۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۹

بازگشت لایحه سند جامع رفاه اجتماعی به کمیسیون اجتماعی

بازگشت لایحه سند جامع رفاه اجتماعی به کمیسیون اجتماعی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز به بازگشت لایحه سند جامع رفاه اجتماعی شهرداری تهران به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی رأی دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه سند جامع رفاه اجتماعی شهرداری تهران امروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این لایحه ۴ سال پیش از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شده بود که اعضای شورای چهارم آن را به شهرداری ارجاع داده تا مورد بازنگری  و اصلاح قرار گیرد. این لایحه در سال ۹۶ دوباره به شورای شهر تهران ارائه شد تا کمیسیون های تخصصی در خصوص آن اظهار نظر کنند. از آن زمان تا امروز، این لایحه در نوبت بررسی قرار داشت. کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران معتقد بود این لایحه براساس برنامه دوم شهرداری تهران تنظیم شده و به  همین دلیل آن را رد کرده بود.

همچنین کمیسیون هایی مانند سلامت، عمران و نظارت شورای شهر نیز در اظهارنظرهایی مخالفت هایی با این لایحه داشتند.

حجت نظری در ابتدای بررسی این لایحه با بیان اینکه این لایحه چندین جلسه توسط کمیته اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و نظرات اصلاحی به شهرداری ارسال شده اما متأسفانه در زمان مقرر هیچ گونه پاسخی مبنی بر اعمال اصلاحات مورد نظر کمیسیون دریافت نشده است، گفت: علاوه بر این لایحه مذکور براساس تکالیف ماده ۱۰۴ مصوب برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران تهیه شده است، بنابراین با توجه به انقضای مدت زمان اجرای برنامه ۵ ساله  دوم، نظر کمیسیون رد لایحه مذکور است.

وی همچنین با اشاره به نظر کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز اظهار داشت: نظر این کمیسیون این بود که لایحه دچار تشتت و ابهام بوده، همچنین به خاطر گستردگی و عدم صراحت تعاریف به نظر می رسد که لایحه قابلیت اجرایی ندارد.

نظری تصریح کرد: در بررسی های کمیسیون عمران نیز اشاره شده با توجه به پایان برنامه ۵ ساله دوم، الزامی برای تصویب شدن سند جامع وجود ندارد. همچنین کمیسیون سلامت شورا نیز در ۶ بند نظرات اصلاحی خود را تشریح و در پایان تأکید کرده است برای آن که این سند قابلیت اجرا داشته باشد، نیاز به اصلاح اساسی و بازنگری دارد.

در نهایت حجت نظری خواستار رد این لایحه شد و گفت: طرحی در کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در حال تنظیم است که می تواند جایگزین این لایحه شود.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مخالفت با رأی کمیسیون اجتماعی گفت: این لایحه در سال ۹۴ وارد صحن شورا می شود و در حال حاضر ۴ سال است که از آن زمان می گذرد. هر اتفاقی که قرار بود برای این لایحه بیفتد باید در این چهار سال می افتاد و به نظر می آید با اصلاح لایحه، قابلیت طرح شدن در صحن را دارد.

شهربانو امانی در موافقت با نظر کمیسیون گفت: برنامه دوم توسعه شهر تهران به اتمام رسیده است. سال پایانی برنامه از لحاظ بودجه سال ۹۷ بود. معتقدم  نباید سنگ بزرگ برداریم و بهتر است به وظایف خودمان در این حوزه بپردازیم.

میرلوحی نیز به عنوان یکی دیگر از مخالفان نظر کمیسیون گفت: آسیب های اجتماعی یک واقعیت است و نمی توانیم بگوییم به خاطر نبود اعتبارات و یا وسعت کار به آن نپردازیم. پیشنهاد من بازگشت این لایحه به کمیسیون است.

نظری پس از سخنان مخالفان، توضیح داد: دوستان به دلایل رد این لایحه توسط کمیسیون توجهی نکردند و براساس تصورات خودشان به مخالفت پرداختند. در هیچ کجا از نظر کمیسیون اجتماعی گفته نشده به دلیل کمبود مالی به این لایحه پرداخته نشود بلکه به دلیل تغییر رویکرد مدیریت جدید شهر با مدیریت گذشته و پایان مهلت برنامه ۵ ساله دوم این لایحه رد شده است.

وی افزود: نکته جالب این است که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در زمان تصویب بودجه، تمام تلاش خود را می کنند که سهم فرهنگ و موضوعات اجتماعی را در بودجه کم کنند اما مشخص نیست که چرا مدافع این موضوع شده اند و نیاز است در خصوص پشت پرده این دفاع واکاوی شود.

مرتضی الویری نیز با تأکید بر اینکه سه کمیسیون این لایحه را رد کرده اند که نشان می دهد اشکالات زیادی دارد اما زمان بررسی این لایحه نیز طولانی شده اما رد آن هم یعنی بازگشت به نقطه صفر که این پس از ۴ سال خوب نیست. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای رفع اشکالات طی یک مهلت یک ماهه، لایحه به کمیسیون تخصصی بازگشت داده شود.

پس از آن نوری اعلام کرد: باید مشخص شود چرا کمیسیون تخصصی دوسال است که نظر قطعی خود را در خصوص این لایحه نداده است و اینکه کمیسیون ها چه مدت می توانند یک لایحه را مورد بررسی قرار دهند.

امینی بیان کرد: براساس قوانین هر طرح و لایحه که به کمیسیونی ارجاع می شود باید طی سه ماه در خصوص آن نظر داده شود.

امینی پیشنهاد الویری را به رأی گذاشت و از اعضای خواست در خصوص مهلت یک ماهه برای بررسی این لایحه در کمیسیون تخصصی رأی دهند که مورد اعتراض اعضای کمیسیون اجتماعی قرار گرفت و آن را بدعت گذاری در بررسی لوایح دانستند.

نظری گفت: حدود ۲۰۰ جلسه از جلسات شورا گذشته است و هر بار به یک روش صحن شورا اداره می شود. مگر می شود قبل از رأی گیری در خصوص نظر کمیسیون تخصصی در رابطه با پیشنهاد یکی از اعضاء رأی گیری کرد. همانطور که در سایر لوایح شورا، اعضای کمیسیون اجتماعی به نظر کمیسیون تخصصی احترام می گذارند. در این رابطه نیز باید به رأی کمیسیون احترام گذاشت.

در ادامه جوادی یگانه معاون اجتماعی شهردار تهران در دفاع از لایحه گفت: نگاه ما در حوزه آسیب های اجتماعی تفاوت چندانی با گذشته نکرده است و بنابراین رویکردها نیز بدون تفاوت است و در صورت بازگشت تغییرات جزئی خواهد بود.

نظری گفت: دقیقا دو سال پیش آقای صالحی امیری در خصوص نظرات اصلاحی همین پاسخ را داد.

در نهایت با وجود اعتراض اعضای کمیسیون اجتماعی، ابراهیم امینی ابتدا پیشنهاد الویری را به رأی گذاشت که با ۱۰ رأی موافق از ۱۹ عضو حاضر در صحن به تصویب رسید و این لایحه به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی برگشت داده شد.

کد خبر 4764616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha