۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰

ایمن‌سازی نقاط پرتگاهی با دیوار

مصائب چالوس پرتردد و خطرپذیر/چهارمین جاده گردشگری دیوارچینی شد

مصائب چالوس پرتردد و خطرپذیر/چهارمین جاده گردشگری دیوارچینی شد

کرج- چالوس را همواره به‌عنوان یکی از پرترددترین و خطرپذیرترین جاده‌های گردشگری ایران می‌شناسند تا بعد از ناکامی گاردریل‌ها مقابل خطر، حالا مسئولان دست به دامن دیوارچینی در نقاط پرتگاهی شوند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - ساره نوری: جاده چالوس که قدیمی‌ترها آن را به‌واسطه گردنه‌های سخت و خطرناکش «هزار چم» می‌نامند، یکی از محورهای توریستی و پر تردد کشور است که در حوزه استحفاظی استان البرز و مازندران واقع شده است.

طبق اعلام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تابستان امسال ۱۶۵ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان البرز به ثبت رسیده است که بخش قابل توجهی از آن مختص به محور توریستی و کوهستانی کرج - چالوس بوده است.

جاده چالوس نه یک مسیر برای رسیدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگری برای مسافران است، جاذبه‌ای که در هزار پیچ خود مشکلاتی گسترده را برای اهالی رقم‌زده است، زیبایی‌های این جاده در قاب چشمان مسافران نقش می‌بندد، اما همین زیبایی‌ها برای اهالی در پس مشکلاتی ازجمله یک‌طرفه شدن گم می‌شود.‌

جاده چالوس که یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی برای رسیدن به شمال کشور است از آن‌جهت بیشتر موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد که جاذبه و مقصد گردشگری است، این جاده که در کارنامه‌اش عنوان چهارمین جاده گردشگری جهان ثبت‌شده این روزها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و آرام‌آرام به سمت خروج از لیست جاده‌های برتر دنیا می‌رود.

اما زیرساخت‌های این جاده پاسخگوی تردد فعلی نیست، در روزهای تعطیل و ایام سفر، ترافیک سنگین و ساعت‌ها معطل شدن سهم مسافران عبوری از این جاده آزار دهنده است.

در ادامه باید گفت؛ هر ساله بخش قابل توجهی از اعتبارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به بحث ایمن سازی محور کرج - چالوس اختصاص می‌یابد به ویژه با شروع فصل سرما شاهد اجرای عملیات‌های ایمنی در بسیاری از محدوده‌های پر تردد و حادثه خیز جاده هستیم.

آخرین وضعیت عملیات‌های ایمنی به ویژه عملیات دیوارچینی در جاده کوهستانی و برفگیر کرج - چالوس را در گفت‌وگو با مجتبی حاجیان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز پیگیری کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

وی ضمن تعریف عملیات دیوارچینی که در حاشیه جاده‌ها اجرا می‌شود، اظهار کرد: دیوارچینی به منظور جلوگیری از مواردی مانند ریزش سنگ، آب شستگی جاده در اثر ورود آب رودخانه، ورود خاک و گل و لای ناشی از بارندگی‌ها در جاده و همچنین جلوگیری از سقوط خودروهای منحرف شده از جاده به درون نقاط پرتگاهی اجرایی می‌شود.

دیوارچینی عمودی در حاشیه محورهای کوهستانی از جمله جاده کرج - چالوس و در محدوده‌هایی که رودخانه نزدیک به جاده است، اجرا می‌شود وی در خصوص انواع پروژه‌های دیوارچینی، گفت: دیوارچینی عمودی در حاشیه محورهای کوهستانی از جمله جاده کرج - چالوس و در محدوده‌هایی که رودخانه نزدیک به جاده است، اجرا می‌شود، چون بارش زیاد باعث افزایش دبی آب رودخانه شده و جاده دچار آب شستگی می‌شود، ارتفاع این نوع دیواره‌ها از چهار تا شش متر متغیر است.

به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز دیوارچینی عمودی دو نوع سنگی و بتنی است، در دیوارچینی سنگی از سنگ مالون به ارتفاع ۸۰ سانتی متر و عرض ۸۰ تا ۵۰ سانتی متر استفاده می‌شود. این نوع دیوار در نقاط پرتگاهی محورهای کوهستانی مانند جاده کرج - چالوس ایجاد می‌شود، دیوارهای سنگی گاهی به صورت ترکیبی از سنگ لاشه و مالون است و در نقاطی احداث می‌شود که احتمال ریزش خاک وجود دارد.

وی همچنین اضافه کرد: دیوارچینی بتنی بسته به ارتفاع نقطه‌ای که در آنجا ایجاد می‌شود دو نوع مسلح و غیرمسلح است، این نوع دیوارها از نظر زمان ماندگاری، عمر و دوامی دو برابری نسبت به دیوارهای سنگی دارند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز با تاکید بر اینکه اگر ارتفاع دیوار بتنی انجام شده زیاد باشد، از آرماتور نیز استفاده می‌شود، گفت: این نوع دیوارچینی در نقاطی از محور که ریزش سنگین وجود دارد و یا نقاطی مانند محدوده درده در محور کرج - چالوس که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، ایجاد می‌شود.

حاجیان افزود: در کنار اجرای پروژه‌های دیوارچینی عمودی باید به احداث گالری‌ها که دارای پوشش سقف هستند نیز اشاره کنیم، در نقاطی که احتمال سقوط سنگ و ریزش بهمن وجود دارد این گالری‌ها نصب می‌شود.

برخی دیواره‌ها نیز با هدف جلوگیری از سقوط خودرو به نقاط پرتگاهی محور کرج - چالوس در حال اجرا است وی در بخش دیگری به پروژه‌های دیوارچینی که امسال در محور کرج - چالوس اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: در کیلومتر ۱۲ محور و تقاطع «نوجان» دیواره‌های ترکیبی (بتن مسلح و سنگ) با هدف جلوگیری از ریزش سنگ ایجاد می‌شود، این عملیات با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان انجام می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز گفت: دیوار بتنی دیگری نیز در محدوده «دَرده» برای مقابله با آب شستگی در حال ساخت است که اعتبار دو میلیارد تومانی برای آن منظور شده است.

حاجیان با اشاره به اینکه برخی دیواره‌ها نیز با هدف جلوگیری از سقوط خودروها به نقاط دره‌ای و پرتگاهی محور کرج - چالوس در حال اجرا است، گفت: این دیواره‌ها حدفاصل تونل کندوان تا سه راهی دیزین احداث می‌شود و برای اجرای آن اعتبار سه میلیارد تومانی تعریف شده است.

اعتبار تملک و دارایی راهداری کرج ۸۰۰ میلیون تومان است

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از ریزش سنگ علاوه بر احداث دیوارهای سنگی و بتنی و گالری‌ها، توری در سقف تونل‌ها نصب می‌شود، در سقف تونل امیرکبیر با صرف هفت میلیارد تومان توری نصب شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در خصوص اعتبارات استانی منظور شده برای انجام پروژه‌های راهداری شهرستان کرج در سال جاری، گفت: امسال کل اعتبار تملک و دارایی راهداری شهرستان کرج بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان است که این اعتبار حتی برای خرید نمکی که قرار است در روزهای برفی سال در سطح محورهای کوهستانی شهرستان از جمله محور کرج - چالوس پاشیده شود، کافی نیست.

حاجیان ادامه داد: در سال جاری تمامی کارها و عملیات راهداری را با تکیه بر اعتبارات سازمان راهداری پیش برده ایم؛ در حالی که اگر اعتبارات استانی بیشتری در اختیار داشتیم به یقین اقدامات اجرایی را با سرعت بالاتری دنبال می‌کردیم.

وی در خصوص اهمیت نصب گاردریل ها در محورهای کوهستانی مانند کرج- چالوس نیز گفت: گاردریل ها با هدف جلوگیری از سقوط خودروها به دره و نقاط پرتگاهی نصب می‌شود؛ زیرا بعضی مواقع شاهد انحراف خودرو از مسیر جاده هستیم که اگر گاردریل ها نباشد خودرو به درون دره سقوط می‌کند.

نصب نیوجرسی به جای گاردریل

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به اینکه در بسیاری از حوادث جاده‌ای به ویژه در محور کرج - چالوس خودروها با گاردریل ها برخورد کرده و موجب تصادفی شدن آنها می‌شوند، تاکید کرد: دلیل اصلی برخورد خودروها با گاردریل ها انحراف از مسیر است که در نتیجه مواردی از جمله خواب آلودگی راننده، سبقت و یا سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد.

حاجیان در خصوص تعمیر گاردریل های تصادفی در محور کرج – چالوس، بیان کرد: طول محور کرج - چالوس در حوزه استحفاظی البرز ۷۵ کیلومتر است که در حدود ۲۰ کیلومتر از آن گاردریل نصب شده است. این گاردریل ها به طور پیوسته بازدیده شده و حفظ و نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: سالیانه بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری از گاردریل ها در محور کرج - چالوس هزینه می‌کنیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز تاکید کرد: در حال حاضر این سیاست را دنبال می‌کنیم که به جای گاردریل از نصب نیوجرسی و یا دیوار بتنی در نقاط پرتگاهی و خطرآفرین محور کرج - چالوس استفاده کنیم، امیدواریم طی پنج سال آینده بتوانیم این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

حاجیان همچنین گفت: گاردریل ها بعد از چند بار برخورد خودروها و تصادفی شدن دیگر آن کارایی لازم را ندارند اما نیوجرسی و دیواره تخریب کمتری دارند، از طرفی هزینه تعمیر و نگهداری این موارد به مراتب کمتر از گاردریل است.

وی با اشاره به اینکه امسال در محور کرج - چالوس ۴۰۰ عدد نیوجرسی شش متری را جایگزین گاردریل ها کرده ایم، افزود: در نقاطی از محور که انحراف از مسیر و خروج خودروها از جاده بیشتر بوده این تعویض‌ها صورت گرفته است.‌

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در خصوص هزینه کرد برای یک عدد نیوجرسی شش متری، گفت: این هزینه کرد که مشتمل بر خرید و حمل یک عدد نیوجرسی است برابر دو میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود.

مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به انجام پروژه‌های راهداری در محور کرج - کندوان، از اجرای دیوار سنگی به ارتفاع پنج تا ۹ متر در دو نقطه ریزشی با سابقه ریزش سنگ از شیب کوه با اعتبار بالغ بر چهار میلیارد تومان خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای دیوار بتنی به ارتفاع حدود شش متر در محدوده «درده»، گفت: این پروژه به دلیل آب شستگی جاده در فروردین ماه آنهم به دلیل طغیان رودخانه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز به اجرای دیوار در نقاط پرتگاهی حد فاصل تونل «کندوان» تا «سه راهی دیزین» اشاره کرد و گفت: این مهم به منظور ارتقای ایمنی و جلوگیری از سقوط به دره با اعتبار سه میلیارد تومان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ایمن‌سازی سقف تونل امیرکبیر با اجرا و نصب توری به منظور جلوگیری از ریزش سقف تونل به طول ۷۰۰ متر با هزینه هفت میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز گفت: عملیات راهداری شامل خاکبرداری، ریزش‌برداری، شانه‌سازی، نصب تابلو و علائم، رنگ‌آمیزی و شستشوی علائم، پاک‌سازی محور، لق‌گیری، تنقیه پل‌ها، لکه‌گیری، تعمیر و نگهداری روشنای و تهویه تونل‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

جهانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های اعلام شده از محل اعتبارات سازمان راهداری کشور است، گفت: اعتبار استانی تخصیص داده شده برای راهداری شهرستان کرج، حدود ۸۰۰ میلیون تومان است.

بنابراین گزارش، جاده چالوس به‌عنوان یک محور مهم مواصلاتی که پایتخت را به استان‌های شمالی متصل می‌کند نیازمند توجه بیش‌ازپیش متولیان است. مسافران جاده چشم‌انتظار مسئولانی هستند که با ارائه راه‌حل‌های مناسب به مشکلات این جاده پایان دهند.

کد خبر 4732777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha