۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۸:۳۴

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

نقش گردشگری درابعاد اقتصادی، سیاسی وامنیتی کشور اجتناب ناپذیر است

نقش گردشگری درابعاد اقتصادی، سیاسی وامنیتی کشور اجتناب ناپذیر است

سنندج - معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نقش و جایگاه صنعت گردشگری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور اجتناب ناپذیر است.

ولی تیموری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهر ماه از سوی سازمان جهانی گردشگری بعنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است، اظهار داشت: برابر پیگیری هایی که در طول سال گذشته در راستای ثبت روز گردشگری در فهرست رویدادها در تقویم جمهوری اسلامی ایران داشتیم با موافقت شورای فرهنگ عمومی کشور روز گردشگری بلافاصله بعد از تایید نهایی شورای عالی انقلابی فرهنگی در تقویم بین المللی درج می شود.

وی با توجه به شعار امسال گردشگری در سطح جهانی که گردشگری و اشتغال آینده ای بهتر برای همه بوده، افزود: این شعار بیانگر اهمیت و نقش گردشگری در ایجاد اشتغال و پرداختن به ابعاد اقتصادی گردشگری است که در چند سال اخیر اهمیت اقتصادی گردشگری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه باید تمرکز ویژه ای روی آموزش، مهارت و اشتغال داشت، ادامه داد: در کنار آموزش و مهارت یکی دیگر از المان های توسعه گردشگری، بحث توسعه پایدار است و در ادامه شعار سال گذشته بحث تحولات دیجیتالی نیز مورد تاکید صنعت گردشگری در سطح جهان است.

تیموری یادآور شد: کردستان در یک نقطه بسیار زیبا و در یک گستره جغرافیای ویژه از کشور قرار دارد که از نظر آب و هوا، تنوع فرهنگی، موسیقی، غذا و پوشاک ویژگی های منحصر به فردی دارد و همینطور به واسطه هم مرزی با کشور عراق و اقلیم کردستان همواره بعنوان یکی از مسیرهای گردشگری داخلی و بین المللی بوده است.

وی با امید به اینکه این منطقه بتواند بیش از پیش خود را به عنوان یک مقصد گردشگری نمایان سازد، بیان کرد: امسال در برنامه های جمهوری اسلامی ایران و معاونت گردشگری وزارت گردشگری سه استان به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفته اند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هر کدام از این سه استان با توجه به موضوع و ظرفیت های خاصی به عنوان پایلوت برای توسعه صنعت گردشگری انمتخاب شده اند، گفت: از این منظر برنامه ریزی هایی خوبی برای توسعه طبیعت گردی و گردشگری روستایی استان کردستان صورت گرفته است.

تیموری با اشاره به اینکه امسال استان کردستان از دو حیث ایجاد مسیر شمال غرب و جزو سه استان پایلوت مورد توجه حوزه گردشگری قرار گرفته است، اظهار داشت: با اطلاع رسانی بیشتر و با همکاری مضاعف دانشگاه ها و صنعت اندک تردیدهای که وجود دارند را برداشته و استان را معرفی کرده تا این استان به تنهایی میلیون ها نفر گردشگر را در خود جای دهد.

کردستان دارای ظرفیت مناسبی برای تبدیل به مقصد و مسیر گردشگری است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان گردشگری در حال پیگیری ایجاد یک مسیر گردشگری مشتمل بر ۹ استان شمال غربی است، افزود: در پی برگزاری نشست های انجام گرفته ارتباط های خوبی بین استان های شمال غرب شکل گرفته تا این ۹ استان به یک مسیر گردشگری بین المللی تبدیل شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در طول سالیان گذشته تنها یک مسیر بین المللی گردشگری داشتیم که از بعد بین المللی شکل رسمی نداشته و در بعد داخلی نیز تمرکز روی چند استان بوده و و توزیع مناسبی از نظر جغرافیایی و زمانی نداشته است.

تیموری یادآور شد: در بحث تنوع بخشی به مسیرها یا تعریف مسیرهای گردشگری جدید محور شمال غرب کشور از نظر ظرفیت های موجود امکان تبدیل شدن به یک مقصد و مسیر گردشگری را در مدت کوتاه دارد چرا که در این مسیر تنوع جغرافیایی و تنوع فرهنگی (کرد، ترک، لر، عرب) خوبی وجود دارد که هر کدام از این اقوام جذابیت های بسیار متنوعی در خوراک، لباس، موسیقی، فرهنگ و غیره دارند.

وی با بیان اینکه در مسیر شمال غرب با پنج کشور هم مرز هستیم، بیان کرد: بخش عمده گردشگرانی که وارد کشور می شوند از این منطقه عبور کرده تا به مقاصد دیگری سفر کنند که امید است ما با برنامه ریزی های انجام شده برای این مسافران در منطقه ایجاد ماندگاری کنیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه پنج اثر جهانی در منطقه شمال غرب کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، گفت: منطقه زیبای اورامانات هم در نوبت ثبت جهانی قرار گرفته و به زودی به این آثار اضافه خواهد شد.

باید بپذیریم که گردشگری یک علم است

تیموری در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از فضا در جهت پیشبرد اهداف توسعه گردشگری را از اهداف توسعه گردشگری دانست و اظهار داشت: در سطح عام جامعه و حتی در سطح نخبگان، سواد گردشگری در سطح پایینی قرار دارد و نیازمند برنامه های بیشتری هستیم تا این علم جایگاه خودش را پیدا کند.

وی افزود: باید بپذیریم که گردشگری امروزه بعنوان یک علم و حرفه نیازمند توجه ویژه ای است و شاید صرف نگاه سنتی و تجاری به این موضوع جوابگوی نیازهای صنعت گردشگری کشور نباشد و این علم این نگرانی را به دنبالش دارد که صرفا سمت تئوری بیس پیش نرود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: هر چقدر ما بتوانیم ارتباط بین همکاران دانشگاهی را با صنعت نزدیکتر کنیم به نتیجه مطلوب تری در جهت پیشبرد توسعه گردشگری دست خواهیم یافت.

آموزش و مهارت منجر به اشتغال پایدار می شود

تیموری در ادامه سخنان خود یادآور شد: در توضیحاتی که شورای اجرایی و مشاوران سازمان جهانی گردشگری در نشست اخیر خود داشتند در رویکرد استفاده از اموزش و مهارت برای رسیدن به اشتغال پایدار این بوده که هر چقدر آموزش با مهارت همراه و توام شود، اشتغال پایدارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نگرانی ما این است که با آموزش تئوری، مبانی و نظری از صنعت دور بمانیم، بیان کرد: در دنیا روند به این سمت خواهد رفت که انتخاب بر مبنای این است که فرد هم دانش تئوری و هم تجربه کاری در آن حوزه را داشته باشد و این رویکرد در تمام مقاطع آموزش گردشگری در حال رشد است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید به این مسئله که باید این اختلاف ها و تفاوت هایی که در جامعه دانشگاهی و صنعت مشهود است به حداقل برسانیم، گقت: در قالب نظام جامع گردشگری که در دست تدوین نهایی است و فازهایی که برای آن کار پیش بینی کردیم بخشی برای این موضوع است که تا آنجایی که بتوانیم سرفصل هایی که آموزش داده می شود به صنعت نزدیک باشد و آمادگی در صنعت برای اینکه پذیرای نگاه علمی باشد را باید بالا ببریم و در هر صورت مراکز علمی و دانشگاهی ما چه در کسوت هیات علمی و چه در کسوت دانشجویی که همکاران آینده ما خواهند بود بیش از پیش این نیاز احساس می شود که بتوانند در یک فضای تبادل و تجارب دانش قرار بگیرند و از این منظر مکمل یکدیگر باشند.

کد خبر 4735719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha