۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱

چهارشنبه در شهر کتاب؛

آیینه‌گردانی در مقالات شمس بررسی می‌شود

آیینه‌گردانی در مقالات شمس بررسی می‌شود

نشست «آیینه‌گردانی در مقالات شمس» از سری درسگفتارهایی درباره شمس تبریزی روز چهارشنبه ۱۳ آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی، با محوریت «آیینه‌گردانی در مقالات شمس» روز چهارشنبه ۱۳ آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

درباره‌ رابطه‌ شمس و مولانا از وجوه مختلفی سخن گفته شده و ابعاد مختلفی از آن بررسی شده است. سؤالی که می‌توان از دیدگاه روان‌شناختی طرح کرد این است که اگر از منظر مقالات شمس به این موضوع بنگریم، ارتباط میان «خود» و «دیگری» میان شمس و مولانا چگونه شکل گرفته است؟ به عبارت دیگر هر یک از این دو برای کشف امکانات ذهنی و روانی «خود» در «دیگری» چگونه «دیگری» را در «خود» درونی‌سازی کرده است.

گرچه «دیگری» به مثابه متعینی بیرونی همواره وجود دارد، گاه درونی‌سازی شده و حیاتی ذهنی می‌یابد، همان چیزی که در رابطه‌ شمس و مولانا شاهدش هستیم. دو روح سرگشته‌ای که هر یک امکانات ذهنی و روانی خود را در «دیگری» می‌بیند و هر دو در طول فرآیند کشف یکدیگر، مرتبا دیالکتیک «خود ـ دیگری» ذهنی‌شان را بر هم اعمال می‌کنند. اگر از منظر شمس به این رفت‌وبرگشت‌های روانی بنگریم درمی‌یابیم که اساس رابطه‌ او با مولانا، جابه‌جایی‌های مکرر موقعیت‌های ذهنی عاشقی و معشوقی برای هر دو آن‌هاست. تمثیل‌های مختلف تکرارشونده در مقالات شمس وجوهی از این آیینه‌گردانی‌ها را بازتاب می‌دهد.

نشست مذکور با محوریت بررسی «آیینه‌گردانی در مقالات شمس» با سخنرانی مریم عاملی‌رضایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی همراه است.

این‌برنامه روز چهارشنبه ۱۳ آبان از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 4785423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha