۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹

شهردار تهران مطرح کرد

تاکید بر اهمیت توسعه یادمان ها و موزه ها در شهر

تاکید بر اهمیت توسعه یادمان ها و موزه ها در شهر

شهردار تهران در آیین افتتاح خانه‌موزه معمار لرزاده بر اهمیت توسعه یادمان‌ها و موزه‌هایی از قبیل این خانه موزه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی شهردار تهران بعدازظهر امروز به همراه چند تن از اعضای شورای‌شهر و عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری خود به بوستان لرزاده رفت تا در آیین افتتاح خانه‌موزه معمار لرزاده حضور پیدا کند.

او در این مراسم با اشاره به این شعر سعدی که «غرض نقشی است کز ما باز ماند، که هستی را نمی بینم بقایی، مگر صاحبدلی روزی به رحمت، کند در کار درویشان دعایی»، گفت: خوشحالم از این‌که فضایی فراهم شد تا از یکی از معماران دوره معاصرمان یاد کنیم. استاد حسین لرزاده مصداق واقعی این آیه شریفه بودند که «مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می‌دارند و زکات می‌پردازند و جز از خدا نترسیدند». یاد می‌کنیم از این استاد فرهیخته ایرانی که هر جای ایران را نگاه می‌کنیم، رد و اثر و یاد ایشان را می‌بینیم.

حناچی ادامه داد: تشکر می‌کنم از همکارانم و به طور اخص از مهندس قاسمی که با سلیقه این کار را به نتیجه رساندند.

او افزود: به بخشی از آثار فاخر و نشان‌دار ایشان اشاره می‌کنم. ایشان تعداد زیادی از مساجد کشور را طراحی کرده بودند. مسجد لرزاده در میدان خراسان، مسجد سلمان در خیابان قیاسی، مسجد اعظم قم، مسجد مهدیه در ری، مسجد امام حسین (ع) در میدان امام حسین (ع)، مسجد زعیم در منیریه، مسجد فرازنده در شوش، مسجد سپهسالار، سردر مدرسه دارالفنون و همچنین گنبد بسیار زیبای کاخ مرمر از جمله آثار این استاد بزرگ بودند.

شهردار تهران با اشاره به خانه‌موزه معمار لرزاده گفت: تاثیرات این گونه موزه‌ها و یادمان‌ها این است که تازه شمعی روشن شود و اقدامات بعدی در پی آن شکل بگیرد. با روشن شدن این شمع تمام کسانی که اثری و ردی از مرحوم دارند، آن را ارائه می‌دهند تا ان‌شاءالله حق این استاد که در شناخت معماری ایران نقش بسزایی داشتند، به درستی برآورده شود.

او به خانه لرزاده اشاره کرد و گفت: در همین اثر می‌شود درایت و ذکاوت ایشان را دید؛ از آثار باقیمانده از ایشان می‌توانیم معماری سنتی ایران را ردگیری کنیم. در این‌جا با یک اثر مهم مواجهیم. این‌جا را می‌توانیم یک اثر مدرن به حساب بیاوریم؛ از طراحی نرده‌ها تا شیوه طراحی فضا.

او گفت: در این اثر می‌توانیم با دقت در سیستم تهویه هوا، معماری ایرانی را ببینیم. ایشان درک درستی از معماری ایران داشتند و در کنار آثار باقیمانده از ایشان آثار مکتوب زیادی نیز باقیست که یادگار ایشان به حساب می‌آید.

او در ادامه به چند کتاب از حسین لرزاده اشاره کرد: درک روح معماری ایرانی، احیای هنرهای از یاد رفته، نغمه‌های لرزاده، صد امید و ماجرای معماری سنتی ایران از جمله کتب به جا مانده از کسی است که معماری معاصر ایران به او مدیون است. ان‌شاءالله خداوند به واسطه همان قولی که در آیه شریفه اشاره شد، در جوار رحمت حق برای ایشان جایگاه خوبی درنظر بگیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از این مراسم گفت: افتتاح سامانه‌های حوزه شهرسازی قدم اول برای استفاده از خدمات هوشمند کردن شهر تهران است که امیدواریم مورد رضایت شهروندان قرار گیرد و ارتباط و درگیری بدنه شهرداری را با ارباب رجوع، به حداقل برساند.

او افزود: موضوع کمیته نما بسیار مهم است. در قدیم نیز در شهرهایمان شبیه این پدیده را داشتیم. اصطلاح معمارباشی یا سرمعمار به همین پدیده اشاره داشت؛ معماران فرهیخته و باتجربه‌ای که ساخته‌های شهر باید به تایید آن‌ها می‌رسید تا انسجام معماری شهر حفظ شود. ان‌شاءالله دوستان پیگیری کنند تا این موضوع مهم به بهترین نحو پیگیری شود.

حناچی شهردار تهران. در پایان از تلاش‌های شورای‌شهر نیز برای تصویب تبدیل این ساختمان به خانه‌موزه معمار تشکر کرد.

کد خبر 4742348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha