۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری اعلام کرد؛

پایش شبانه‌روزی محیط زیست در ری/ضرورت ورود دستگاه‌های اجرایی

پایش شبانه‌روزی محیط زیست در ری/ضرورت ورود دستگاه‌های اجرایی

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با اعلام پایش شبانه‌روزی محیط زیستی در این شهرستان، گفت: طی هفته گذشته که بحث آلودگی هوا را شاهد بودیم گشت و پایش را به صورت شبانه‌روزی انجام دادیم.

زهره عبادتی، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: شهرستان ری ۵ بخش دارد و تمام بخش ها محل تجمع واحدهای صنفی و صنعتی است. طی هفته گذشته بحث آلودگی هوا را شاهد بودیم و  بنابراین گشت و پایش روزانه و شبانه داشتیم.

وی توضیح داد: یک سری واحدها در روز و یک سری در شب فعالیت می کنند. تقریبا تمام واحدهای تولید قیر شهرستان و تمام واحدهای تولید بتن را بازدید کردیم. هر روز سیمان تهران را در شب و روز پایش داشتیم. تمام صنایع نفتی متعلق به پالایشگاه تهران، شرکت های روغن‌سوزی بزرگ مثل ایرانول و بهران را پایش کردیم. شرکت های تولید کاشی و سرامیک، واحدهای تولید گچ بزرگ که در شهرستان هستند به طور کامل در این مدت پایش شدند. همچنین ۱۴۰ واحد ریخته گری فعال در شهرک صنعتی شمس آباد داریم و همه اینها در شهرک پایش می شدند.

عبادتی ادامه داد: خوشبختانه در بحث واحدهای صنفی صنعتی مشکل خاصی در خصوص آلودگی هوا نداشتیم. بسیاری از این واحدها غیرفعال شده بودند و بسیاری ظرفیت را پائین آورده بودند و عده ای هم کنترل کرده بودند. عمده مشکلی که در شهرستان با آن مواجه بودیم، بحث پسماندسوزی بود. متأسفانه به ویژه در مقاطع شبانگاهی با این معضل رو به رو هستیم. به خصوص در بخش فشافویه شهرستان ری، که اراضی ملی و باز زیادی دارد تخلیه پسماند زیادی در آنجا اتفاق می افتد و متأسفانه آنها را به آتش می کشند و رها می کنند که خیلی سخت است که با آنها برخورد کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری افزود: شهرستان ری در سال گذشته گشت و پایش شبانه زیادی داشت و خیلی از ماشین هایی که تخلیه لاستیک و لاستیک سوزی داشتند را توانستیم توقیف کنیم و مقداری محیط برای این کار ناامن شد. به همین دلیل لاستیک سوزی کمتر شده ولی پسماندسوزی همچنان ادامه دارد. پسماندهایی از شهر تهران به ویژه پسماند بعضی رستوران ها و واحدهای صنفی را تخلیه می کنند و می سوزانند ولی لاستیک سوزی را کمتر داشتیم. در این شب ها دو ماشین هم توقیف کردیم ولی بسیاری هم بارشان را تخلیه کرده بودند و نتوانستیم آنها را بگیریم.

عبادتی تاکید کرد: در بحث پسماندسوزی غیر از محیط زیست، دستگاه های مسئول زیاد هستند، پلیس راه، اداره راه و شهرسازی، بخشداری ها، شهرداری ها و دهیاری ها همه مسئولیت دارند و انتظار ما این است که این مواقع به ویژه مواقعی که بحث آلودگی هوا را داریم، تمام دستگاه ها کمک کنند و پای کار بیایند تا بتوانیم اثرگذارتر فعالیت کنیم. ما در شهرستان ری گشت های خوبی داشتیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. محیطی که برای سودجویان محیط امنی بود، ناامن شد و کسی اجازه اینکه دودی یا خروجی گرد و غبار داشته باشد، نداشت و موردی مشاهده نشد.

وی درباره اینکه دستگاه‌های دیگر در بحث پسماندسوزی چه اندازه مسئولیت و چه میزان مشارکت دارند گفت: متأسفانه بسیار کم همکاری کردند. براساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیران اجرایی پسماند تعریف شده اند. در شهرها، شهرداری ها، در بخش ها، بخشداری ها و در روستاها دهیاری ها مسئول هستند. اداره راه و اداره جهاد نیز باید در بحث پسماندهای بین راهی و .... مدیریت و نظارت کنند. انتظار ما از این دستگاه ها بیشتر است و انتظار داریم که کمک کنند. چون از نظر قانونی هم مسئولیت مستقیم دارند و در مدیریت پسماند محیط زیست فقط ناظر عالی است و مدیران اجرایی، شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها مسئول هستند ولی خیلی پررنگ نبودند. انتظار ما بیشتر است در این مواقع به ویژه مواقعی که شرایط اضطرار را داریم، دستگاه هایی که مسئولیت مستقیم دارند باید نظارت های بیشتری داشته باشند ولی بازدیدهای ما این را نشان نداد.

کد خبر 4775255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha