاون گردشگری بسیاری از خبرنگاران با تغییر اساسی در لوگو مواجه شدند لوگوی قبلی این سازمان با بنر پلاستیکی پوشانده شده تا نام وزارتخانه بر کالبد این بنا نقش ببندد. وجود داربست ها نیز برای زدن این بنر نشان از تغییر موقت این بنر می دهد اما آنچه به نظر می رسد یک بدسلیقگی در پنهان کردن موقتی اثر خوشنویسی بنای میراثی ارگ آزادی است.

شاید بدسلیقگی و تعجیل در تغییر لوگو ، سرآغازی نگران کننده برای اتفاقات و تغییرات بعدی وزارت میراث فرهنگی قلمداد می شد چون  انتشار تصاویر مربوط به این لوگوی پلاستیکی واکنش های متفاوتی را در فضای مجازی در پی داشت مدیر گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان نوشت: نشانه ای که توسط یکی از شاخص ترین هنرمندن معاصر طراحی و به شیوه کاشی و لعاب سنتی اجرا شده و بخشی از هویت این نهاد بود ، توسط بنر پلاستیکی یعنی نازلترین ابزار اطلاع رسانی دولتی در ایران پوشانده شد. نهادی که بناست حافظ هویت ما باشد چنین بی هویت شده است. »

کد خبر 4728358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha