۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸

ساخت بازوی رباتیک که ۳۵۰ برابر وزن خود توان حمل بار دارد

ساخت بازوی رباتیک که ۳۵۰ برابر وزن خود توان حمل بار دارد

محققان با الهام از نوعی ماهی یک بازوی رباتیک زیرآبی با توانایی مکش بسیار بالا تولید کرده اند که می تواند ابزاری با ۳۵۰ برابر وزن خود را هم حمل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا با الهام از نوعی ماهی به نام گیره ماهی یک بازوی رباتیک به شکل فنجان را تولید کرده اند که توان مکش بسیار زیادی دارد و می تواند اشیای مختلف را در ابعاد و اشکال گوناگون جذب کرده و از مکانی به مکان دیگر منتقل کند.

گیره ماهی ها معمولا در نقاطی از اقیانوس ها زندگی می کنند که میزان جذر و مد در آنها بسیار زیاد و شدید است. از همین رو آنها خود را به صخره ها می چسبانند تا از پرتاب شدن و جابجاشدن خود در آب های سهمگین جلوگیری کنند.

گیره ماهی ها برای چسباندن خود به صخره ها از باله هایی در قسمت زیر بدنشان استفاده می کنند. باله های یادشده حتی قابلیت اتصال و چسبیده شدن به سطوح زبر و خشن را نیز دارند و دارای لایه هایی از ساختارهایی مویی شکل هستند که بر روی یک صفحه دیسک مانند قرار می گیرند و همین امر موجب سازگاری آنها با سطوح مختلف و تقویتشان می شود.

پژوهشگران با تقلید از این سطوح توانسته اند بازوهایی فنجانی شکل با توان مکش بالا بسازند که با چسبیدن به اشیای مختلف حمل آنها را در آب تسهیل می کنند. انتظار می رود در آینده نمونه های قدرتمندتری از این بازوهای رباتیک ساخته شود.

کد خبر 4758694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha