۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳

پیشنهاد «حوزه هنری» روی زمین ماند

نگارخانه‌ای برای آشتی شهر با هنر/«نه»شهرداری به زیباسازی خرم‌آباد

نگارخانه‌ای برای آشتی شهر با هنر/«نه»شهرداری به زیباسازی خرم‌آباد

خرم‌آباد- «نگارخانه خیابانی» ابتکار خلاقانه حوزه هنری لرستان برای زیباسازی شهر و بردن هنر به دل معابر و خیابان‌هاست، طرحی که با «نه» شهرداری خرم‌آباد روبه‌رو شده است!

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: «خرم آباد» را با قلعه تاریخی «فلک الافلاک»، خیابان های محصور شده با درختان کهنسال، خانه های قدیمی  و چشمه های «گلستان» و «شهوا» و... می شناسند؛ مواهبی طبیعی که خداوند ارزانی داشته و میراث های تاریخی که از گذشتگان به ما رسیده است...؛ اما ما در این سال ها برای شهرمان چه کرده ایم؟ کدام اِلمان را برای معرفی شهر خود ساخته ایم؟ کدام دست ساخته را در معابر نصب کرده ایم؟

از خرم آباد زیبای ما خیابان های پرترافیک و شلوغ، دیوارهای خاک گرفته و خرم رود با دیوارهای تخریب شده باقی مانده است و آدم هایی که در این میان مجالی برای ایستادن و لذت بردن از شهر زیبای خود و هنرهای نهفته در آن ندارند...

متاسفانه در این سال ها فرصت عرض اندام هنرمندان برای زیباسازی شهر فراهم نشده، حتی در قد و قواره یک نقاشی بر دیوارها...

فضاسازی های شهری در خرم آباد مغفول مانده است

آثار هنری جوانان خرم آباد در کارگاه های آموزشی و نگارخانه های محدود، خاک می خورند و مدیران شهری مجال ارائه این آثار هنری به جامعه و معرفی جوانان خوش ذوق به مردم شهر را نداده اند؛  فضاسازی های شهری در خرم آباد مغفول مانده و دست کم در ۱۰ سال اخیر تغییری در فضای مبلمان شهری خرم آباد رخ نداد و خلاقیتی در این رابطه به چشم نمی خورد.

این در حالیست که سیل فروردین ماه نیز زیرساخت های شهری خرم آباد را از بین برد و همچنان نیز چهره معابر و خیابان های شهر از آثار تخریبی سیل پاک نشده است.

«نگارخانه خیابانی» ابتکاری برای زیباسازی شهر

در این میان حوزه هنری لرستان به عنوان نهادی که ترویج و تبیین هنر فاخر و انقلابی را دنبال می کند دست به ابتکاری خلاقانه زده و «نگارخانه خیابانی» را برای شهر خرم آباد طراحی کرده است، طرحی که به ما فرصت می دهد شهر را زیبا کنیم و شهروندان را از آخرین آفرینش های هنری جوانان لرستانی بهره مند سازیم.  

این نگارخانه خیابانی فضای چندانی از معابر اشغال نمی کند بلکه پنجره ای به سوی آشتی مردم با هنر است، فرصتی است تا مردم در میان همه دل مشغولی های روزانه خود لحظه ای برای تماشای تصاویر به نمایش در آمده در این نگارخانه بایستند و روح خود را با لطافت هنر نوازش دهند.

مکان یابی «نگارخانه خیابانی» در سه منطقه خرم آباد

مدیرکل حوزه هنری لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تصاویر و تری دی مکس «نگارخانه خیابانی»  برای اجرا در سطح شهر خرم‌آباد طراحی شده است و واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری لرستان آماده اجرای این طرح است.

محمد امیدی پور با بیان اینکه این طرح در سال های قبل به شهرداری خرم آباد ارائه شد اما مسئولان شهرداری اجازه اجرای این طرح را ندادند، تصریح کرد: در سمینار مدیران حوزه هنری این طرح را مطرح کردیم و تصاویر و تری دی تولید شده آن به نمایش درآمد که در نهایت مورد توجه همگان قرار گرفت و سه استان طرح های این پروژه را از ما گرفتند و در سطح شهرهای خود اجرایی کردند.

سه استان طرح های این نگارخانه را از ما گرفتند و در سطح شهرهای خود اجرایی کردند

وی با اشاره به اینکه مکان یابی این نگارخانه خیابانی را در سه منطقه مطهری، پل شهدا و مصلی انجام داده ایم و تصاویر آن نیز تهیه شده است،  یادآور شد: فیلم هایی هم در نمای دید ناظر این نگارخانه تهیه شده تا مدیران شهری بهتر بتوانند پیرامون آن تصمیم گیری کنند.

مدیرکل حوزه هنری لرستان با تاکید بر اینکه فضاسازی شهری و ساخت المان های هنری مطالبه مردم خرم آباد است و مدیران شهری و فرهنگی باید در این راستا حرکت کنند، افزود: همین الان هم آمادگی اجرای این طرح را در سطح شهر خرم آباد داریم.

طرحی که برای شهرداری خرم آباد هیچ هزینه ای ندارد

امیدی پور با اشاره به اینکه برای طراحی و ساخت این نگارخانه خیابانی نیز هیچ هزینه ای از شهرداری مطالبه نکرده ایم و سازه را هم خودمان می سازیم، یادآور شد: فقط یک اجازه می خواهیم که شهرداری خرم آباد این «بله» را نداده است.

وی خاطرنشان کرد: این نگارخانه تنها محدود به فعالیت های هنری و فرهنگی حوزه هنری نخواهد بود و دیگر نهادها از جمله ارشاد و شهرداری و ... نیز می توانند از این فضا استفاده کنند و نمایشگاه بگذارند.  

به هر روی، در فضایی که همه خلاقیت های شهرداری خرم آباد در زیباسازی شهری به کاشت گل و گیاه در بلوارها و پارک ها محدود شده، مدیران این نهاد باید از طرح ها و ایده های خلاقانه دیگر نهادهای هنری و فرهنگی که هزینه ای نیز برای آن ها به دنبال ندارد، نهایت بهره را ببرند.

کد خبر 4738503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha