۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷

توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی صورت می گیرد

برگزاری نشست مروری بر ۴۰ سال سیاست‌گذاری در حوزه فقر

برگزاری نشست مروری بر ۴۰ سال سیاست‌گذاری در حوزه فقر

موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به مناسبت ۱۷ اکتبر برابر با ۲۵ مهرماه که روز جهانی ریشه کنی فقر نامگذاری شده است، نشست «مروری بر ۴۰ سال سیاست‌گذاری در حوزه فقر» را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: مساله فقر همواره دغدغه  بزرگی برای متخصصان، سیاست‌گذاران و دولتمردان هر کشوری بوده است. با این حال به رغم بیش از نیم قرن تجربه کلاسیک و مدون در مبارزه با فقر در سطح جهانی هنوز توافق روشنی درباره راه های کنترل و کاهش این مساله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد. بعد از انقلاب اسلامی نیز، فقرزدایی در ایران در تمامی دولت ها به عنوان یکی از مهمترین محورهای برنامه های توسعه اجتماعی کشور محسوب شده است.

طی چهل سال سیاستگذاری در حوزه فقرزدایی، به فراخور تعریف فقر، شناسایی مکانیزم تولید فقر، تبیین علل وجودی فقر، راهکارهای متعددی به منظور رفع فقر (از تامین معاش تا توانمندسازی) در دستور کار قرار گرفته است و انواع سیاست های توسعه معیشتی، حمایت های اجتماعی، شمول مالی یا ترکیبی از آنها بسته به کمیت و کیفیت جامعه هدف طرح و ارائه شده است.

در این میان در گام دوم انقلاب اسلامی که به تعبیر رهبری نظام «ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است، ضروری است یک مرور ساختارمند به مطالعات و تحقیقات انجام شده در حوزه فقر انجام شود. توصیف ها، تبیین ها و راهکارهای سیاستی از این مطالعات احصا شود و تجارب اموخته شده (چه در سطح نظری چه در سطح تدوین سیاست و چه در سطح اجرای سیاست های فقرزدایی) در سیاست گذاری های آتی مورد توجه قرار گیرد.

در همین چارچوب موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در راستای اهداف خود و وظایف تصریح شده در اساسنامه (ماده ۱-۳، ۴-۳ و ۱۰-۳) نشست های تخصصی کاربردی با نیروهای متخصص در حوزه فقر را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند دانش تولید شده در این حوزه را برای کمک به حل مشکلات و مسایل اجرایی و بهبود برنامه های رفاه و تامین اجتماعی در یک ادبیات سیاستی در  اختیار ساختار های اجرایی مرتبط قرار دهد.

بر این اساس با توجه به اینکه در آستانه روز جهانی ریشه کنی  فقر ( ۱۷ اکتبر) قرار داریم، اولین نشست از این سلسله نشست ها در روز دوشنبه مورخ ۲۲ مهر ساعت ۱۴ الی ۱۶ با حضور دکتر فرشاد مومنی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) با موضوع مروری بر ۴۰ سال سیاست‌گذاری در حوزه فقر و با مشارکت جمعی از پژوهشگران  این حوزه در مکان موسسه برگزار خواهد شد.

کد خبر 4748439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha