آیت‌الله واعظ موسوی در گفتگو با مهر:

مذاهب اسلامی، اشتراکات فراوان و اختلافات اندک دارند

مذاهب اسلامی، اشتراکات فراوان و اختلافات اندک دارند

واعظ موسوی گفت: با توجه به نقاط مشترک فراوانی که بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود دارد نباید اختلافات جزئی دستاویزی برای دشمنان جهت ایجاد اختلاف و نفوذ در صفوف به هم پیوسته مسلمین ایجاد کند.

آیت‌الله سید محمد واعظ موسوی به مناسبت هفته وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در آستانه ولایت با سعادت و موفور السرور ختم نبوت و گل سرسبد خلقت حضرت محمد بن عبدالله (ص) هستیم. با توجه به اختلافی که در نقل تاریخی روز ولادت پیامبر وجود دارد و برادران اهل سنت آن را روز دوازدهم و علمای شیعه آن را در روز هفدهم ربیع الاول قرار می دهند، این اختلاف در نقل تاریخی که می توانست به عنوان تهدیدی برای وحدت و انسجام بین امت اسلامی باشد با توجه به تدبیری که امام راحل عظیم الشأن به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی اندیشیدند آن را به یک فرصت تبدیل کردند. برای اینکه دشمنان از این اختلاف در نقل تاریخ سوء استفاده نکنند فرمودند که دوازدهم تا هفدهم ربیع را به عنوان هفته وحدت در نظر بگیریم و نامگذاری کنیم.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری افزود: نمود این مسئله در عرصه های مختلف و صحنه های متعدد زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان پدیدار می شود. با توجه به نقاط مشترک فراوانی که بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود دارد نباید این اختلافات جزئی دستاویزی برای دشمنان جهت ایجاد اختلاف و نفوذ در صفوف به هم پیوسته مسلمین باشد. بنابراین از وقتی که امام راحل این تعبیر را اندیشیده و اعلام فرمودند نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت انقلابی و خداجوی ایران اسلامی همه ساله این ایام را به عنوان هفته وحدت و هفته ولادت با سعادت پیامبر جشن می گیرند و عملاً نشان داده شد که می توان با تدبیری که یک نخبه علمی-سیاسی می‌اندیشد توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد و چیزی را که به عنوان تهدید ممکن است از سوی دشمنان مورد سوء استفاده قرار بگیرد را به عنوان فرصتی جهت ابراز و نمایش وحدت استفاده نمود.

استاد حوزه علمیه قم سپس گفت: به هر حال دشمن تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلاف و سوء استفاده از رخنه های موجود در صفوف مسلمانان به کار می بندد و علمای اسلام و امت اسلامی باید با هوشیاری و بیداری دشمن را خلع سلاح بکنند و ابتکار عمل را به دست بگیرند. برای این منظور می توان بر نقطه های مشترک تمرکز کرد. مثلاً این که همه مذاهب اسلامی خدای واحد را می پرستند، همه به سمت کعبه واحد عبادت می کنند، همه نبوت و خاتمیت پیامبر مکرم اسلام را قبول دارند و همه آن ها قرآن کریم را به عنوان معجزه خالده و جاودانه دین مبین اسلام و پیامبر اسلام قبول دارند.

سید محمد واعظ موسوی ادامه داد: مسلمانان در فروع مختلف هم با هم متحدالنظر هستند. مانند نماز، زکات، خمس، حج و مسائل دیگر. نباید وجود اختلافات اندک مثل اختلاف در تاریخ ولادت پیامبر و نظایر آن بهانه‌ای به دست دشمن بدهد تا دشمن بتواند آن را به عنوان حربه ای علیه وحدت امت اسلامی مورد سوء بهره‌برداری و سوء استفاده قرار دهد. جوانان ،تحصیل‌کردگان و مخصوصاً فرهیختگان و علمای مذاهب مختلف باید توجه داشته باشند که امروز دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به پیکر وحدت امت اسلامی ممکن است استفاده کند و باید به نحوی تمهید کرد و به گونه ای مسائل را پیش برد که دشمن نتواند به هدف شوم و پلید خود در ایجاد تفرقه و تسلط بر منابع روی زمین و زیرزمین امت اسلامی دست یابد.

وی افزود: فضای مجازی و فرصت های مختلفی امروز وجود دارد که اگر از آن ها درست استفاده شود می تواند گره گشا باشد و اگر به نحو صحیح استفاده نشود قطعاً تهدید ای خواهد بود و ضربات مهلکی بر پیکر هر جامعه‌ای وارد خواهد کرد. امیدواریم ان شاء الله با استمداد از روح مطهر و منور پیامبر امت اسلامی به خویشتن خویش بازگردد و توصیه های پیامبر و بزرگان دین و ائمه معصومین را سرلوحه زندگی خودش قرار دهد و گام های مفید و موثری برای اعتلای دین مبین اسلام و امت اسلامی بر دارد.

سید محمد واعظ موسوی اضافه کرد: مطمئناً دشمن بیکار نیست و با صرف هزینه های هنگفت و تشکیل اتاق‌های فکر نقطه های نفوذ را به خوبی شناسایی می کند و از فرصت های لازم برای نفوذ در بین جوامع اسلامی بهره برداری می کند. گاهی اهل سنت را علیه تشیع و گاهی پیروان اهل بیت عصمت و طهارت را علیه اهل سنت تحریک‌می کند و حرکاتی انجام می دهد. با شعارهای دهن پرکن و گاهی افراطی و یک جانبه گرایانه ممکن است تعدادی از هر دو طرف را همراه کند. شیعه علیه اهل سنت حرف بزند و اهل سنت بر علیه شیعه سخن بگوید یا اقدامی بر علیه همدیگر انجام دهند تا احساسات طرف مقابل را جریحه‌دار کنند و موجب تنش، درگیری و حتی جنگ ها و برخوردهای فیزیکی شود.

وی همچنین عنوان کرد: این نهایت شرایط مطلوب برای دشمن است که فرقه های مختلف اسلامی خودشان به خودشان مشغول شوند و امکانات و داشته های خودشان را علیه هم مصرف کنند و جوانان شان را در این مسیر از دست بدهند تا این که آمریکا و اسرائیل به امنیت برسند و به راحتی به توطئه علیه امت اسلامی ادامه دهند. لذا به نظر می‌رسد که با هوشیاری، بیداری، توجه و عدم غفلت و برنامه ریزی دقیق و صحیح و استفاده از فرصت ها به عنوان یک راهکار مناسبی در مقابل توطئه‌های کینه توزان علیه اسلام که همواره با ایجاد تفرقه توانسته‌اند امکانات مسلمانان را از بین ببرند و در صفوف به هم پیوسته آن ها رخنه ایجاد کنند و به اصطلاح تفرقه بیاندازند و حکومت کند و همه امکانات مسلمانان را به یغما ببرند، می توان از این سیاست روباه پیر انگلیس و بقیه پیروان او به‌خوبی جلوگیری کرد.

سید محمد واعظ موسوی خاطرنشان کرد: همه آن چه را که به عنوان تهدید ممکن است قلمداد شود می توان به فرصتی برای ایجاد وحدت و گام‌های بزرگ در مسیر پیشرفت امت اسلامی استفاده کرد. همان گونه که امام راحل عظیم الشأن به خوبی موقعیت شناسی کرد و در ادامه رهبری معظم انقلاب همواره در تلاش برای تقویت وحدت کلمه هستند با استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت به خوبی وقوف دارند که وجود دوقطبی در جامعه و ایجاد حساسیت های مذهبی موجب آسیب به وحدت و پیکره توحیدی جامعه می شود. بنابراین اگر قرار باشد امت اسلامی به جای این که صف واحد غیر قابل نفوذی در مقابل دشمنان اسلام ببندند در مقابل هم صف‌آرایی کنند و تبدیل به دو یا چند گروه شوند، مسلماً سرگرم اختلافات داخلی خواهند شد و اختلافات داخلی بنیان برافکن است و نهادهای جامعه را از بین می‌برد و ریشه جامعه را می سوزاند و خشک می کند و در جامعه توانایی لازم برای برخورد با توطئه های اجانب باقی نمی‌ماند.

وی سپس گفت: همه امت اسلامی باید از دو قطبی سازی و ایجاد حساسیت های مذهبی، منطقه‌ای و جغرافیایی حذر کنند و با پرهیز از اختلافات اجازه ندهند غافلین بر طبل اختلاف بکوبند و زمینه را برای نفوذ دشمن فراهم کنند. دو قطبی سازی آفت بسیار بزرگ و سم کاملاً مهلکی است که باید به آن متوجه باشیم. پیامبر اکرم وقتی اصحاب و پیروان خودشان را مورد خطاب قرار می دهند از تعبیرات عامی مثل مسلمان، موحد، مومن و تعبیرات این چنینی استفاده می کنند. چون آن کسی که باید فرمایشات پیامبر را به گوش جان بشنود و جامعه عمل بپوشاند قاطبه مسلمین و مومنین هستند و نه یک طیف خاص و یک حزب و گروه مشخصی.

سید محمد واعظ موسوی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم». هیچ مسلمانی نمی تواند نسبت به سرنوشت برادر مسلمان دیگرش اعم از شیعه یا سنی غافل و بی توجه باشد. توصیه های اکیدی که ایشان برای رسیدگی به وضعیت جامعه اعم از فقرا و غیره دارند خود مجموعه گرانسنگی از روایاتی است که می‌توان با تحلیل های مناسب و توصیف های درست آن ها را در مسیر استفاده بهینه و در جهت وحدت قرار داد.

وی در ادامه گفت: به عنوان یک شهروند دلسوز نظام اسلامی دوست دارم در عرصه های مختلفی که پیش می‌آید امت اسلامی ایران با بصیرت و ولایت مداری خودشان بتوانند بر همه مشکلات فائق بیایند. مخصوصاً در مسائلی که نماد بیرونی خاصی دارد و خودش یک صف آرایی در مقابل بدخواهان نظام است که از جمله بارزترین آن ها انتخابات است. اولاً به تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان و مجریان انتخابات توصیه ای که داریم و انتظاری که داریم این است که اجازه بدهند اکثریت افرادی که در چهارچوب نظام اسلامی هستند و خطوط قرمز نظام را مراعات می کنند در انتخابات حضور حداکثری پیدا کنند.

سید محمد واعظ موسوی عنوان کرد: از سوی دیگر از مردم همیشه در صحنه توقعی که وجود دارد این است که انقلاب و نظام که یادگار امام راحل و شهدای عظیم الشأن است را فدای فرد یا گروه و جناح خاصی نکنند. در عرصه هایی که مشارکت حداکثری را می طلبد و حضور مردمی را لازم دارد سعی کنند با قطع نظر از طیف خاص کلیت نظام را و مسیری را که رهبری معظم انقلاب ترسیم می کنند مورد توجه قرار دهند و با حضور پررنگ و مسئولانه خودشان وظیفه خود را انجام دهند تا بتوانیم این بار نیز مشت محکمی بر سینه ابرقدرت ها مخصوصاً آمریکا و اسرائیل و همچنین بدخواهان نادان داخلی بزنیم و انسجام و اتحاد و وحدت کلمه ای که به برکت نظام اسلامی بر جامعه ایران اسلامی شکل گرفته را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: به هر حال مسئولیت خطیر و سنگینی است. اولاً عزیزانی که احساس می‌کنند می‌توانند گره ای از کار نظام باز کنند از قبول مسئولیت ها شانه خالی نکنند و ثانیاً مردم توجه داشته باشند که توقعات و انتظاراتی که از آن ها وجود دارد و دغدغه مندان نظام از جمله رهبری نظام دارند جامعه عمل بپوشانند تا بتوانند در انتخابات آینده افراد مردمی، انقلابی، متدین و دلسوز به جامعه اسلامی که با فرهنگ مقاومت انس گرفته اند در عرصه های مختلف و در پست های مسئولیتی مخصوصاً مجلس شورای اسلامی قرار دهند که با تصویب قوانین خوب مسیر پیشرفت نظام اسلامی را هموار کنند و با ولایت‌پذیری و هماهنگی و همراهی با قوای دیگر از جمله قوه قضاییه و مجریه گره از کارهای مردم باز کنند و مردم را به آینده خودشان و آینده نظام اسلامی بیش از پیش خوشبین کنند و در صحنه نگه دارند.

سید محمد واعظ موسوی در پایان گفت: در رابطه با لوایحی که این روزها مطرح شده است نیز قاعدتاً باید به عنوان یک ایرانی انقلابی به این لوایح نگاه کرد. هر جا مصلحت امت اسلامی و جامعه ایرانی اقتضا می‌کند افراد تصمیم مناسب را اتخاذ کنند و به دور از جنجال های سیاسی و گروه بندی های جناحی، مصلحت کلی مملکت و نظام اسلامی را مورد توجه قرار دهند. آن چه که تجربه تاریخی چهار دهه گذشته نشان داده است این است که اگر ان‌شاالله حرکتی بر خلاف منویات دغدغه مندان نظام، علمای دینی و مخصوصاً رهبری معظم انقلاب انجام نگیرد، مصالح کشور و مردم حفظ می شود.

کد خبر 4768922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha