۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵

در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛

آنفلوانزای فوق حادپرندگان در البرز کنترل شده است

آنفلوانزای فوق حادپرندگان در البرز کنترل شده است

کرج - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان البرز، گفت: آنفلوانزای فوق حادپرندگان در البرز کنترل شده است.

سعید حسنی انزابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی استان البرز مقابل بیماری نیوکاسل، اظهارکرد: مرحله نخست طرح از بیستم مهرماه سال جاری آغاز شد با توجه به پراکندگی و گستردگی نقاط روستایی در استان و اجرای خانه به خانه این طرح تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح تاکنون ۷۱ هزار قطعه از طیور مقابل بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند، بیان کرد: طبق پیش بینی در این مرحله از طرح حدود ۸۴ هزار قطعه از طیور استان البرز واکسینه شوند که خوشبختانه روند کار در این قالب خوب بوده و آمار واکسیناسیون طیور بومی و روستایی استان علیه بیماری نیوکاسل در پایان این طرح به بیش از هزار ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار قطعه می رسد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان البرز گفت: در روزهای توام با بارندگی طرح واکسیناسیون رایگان طیور کمی با وقفه انجام شد، اما در دیگر روزها حجم کار بالا بوده و با تلاش و همکاری خوب اکیپ های دامپزشکی در سطح شهرستان های استان پیشبرد و اجرای این طرح را داشته ایم و از بخش خصوصی نیز کمکی دریافت نکرده ایم.

بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده استحسینی انزابی با این توضیح که مراحل اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور استان البرز علیه بیماری نیوکاسل در سه مرحله و با فاصله تقریبی چهار ماهه باید انجام شود، افزود: مرحله بعدی طرح در بهمن ماه سال جاری تکرار خواهد شد و مرحله سوم آن نیز در بهار سال آینده است.

وی در بخش دیگری در خصوص واکسیناسیون طیور صنعتی استان علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه واکسینه شده علیه این بیماری در استان وجود دارد و با کنترل و پایش های صورت گرفته توسط اکیپ های دامپزشکی البرز اجازه داده نشده هیچ پرنده ای که مقابل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه نیست به استان وارد شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه به صورت مداوم و فعال نمونه برداری، کنترل و پایش طیور صنعتی علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان صورت می گیرد، گفت: ادارات شهرستانی دامپزشکی در البرز نیز به طور متناوب گزارش های خود از زیستگاه ها و طیور بومی را ارسال می کنند و از زمانی که در سطح کشور بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کنترل شده، در استان البرز نیز هیچ نمونه ای ازاین بیماری مشاهده نشده است.

بازدید مستمر از تالاب های استان

حسنی انزابی در خصوص کنترل پرندگان مهاجر از نظر عدم ابتلا به بیماری های طیور در محدوده تالاب های استان از جمله تالاب صالحیه، گفت: تالاب های استان تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز است اما در این میان طبق هماهنگی با این نهاد، محیط بان های حاضر در محدوده تالاب ها اگر تلفاتی در میان پرندگان مهاجر مشاهده کنند به دامپزشکی گزارش خواهند داد، از سوی دامپزشکی نیز بازیدهایی با فواصل تعیین شده از محل تالاب ها صورت می گیرد.

وی با توجه به بحث حساس بودن موقعیت تالاب ها از حیث حضور پرندگان مهاجر، گفت: بر این اساس اکیپ های دامپزشکی در قالب یک طرح، واحدهای بومی و صنعتی طیور که در شعاع تالاب ها مستقر هستند را به صورت پیوسته رصد می کنند اما در سطح خود تالاب های استان نظارت ویژه با اداره کل حفاظت محیط زیست است.

کد خبر 4757549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha